1
Artikelen over autoverlichting

D5S: Toegetreden tot de eredivisie van de autoverlichting


Al in 2013 begonnen er auto's te rijden met xenonlampen van 25 watt. Lees hier meer over de nieuwe xenonlampen, wat ze kunnen en waar ze worden gebruikt.

 

In auto's van de middenklasse en hoger worden de eerdere standaardhalogeenlampen vaak vervangen door de nieuwe xenonlampen, waarmee de verlichting aanzienlijk verbetert. Voor de kleinere en compactklasseauto's, waarvoor de standaard xenonlamp van 35 watt tot op heden helemaal niet werd aangeboden - of er was te weinig vraag naar - is de versie van 25 watt een aantrekkelijk geprijsde optie.

 

Automatisch inschakelende verlichting en koplampsproeiers?

 

Vaak wordt gedacht dat automatisch inschakelende verlichting en een koplampsproeiersysteem vereist zijn voor auto's met xenonlampen, maar dit is slechts ten dele juist. De internationale voorschriften die in ECE R48 hiervoor zijn opgesteld, hebben niet zozeer betrekking op het type lamp, maar veeleer op de lichtstroom die uit de lichtbron van de dimlichten komt. Als de lichtstroom meer is dan 2000 lumen, moet de auto zijn uitgerust met automatisch inschakelende verlichting en een koplampsproeiersysteem.

 

Dit was voorheen een vrij eenvoudige zaak. Halogeenlampen zaten altijd al onder deze limiet en xenonlampen, met ongeveer 3200 lumen, zaten er altijd boven. Daarom werd in eerste instantie xenontechnologie vermeld, zoals het nog steeds gebeurt in de StVZO (Strassenverkehrs-Zulassungs-Ordnung - de Duitse verkeerswetgeving). Het bijzondere van de 25-watt-oplossing is dat de lichtstroom nu 'slechts' 2000 lumen is.

 

Dit betekent dat automatisch inschakelende verlichting en een koplampsproeiersysteem kunnen worden weggelaten, hoewel ze toch kunnen worden aangebracht. Veel autofabrikanten kiezen er echter voor om automatisch inschakelende verlichting te behouden en het koplampsproeiersysteem weg te laten. Dit maximaliseert het voordeel voor de fabrikanten, omdat slechts een klein waterreservoir nodig is en dat scheelt ruimte en gewicht.

 

Philips D5S met volledig geïntegreerde elektronica

Afbeelding 1: Xenon D5S
Afbeelding 1: Xenon D5S

De 25-watt-oplossing van Philips heet D5S en heeft niet alleen de starter (zoals in de D1 en D3), maar ook het complete voorschakelapparaat geïntegreerd in de voet. Extra elektronica is niet meer nodig. De D5S heeft een optimale lichtboog en is geïnstalleerd in een speciaal ontworpen projectiemodule.

 

De bedoeling is om zo veel mogelijk van de beschikbare 2000 lumen op de weg te richten en daarmee zo dicht mogelijk in de buurt te komen van de wegverlichting die met de klassieke xenonlamp van 35 watt werd bereikt.

 

D5S in vergelijk met D3S

 

Volgens de cijfers komt de D5S met zijn 2000 lumen dichter bij een H7 (1500 lumen) dan een standaard xenonlamp. De volgende vergelijkingsbeelden uit het Philips Application Laboratory laten zien dat deze indruk misleidt.

 

De D5S-lamp heeft een optimale, compactere lichtboog met een hogere luminantie. Dit is de maat voor de helderheid van het lichtgevend 'oppervlak'. Samen met de speciaal aangepaste lens wordt het beschikbare licht effectiever benut en wordt het efficiënter op de weg gericht. De lamp heeft ook een hogere kleurtemperatuur van 4800 kelvin in vergelijking met de 4100 kelvin van een standaardlamp.

Afbeelding 2: D5S in de Citroën C4 Picasso 2013
Afbeelding 2: D5S in de Citroën C4 Picasso 2013
Afbeelding 3: H7 in de Audi Q5 2010
Afbeelding 3: H7 in de Audi Q5 2010
Afbeelding 4: D3S in de Audi A4 2010
Afbeelding 4: D3S in de Audi A4 2010
De D5S werd geïnstalleerd in de basismodellen van de nieuwe Audi A4, A6, Q3, Q7 en TT, de Maserati Ghibli en de Alfa Romeo 4C. De lamp is verkrijgbaar als optie in de Opel Corsa, de Citroën C4 Picasso, Skoda Rapid, Alfa Romeo Gulia, Fiat 500X en de Jeep Renegade.

Meer informatie:

Paarsgewijs vervangen

Paarsgewijs vervangen

Wanneer is een halogeenlamp goed te noemen?

Wanneer is een halogeenlamp goed te noemen?