Slaap en ademhaling

Slaap en ademhaling

Artikel

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

"Ontwerpen is mogelijkheden bedenken die zijn gericht
op het veranderen van een bestaande situatie in een gewenste situatie."

-Herbert Simon

Strategisch design vormt de kern van de dingen die we creëren die een zinvolle invloed hebben op iemands leven. Als het gaat om gezondheidszorg en welzijn, levert design vaak een belangrijke bijdrage aan de effectiviteit van de behandeling, een goede kwaliteit van het leven, en de mogelijkheid je leven optimaal te kunnen leven. Dit is de eerste Onder de motorkap: een nieuwe serie die min of meer regelmatig verschijnt, waarin we inzichten en verhalen van designprofessionals en anderen belichten, die de oplossingen bedenken en realiseren die ons helpen beter te slapen, beter te ademen en gezonder te leven.

Onder de motorkap

Een interview met Josh Greenberg van Philips Design

Wie is Josh Greenberg en waar gaat je hart sneller van kloppen? 

Al meer dan tien jaar maak ik deel uit van een toegewijd team van onderzoekers, productontwerpers, user interface-ontwerpers en ‘ervaringsontwerpers’ bij de Philips-productportfolio Slaap- en beademingszorg. Ik heb binnen de hele productportfolio gewerkt, maar ik ben sinds 2007 direct betrokken geweest bij bijna elk initiatief voor patiëntinterfacemaskers.

 

Ik ben opgegroeid in een wetenschappelijk milieu (mijn moeder was maritiem bioloog, mijn vader scheikundige), maar ik wist altijd al dat ik wilde ontwerpen. Ik ben in de techniek begonnen, maar ging al snel over op design - met name productontwerp - om een verschil te kunnen maken in de wereld. Een aantal vroege ervaringen in de productcategorie voor kinderen heeft de basis gelegd voor wat in mijn ogen een ontwerp effectief maakt: gebruikersgericht ontwerpen.

Wat bedoel je met gebruikersgericht ontwerpen?

Dat is een filosofie. Het is ontwerpen op basis van de behoeften van de gebruiker. Dat is het tegenovergestelde van ontwerpen om het ontwerpen, van toeters en bellen die geen duidelijk, strategisch of functioneel doel dienen. Ontwerp dat is gericht op de ervaring van de interactie tussen de gebruiker en het product - als leidraad voor succes. Dit betekent dat tests door gebruikers centraal staan bij alles wat we doen: onderzoek naar primaire gebruikers, focusgroepen, concepttesten, feedback van de markt. We doen ons best om nog niet ontdekte behoeften van gebruikers te vinden en en inzicht te krijgen in de dagelijkse interacties van onze klanten.  Dit vereist wel een balans - en ik heb het geluk dat ik met mijn technische achtergrond de technische beperkingen beter kan begrijpen. Ik voel me op mijn gemak in de veelkleurige wereld van kunst en wetenschap en zie ook de zwart-witwereld van de techniek; dit geeft me het vertrouwen om het compromis of de middenweg te vinden tussen idee en werkelijkheid.

Kun je een voorbeeld geven van dit ontwerpprincipe in de praktijk - waar je het meest trots op bent?

DreamWear. Dit begon als een conceptueel project zonder concrete toepassingen. De toekomst van slaap. Toekomstige patiëntinterfaces. We hebben en hadden een geweldig team - echt slimme mensen die hieraan werken.
Philips DreamWear masker
"Ons doel is het stigma voor mensen met slaapapneu te verminderen, zodat ze het gevoel hebben dat ze hun gezondheid verbeteren in plaats van een ziekte behandelen. Dat zij zich normaal kunnen voelen en niet als een ‘persoon met een ziekte’, zodat zij het gevoel krijgen dat ze hun gezondheid onder controle brengen, niet dat zij een ziekte behandelen."

Wat probeerden jullie met het DreamWear-ontwerpconcept op te lossen?

 

Als iemand de diagnose slaapapneu krijgt, kan dat nogal traumatisch zijn - levensveranderend en angstaanjagend. Ze hebben ineens een masker dat nu deel uitmaakt van hun dagelijkse routine, van hun leven.

