Als u een patiënt niet kunt vinden op basis van BSN en geboortedatum (ook niet na dubbelcheck) dan is deze patiënt niet bekend in het portaal. Als de patiënt bekend is in het portaal maar een geldige patiënttoestemming ontbreekt, zult u een lege documentlijst zien maar wel de details van de patiëntregistratie kunnen inzien.
Als u weet dat er wel documenten bij deze patiënt beschikbaar zijn, dient U eerst contact op te nemen met de verwijzende brondossierhouder om ervoor te zorgen dat patiënttoestemming op juiste wijze wordt geregistreerd.
Als dat niet kan, of wanneer er sprake is van een medische noodsituatie, kunt u door middel van het slotje-symbool het gebruiksdoel wijzigen (break-the-glass). U moet dan een reden opgeven, waarna alle beschikbare documenten2 waarvoor geen patiënttoesteming nodig is, worden getoond.
Ook als u wel documenten ziet maar weet dat er meer documenten beschikbaar moeten zijn, kunt u het gebruiksdoel wijzigen om de verborgen documenten alsnog in te zien.
Let op: indien u toegang tot patiëntinformatie forceert zonder expliciete verwijzing of zonder dat u een behandelrelatie heeft met de patiënt dan handelt u mogelijk niet in overeenstemming met de wet- en regelgeving. De door u opgegeven reden wordt gelogd.
De mogelijke oorzaak van het niet kunnen inzien van alle in het portaal beschikbare gegevens van een patiënt is dat elke brondossierhouder die informatie beschikbaar maakt in het portaal, expliciet (namens de patiënt) moet aangeven dat uw zorgorganisatie toegang heeft tot de door hem beschikbaar gemaakte gegevens.
U kunt de functioneel beheerder(s) van de betreffende instelling(en) verzoeken die toestemming alsnog vast te leggen in het portaal, waarna u toegang krijgt tot alle beschikbare documenten.