Zelfmanagement
Om de communicatie met uw patiënt op een gezonde manier te kaderen en uw patiënt te begeleiden, kan zelfmanagement een goede oplossing bieden. Zelfmanagement houdt in dat uw patiënt meer regie over zijn eigen ziekte krijgt. Dit kan onder andere door de patiënt digitaal toegang te geven tot een eigen patiëntenomgeving, soms ook wel een persoonlijke gezondheidsomgeving genoemd (PGO). Daarbinnen beheert en deelt de patiënt zijn medische gegevens met zorgverleners. Afhankelijk van de leverancier biedt de software ook de mogelijkheid om online te communiceren met zorgverleners. Door samen de inhoud van het behandeltraject te bepalen, krijgt de patiënt meer controle over de behandeling van zijn of haar ziekte.
Het heft in handen van de patiënt
Om aan de eisen van de overheid en wet- en regelgeving te voldoen is het belangrijk dat uw patiënt uiterlijk vanaf 1 juli 2020 over zijn gegevens beschikt. De meeste PGO’s functioneren als eenvoudige omgeving waar de patiënt enkel zijn gegevens kan inzien, beheren en delen. Met het digitale portaal Philips VitalHealth Engage krijgen uw patiënten echter meer handvaten om zelfstandig hun behandeling te managen. Wij noemen het daarom ook een PGO+. Zo kunnen patiënten met een stabiele chronische aandoening zelf hun thuis uitgevoerde meetmomenten invoeren. Buiten het jaarlijkse meetmoment kunt u daarmee diverse standaardconsulten uitsparen. Ook kan de patiënt via Engage vragen van lagere prioriteit stellen aan de zorgverlener en kunnen betrokken zorgverleners onderling met elkaar communiceren via hetzelfde portaal.
Betrokken patiënten met eigen regie
Door gebruik te maken van de functionaliteiten die Engage biedt, draagt de patiënt mede de verantwoordelijkheid als het gaat om de behandeling van zijn of haar ziekte en de communicatie met de zorgverleners. Hierdoor kunt u meer ruimte krijgen voor uw andere patiënten, en kan uw betrokkenheid bij de stabiel chronisch zieke patiënt beperkt worden tot het beantwoorden van vragen, het ingrijpen op crisismomenten en het uitvoeren van het jaarlijkse meetmoment.
In de afgelopen jaren zijn er steeds meer eHealth-applicaties geïntroduceerd in het kader van uitkomstenmetingen, screening, beeldbellen en verschillende vormen van onlinebehandelingen. In deze veelheid van applicaties is het voor zorgverleners soms moeilijk overzicht te houden. Hoe gaat u als zorginstelling om met blended care?
In de afgelopen jaren zijn er steeds meer eHealth-applicaties geïntroduceerd in het kader van uitkomstenmetingen, screening, beeldbellen en verschillende vormen van onlinebehandelingen. In deze veelheid van applicaties is het voor zorgverleners soms moeilijk overzicht te houden. Hoe gaat u als zorginstelling om met blended care?