Kijken naar live sport is iets dat we in het westen vanzelfsprekend vinden, maar hier in Afrika heeft de schijnbaar eenvoudige handeling om vier draagbare lichtmasten met LED-straatlampen op zonne-energie te plaatsen een ongelooflijk transformerend effect gehad op mensen.
Dit alles maakt deel uit van een initiatief genaamd Community Light Centres, een project dat we over de hele wereld, zo ook in Azië en Zuid-Amerika, op de kaart hebben gezet. In samenwerking met de KNVB reizen we met vooraanstaande voetbaltrainers naar afgelegen gemeenschappen en helpen ze om wedstrijden te organiseren en trainingen te geven bij kunstlicht.
Maar dit project omvat veel meer dan alleen het verlichten van een voetbalveld. Ik noem het een een kleinschalige transformatie van een gemeenschap.
Licht geeft mensen opnieuw het gevoel dat ze ergens thuishoren: een vrijheid die moeilijk te vatten is. Omdat de verlichting op zonne-energie werkt, kan de energie die overdag wordt opgewekt en opgeslagen de basis vormen voor een mini-elektriciteitsnet dat de omringende huishoudens van stroom voorziet.
Dit soort feestelijke voetbalwedstrijden vindt regelmatig plaats tijdens de unieke African Roadshow waarbij werknemers van Philips door het continent reizen en hun oor te luister leggen bij overheden, hulporganisaties, ngo's en kleine gemeenschappen over hoe zij denken dat technologie extra zin kan geven aan hun leven, welke producten hun gezondheid en welzijn echt zullen verbeteren, en hoe wij als bedrijf mensen meer armslag kunnen geven.
Alleen dit jaar al reisden we naar 16 steden en 12 landen verspreid over het continent: we brachten voor het eerst een bezoek aan Zimbabwe, Senegal en Burkina Faso, waar we onder andere de oprichting van 82 nieuwe Light Community Centres aankondigden.
In 2050 zal de groei van de wereldbevolking voor de helft afkomstig zijn uit Afrika, dus is het van cruciaal belang dat een bedrijf als Philips landen helpt om hun potentieel te benutten, want zinvolle innovaties verbeteren de levenskwaliteit van mensen. Vier lichtmasten en een doos vol met slimme lampen brengen belangrijke veranderingen teweeg. Het lijkt vanzelfsprekend, maar als je niet de juiste vragen stelt, krijg je nooit de juiste antwoorden.
Het bijwonen van die voetbalwedstrijd met de levensbevestigende sfeer die eromheen hing, sterkte me in mijn overtuiging dat Philips een mondiaal innovatiebedrijf is dat écht de juiste vragen stelt.