Zoektermen
Behoeften personeel
Ook zorgpersoneel ziet de urgentie van een elektronisch dossier. Zo vindt driekwart van de zorgverleners in de ouderenzorg dat het noodzakelijk is om een elektronisch cliëntendossier (ECD) te gebruiken3. Zorgverleners staan vrijwel allemaal open voor de voordelen die digitaal biedt ten opzichte van het papieren dossier.
Dubbel werk
Daarnaast wordt er veel dubbel werk geleverd: 44% van de verpleegkundigen typt met regelmaat nog informatie over. Deze uitdagingen vragen om een nieuwe oplossing. Er is behoefte aan een digitaal dossier dat zorgverleners ondersteunt vanuit het zorgproces, zodat administratieve lasten verminderd worden en de communicatie verbetert.
Cliëntgericht ECD
Veel zorginstellingen verwachten dat een ECD-implementatie de problemen rond de communicatie met de cliënt oplost. Helaas is dat niet altijd het geval. Veel grote spelers in het ECD-veld nemen zelden het primaire zorgproces als uitgangspunt bij implementatie en komen vaak voort uit systemen voor urenregistratie of financiële boekhouding4.
1 van Duijvendijk, I. (2012). Tips voor een efficiënte overdracht van verpleegkundige patiëntgegevens. Den Haag: Nictiz
2 Leensen, R., Poulssen, R., & Weststrate, E. (2018). Barometer Nederlandse Gezondheidszorg. Arnhem: Ernst & Young Accountants
3 Swinkels, I., de Jong, J., Wouters, M., & de Veer, A. (2017). Factsheet eHealth-monitor. Utrecht/Den Haag: NIVEL/Nictiz
4 https://mxi.nl/kennis/190/ecd-markt-in-beweging
5 V&VN. (2014, Augustus 7). Onderzoek V&VN en Nictiz: knelpunten bij verpleegkundige overdracht. Opgehaald van V&VN: https://www.venvn.nl/Berichten/ID/2066/Onderzoek-VVN-en-Nictiz-knelpunten-bij-verpleegkundige-overdracht