We zien dat het koopgedrag van onze klanten in toenemende mate beïnvloed wordt door maatschappelijke en milieuaspecten. Waar klanten in het verleden het bezit van producten als enige optie zagen – en die producten ook graag snel weer vervingen door de nieuwste versie – heeft inmiddels het besef postgevat dat afval daar het onvermijdelijke en bezwaarlijke gevolg is. De huidige wereldbevolking verbruikt nu al 2,5 keer hulpbronnen dan waarin de aarde duurzaam kan voorzien. Dus wellicht moeten klanten het voorbeeld volgen van 'generatie Y' die eerder geneigd is ervaringen te delen en diensten te gebruiken dan allerlei producten zelf aan te schaffen. Dit zijn ook kenmerken van de circulaire economie, net als milieubescherming en het streven naar een CO2-arme samenleving. Anders gezegd wordt de verkoop van voorverpakte producten ingeruild voor het verrichten van permanente diensten, waarmee wordt gewaarborgd dat grondstoffen efficiënter worden benut en relaties met klanten centraal komen te staan; het eenrichtingsmodel van kopen en verkopen wordt daarbij losgelaten. Onderzoek uitgevoerd door de organisatie achter het Britse Waste & Resources Action Programme heeft aangetoond dat het kringloopprincipe de handelsbalans van de EU met 90 miljard pond zou kunnen verbeteren, en dat alleen al de terugwinning van materialen 160.000 nieuwe arbeidsplaatsen zou kunnen opleveren. Ik ben er vast van overtuigd dat de door Philips gehanteerde kringloopbenadering succesvol zal zijn wanneer deze een rode draad vormt in het denken en doen van al onze werknemers, en doordringt tot de hoogste organisatieniveaus. Wij zijn ons ervan bewust dat de circulaire economie geen strategie is die we in ons eentje kunnen volgen. Het vereist nauwe contacten met onder meer recyclingbedrijven, detailhandel, klanten, grondstoffenleveranciers, markttoezichthouders, kortom iedereen die betrokken is bij de waardeketen van een bedrijf, van begin tot eind.
Verandering kan niet in afzondering tot stand komen – samen staan we sterker.