 

"Mijn vrouw moet mij ofwel elke avond in dit ding zien, of ik houd haar de hele nacht wakker met mijn gesnurk?

"Ik ga de kleinkinderen bezoeken en dan zijn ze bang voor mij."

"Ik ben aan het daten, hoe kan ik dit in hemelsnaam dragen?"

 

Ons doel is het stigma voor mensen met slaapapneu te verminderen, zodat ze het gevoel hebben dat ze hun gezondheid verbeteren in plaats van een ziekte behandelen. Dat zij zich normaal kunnen voelen en niet als een ‘persoon met een ziekte’. Om hun het gevoel te geven dat ze hun gezondheid onder controle krijgen, niet dat zij een ziekte behandelen.

Hoe hebben jullie dat met dit ontwerp voor elkaar gekregen?

De luchttoevoer zit bovenop het hoofd - met dit ontwerp zit de slang dus niet meer aan de voorkant van het gezicht. Hierdoor ziet het masker er aan de voorkant veel eenvoudiger uit, rust er minder gewicht op de neus en mond, wat veel uitmaakt in het comfort. Bovendien is hiermee ‘360 graden slapen’ mogelijk, zoals wij dat noemen. Als je de slang onder je arm zou hebben, wordt die uiteindelijk, als je 360 graden draait, om je lichaam gewikkeld. Doordat de slang aan de bovenkant 360 graden kan draaien, kun je ongehinderd in bed liggen draaien. De kans dat de slang om je armen of torso komt te zitten, is hiermee veel kleiner.

 

DreamWear hebben we ontworpen voor mensen, niet per se voor patiënten. Ons doel was iets te maken dat minimalistisch, sober en low profile is, waarmee het gezicht zoveel mogelijk zichtbaar blijft. We wilden eenvoudige vormen die zowel binnen de technische beperkingen als de contouren van het menselijk gezicht werkbaar zijn, waardoor de complexiteit bij ogen, neus en mond wordt weggehaald en het oog afstand kan nemen en het gezicht vrijkomt, bij wijze van spreken. 

Waaraan kun je een geslaagd ontwerp herkennen?

Om dit toe te lichten heb ik een persoonlijk verhaal. Ongeveer 6 maanden nadat DreamWear werd gelanceerd, werd mijn vader gediagnosticeerd met slaapapneu.  Hij kreeg een masker en al snel daarna klaagde hij erover hoe vreselijk dat was. Hij kreeg toen een DreamWear-masker aangeboden. Hij belde me de volgende avond om te vertellen hoe geweldig het was. Mijn moeder kwam ook aan de telefoon om me te bedanken. Dat was een persoonlijke focusgroep die me echt raakte - op een fijne manier. Ik was ze erg dankbaar. Dit is waarom ik me bezighoud met design. Ik richt me niet op het maken van mooie voorwerpen; ik wil het leven van mensen verbeteren.

 

Als ik terugkijk naar mijn portfolio met maskers, vanaf de eerste tot de laatste waaraan ik heb gewerkt, zijn er duidelijk verbeteringen in wat we doen. Succes is: veranderen hoe mensen met onze producten omgaan. We proberen het leven van mensen te verbeteren - te voldoen aan hun klinische behoeften, maar ook aan hun emotionele behoeften.

Hoe ziet de toekomst van patiëntinterfaces eruit?

We zijn onze benadering van design voortdurend aan het verbeteren, en een van onze mantra's is dat er altijd een manier is om het leven beter te maken. We onderzoeken materialen, vorm en functie vanuit een ontwerpperspectief en zoeken naar die volgende grensverleggende innovatie waarmee klanten hun dagelijkse leven kunnen verbeteren

We zijn onze benadering van design voortdurend aan het verbeteren, en een van onze mantra's is dat er altijd een manier is om het leven beter te maken. We onderzoeken materialen, vorm en functie vanuit een ontwerpperspectief en zoeken naar die volgende grensverleggende innovatie waarmee klanten hun dagelijkse leven kunnen verbeteren