1
Artikelen over autoverlichting

Goede lampen, slechte lampen

Wanneer is een halogeenlamp goed te noemen?


Hoewel u het op het eerste gezicht niet zou denken, zijn koplampen high-precision producten. Waar een gewone huishoudlamp licht over een gebied van enkele meters verspreidt, moet een koplamp samen met de reflector het licht precies op de weg over een veel grotere afstand dan 50 meter werpen.

 

U komt nu te weten waarom kwaliteit tijdens de productie zo'n grote rol speelt en waarom slechte kwaliteit van de lampen een belangrijke invloed op de verkeersveiligheid heeft, zelfs als ze het E-goedkeuringsmerk hebben.

 

Vereisten van ECE R37

 

Halogeenlampen zijn vervaardigd en goedgekeurd in overeenstemming met de wettelijke voorschriften (ECE R37). De specificaties omvatten de toegestane lichtstroom in lumen, het stroomverbruik en natuurlijk alle afmetingen van het glas van de lamp tot aan de voet. Deze specificatie is bedoeld om zeker van te zijn dat bijv. elke goedgekeurde H7-lamp past in elke koplamp die bestemd is om te worden gebruikt met een H7-lamp en dat de combinatie zorgt voor de juiste lichtbundel.

Afbeelding 1: Goede lampgeometrie, met de gloeidraad precies in het brandpunt van de koplamp
Afbeelding 1: Goede lampgeometrie, met de gloeidraad precies in het brandpunt van de koplamp

Behalve de lichtstroom, is de geometrie van de lamp zeer belangrijk. In moderne vrije-vorm-koplampen is het licht van de gloeidraad gericht op de weg door anders uitgelijnde reflecterende elementen te gebruiken. Dit systeem kan alleen goed functioneren als de gloeidraad zich precies op de goede plaats bevindt. De toegestane marge voor die plaats in een H7-lamp is slechts 0,2 mm - steeds in relatie tot de stelring waarmee de lamp in de koplamp zit.

 

De afbeelding toont een vereenvoudigd diagram van het straalpad van een koplamp met een parabolische reflector. De stralen komen alleen evenwijdig uit de lamp als de gloeidraad precies in het brandpunt ligt.

 

Het onderscheid tussen goede en slechte lampen

 

Het spreekt vanzelf dat de lampen die worden vervaardigd door merkfabrikanten zoals Philips, die ook de originele uitrusting leveren, voldoen aan de strenge eisen van ECE R37 - en hun eigen specificaties zijn vaak nog strikter. Dit vraagt om high-precision productieprocessen en uiterst strenge kwaliteitsbewaking.

 

Vergelijkingstests van autobladen hebben keer op keer aangetoond dat lampen die zijn vervaardigd met goedkope productietechnieken vaak niet aan deze hoge normen voldoen, met fouten in de geometrie als het belangrijkste probleem. Dit resulteert in een onnauwkeurige lichtbundel, een veel te kort bereik of verblinding (in de twee afbeeldingen weergegeven met gebruik van de parabolische reflector). Als de gloeidraad zich te ver van de reflector bevindt, is de lichtbundel te kort. Bevindt de gloeidraad zich te dichtbij, dan veroorzaakt dit verblinding.

Afbeelding 2: Slechte lampgeometrie: gloeidraad buiten het brandpunt, lichtbundel te kort
Afbeelding 2: Slechte lampgeometrie: gloeidraad buiten het brandpunt, lichtbundel te kort
Afbeelding 3: Slechte lampgeometrie: gloeidraad buiten het brandpunt, verblinding
Afbeelding 3: Slechte lampgeometrie: gloeidraad buiten het brandpunt, verblinding

Dit type lamp heeft ook vaak een bijzonder sterke of glanzende coating en vaak belooft de verpakking een uitzonderlijk hoge kleurtemperatuur. Het feit dat het licht ineffectief kan zijn of op zijn ergst een gevaarlijke verblinding kan veroorzaken, wordt in deze gevallen helaas niet zo belangrijk gevonden.

 

De lichtbundel van bovenaf gezien

 

Verschillen in de dimlichtbundel zijn goed te zien van bovenaf, met in kleur de asymmetrische lichtverdeling die de koplamp op de weg werpt. Op deze manier kunt u heel goed het bereik van de lichtbundel van verschillende lampen vergelijken.

Afbeelding 4: De weg wordt verlicht met een goede standaard H7-lamp
Afbeelding 4: De weg wordt verlicht met een goede standaard H7-lamp
Afbeelding 5: De weg wordt verlicht met een zeer slechte standaard H7-lamp
Afbeelding 5: De weg wordt verlicht met een zeer slechte standaard H7-lamp

In de afbeeldingen ziet u een voorbeeld van een goede standaard H7-lamp en een voorbeeld van een zeer slechte. De slechte lamp 'misvormt' de lichtbundel zo ver dat van asymmetrische lichtverdeling helemaal geen sprake meer is. Erger nog, dit kan niet worden gecorrigeerd door het afstellen van de koplamp. In dit geval is het verschil in het bereik op de buitenste rand van de weg meer dan 50 meter; in een gevaarlijke situatie zou u niet voldoende tijd hebben om op de juiste manier te reageren. Vergeleken met het sterkere licht vanuit een X-tremeVision-lamp, is het verschil nog groter.

 

Waarom kan een slechte lamp toch een E-merk van goedkeuring hebben?
 

De vraag blijft waarom sommige lampen een E-merk krijgen en het toch slecht doen in een vergelijkingstest.

 

Voordat een lamp kan worden goedgekeurd, is de fabrikant verplicht om vijf voorbeeldlampen te testen in een testlab en daarna goedkeuring aan te vragen bij de bevoegde instantie in het ECE-land. Helaas is de fabrikant er vervolgens verantwoordelijk voor dat de productieafdeling blijft doorgaan met producten af te leveren die voldoen aan wat aanvankelijk werd goedgekeurd. Dit wordt 'overeenstemming van de productie' genoemd en goedkope leveranciers houden zich hier niet goed aan tijdens de navolgende productie.
 

Kortom, voor veiligheidsgerelateerde onderdelen, zoals lampen, kunnen we u alleen maar aanraden om producten te kiezen van merkfabrikanten die ook de originele uitrusting leveren. U zit dan in elk geval aan de veilige kant.

Meer informatie:

Paarsgewijs vervangen

Paarsgewijs vervangen

Verbeter uw lampen eenvoudig

Verbeter uw lampen eenvoudig