Contact us    

De kracht van verlichting: Hoe LED's helpen om gemeenschappen te transformeren

Philips werkt samen met de KNVB aan de aftrap van een reeks voetbalclinics overal in Brazilië.
Ronald de Jong - De meest gedenkwaardige voetbalwedstrijd die ik ooit heb mogen bekijken, vond een paar maanden geleden plaats in Ghana. Het was donker, nog donkerder dan gewoonlijk, omdat de maan achter de wolken schuil ging. Maar het veld baadde in helder, wit licht. Klinkt vrij gewoon, maar het was feitelijk de eerste keer dat de spelers onder kunstlicht speelden. Ook de gemeenschap had nog nooit eerder live een sportwedstrijd gezien en op het veld waren nog nooit zoveel mensen aanwezig geweest na zonsondergang.
Royal Philips Lighting Healthcare Consumer Lifestyle

Kijken naar live sport is iets dat we in het westen vanzelfsprekend vinden, maar hier in Afrika heeft de schijnbaar eenvoudige handeling om vier draagbare lichtmasten met LED-straatlampen op zonne-energie te plaatsen een ongelooflijk transformerend effect gehad op mensen.

   

Dit alles maakt deel uit van een initiatief genaamd Community Light Centres, een project dat we over de hele wereld, zo ook in Azië en Zuid-Amerika, op de kaart hebben gezet. In samenwerking met de KNVB reizen we met vooraanstaande voetbaltrainers naar afgelegen gemeenschappen en helpen ze om wedstrijden te organiseren en trainingen te geven bij kunstlicht.

 

Maar dit project omvat veel meer dan alleen het verlichten van een voetbalveld. Ik noem het een een kleinschalige transformatie van een gemeenschap.

 

Licht geeft mensen opnieuw het gevoel dat ze ergens thuishoren: een vrijheid die moeilijk te vatten is. Omdat de verlichting op zonne-energie werkt, kan de energie die overdag wordt opgewekt en opgeslagen de basis vormen voor een mini-elektriciteitsnet dat de omringende huishoudens van stroom voorziet.

 

Dit soort feestelijke voetbalwedstrijden vindt regelmatig plaats tijdens de unieke African Roadshow waarbij werknemers van Philips door het continent reizen en hun oor te luister leggen bij overheden, hulporganisaties, ngo's en kleine gemeenschappen over hoe zij denken dat technologie extra zin kan geven aan hun leven, welke producten hun gezondheid en welzijn echt zullen verbeteren, en hoe wij als bedrijf mensen meer armslag kunnen geven.

 

Alleen dit jaar al reisden we naar 16 steden en 12 landen verspreid over het continent: we brachten voor het eerst een bezoek aan Zimbabwe, Senegal en Burkina Faso, waar we onder andere de oprichting van 82 nieuwe Light Community Centres aankondigden.

 

In 2050 zal de groei van de wereldbevolking voor de helft afkomstig zijn uit Afrika, dus is het van cruciaal belang dat een bedrijf als Philips landen helpt om hun potentieel te benutten, want zinvolle innovaties verbeteren de levenskwaliteit van mensen. Vier lichtmasten en een doos vol met slimme lampen brengen belangrijke veranderingen teweeg. Het lijkt vanzelfsprekend, maar als je niet de juiste vragen stelt, krijg je nooit de juiste antwoorden.

 

Het bijwonen van die voetbalwedstrijd met de levensbevestigende sfeer die eromheen hing, sterkte me in mijn overtuiging dat Philips een mondiaal innovatiebedrijf is dat écht de juiste vragen stelt.

Studentencampus Diemen Zuid veilig en prettig verlicht met Philips LED
Meer informatie over dit onderwerp lees je hier: Philips Africa Roadshow.
Het meest recente project rondom dit onderwerp lees in dit persbericht: Philips werkt samen met de KNVB aan de aftrap van een reeks voetbalclinics overal in Brazilië
Studentencampus Diemen Zuid veilig en prettig verlicht met Philips LED
Studentencampus Diemen Zuid veilig en prettig verlicht met Philips LED
Ronald de Jong

Ronald de Jong

Binnen Philips is Ronald de Jong Executive Vice President, Chief Market Leader en lid van de Executive Committee

Ronald de Jong started his career at Philips in 1990 and held various key management positions of increasing seniority in marketing, sales, service, operations, supply chain and general management.

 

Volg Ronald via:

LinkedIn

 

Verwante artikel

  • Drie cruciale ingrediënten om in opkomende economieën te zorgen voor goede gezondheid en welzijn voor iedereen

    Ieder van ons – inclusief het bedrijfsleven – maakt deel uit van de maatschappij, en heeft een plicht om bij te dragen aan een betere wereld. Daarom hebben we onszelf bij Philips tot doel gesteld om in 2025 jaarlijks het leven van drie miljard mensen te verbeteren en de wereld gezonder en duurzamer te maken door middel van zinvolle innovaties. In dat kader hebben we de duurzame ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals=SDG) van de VN opgepakt en nemen we onze verantwoordelijkheid om deze te helpen realiseren. Eén van de doelstellingen waar we met name gepassioneerd over zijn is SDG 3 ‘gezonde levens waarborgen en welzijn promoten voor iedereen op elke leeftijd’. Dat is zelfs in ontwikkelde economieën al een uitdaging, laat staan in opkomende economieën waarin toegang tot betaalbare, hoogwaardige zorg niet vanzelfsprekend is.

Het laatste nieuws van Philips

twitter

facebook