FAKSYS/2 is de factureringsmodule voor laboratoria welke geïntegreerd kan worden met een of meerdere informatiesystemen van Philips (bijvoorbeeld LABOSYS en MICROS), maar ook gekoppeld kan worden met systemen van derden.
Doel van FAKSYS/2
1. Factureren van uitgevoerde medische verrichtingen
2. Beheren van openstaande posten van debiteuren (kan evt. ook extern)
Welke verrichtingen kunnen worden verwerkt?
Alle (medische) verrichtingen kunnen worden verwerkt, doordat ze tijdens de inrichting worden "vertaald" naar gestandaardiseerde prestaties/soorten die de ontvangende partij kan verwerken (zorgverzekeraars). Dit is de zogenaamde prestatieset per verrichting.
Op dit moment is de declaratiestandaard ZH geïmplementeerd, maar elke andere standaard kan ook worden gehanteerd. De gebruiker kan zelfs een volledig eigen standaard ontwikkelen en gaan gebruiken.
Flow van gegevens
Er worden binnen FAKSYS/2 geen gegevens verwijderd, zodat de gegevens vanaf het moment van inlezen van een verrichtingenregel, naar een orderregel tot en met de ontstane factuur kan worden getraceerd. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een robuuste databasestructuur, zodat hierover op elk moment relevante operationele en/of managementinformatie (bijv. statistieken) kan worden gegenereerd.
Historische inrichting
De inrichting van FAKSYS/2 gebeurt waar mogelijk vanuit "historische" tabellen, d.w.z. prestatiesets, prijsafspraken, etc. uit FAKSYS/1, aangevuld met de nieuwe informatie.
De informatie uit deze “Historische tabellen” kunnen per (zelfgekozen) datuminterval worden aangemaakt en gebruikt.
Locatiescheiding
Per locatie kan een afgescheiden administratie van facturering worden ingericht. Hierbij worden de inrichtingsgegevens gemeenschappelijk gebruikt (verrichtingen, prestaties, debiteuren, patiënten, prijsafspraken, etc.).
Algemeen
Het takenpakket van FAKSYS/2 is in een aantal zaken onder te verdelen:
· Mogelijkheden verrichtingen en de daaraan gekoppelde gestandaardiseerde prestatieregels te definiëren
· Het intuïtief ondersteunen van de normale workflow van de facturatieafdeling.
· Een verbeterde manier van kunnen inzoomen op facturen en/of orderregels.
· De controle van onder andere het verzekeringsrecht via Trits event (Cass-Control).
· Uitgebreide crediteringsmogelijkheden (evt. met gebruik van Vektis retourinformatie).
· Facturering volgens geldige Vektis standaarden.
· Gebruik van SWIFT MT940 standaarden voor het automatisch verwerken van betalingen.