Medisch Perspectief

 

 

 

Contactinformatie

* Dit veld is verplicht
*

Contactgegevens

*
*
*

Bedrijfsgegevens

*
*
*
*
*

Informatie details

Door uw reden voor contact op te geven, kunnen wij u beter van dienst zijn.
*
*
*

Zo ondersteunt de cloud de digitale transformatie van de zorg

De klant altijd centraal stellen – dat is van begin af aan het uitgangspunt geweest van technologiereus Amazon. Wat kunnen andere organisaties van hun succes leren? En is het ook toepasbaar op de gezondheidszorg? Werner Vogels, Vice President en Chief Technology Officer bij Amazon, geeft antwoord.
Veel organisaties schieten spontaan in de stress bij het woord ‘klantgericht’ maar volgens dr. Werner Vogels is dat niet nodig. De klant centraal stellen is geen rocket science: “Als je een bedrijf begint, doe je dat met de insteek om er een succes van te maken, nu maar ook op de lange termijn. Dat lukt alleen als je je activiteiten afstemt op de wensen en belangen van de klant. De focus op de klant is van doorslaggevend belang.” Amazon heeft dit van begin af aan consequent gedaan, aldus Vogels. En dat werkt. “Je wilt immers een relatie met hem opbouwen, zorgen dat hij steeds opnieuw bij je terugkomt. Dat gebeurt alleen als hij jou vertrouwt. Daarom moet zijn belang altijd centraal staan bij alles wat je hem biedt of adviseert.”
Future Health Index

Van innovatie een win-win situatie maken

Moet die klantenfocus ook leidend zijn bij nieuwe ontwikkelingen? Vogels vindt van wel. Bij Amazon geeft het dan ook richting aan de vele innovaties die het bedrijf initieert. “Alle innovatie is er ook op gericht onze klanten een nog betere ervaring te bieden. Dat betekent bijvoorbeeld voor Amazon Web Services (AWS) dat alle innovaties erop gericht zijn om onze klanten nog beter in staat te stellen om hun grenzen te verleggen, te experimenteren en een nog betere klantervaring te creëren voor hun klanten.”

Dat leidt tot een win-win situatie. Want dankzij deze open en klantgedreven houding is AWS ook al jaren het leidende platform voor cloud computing diensten, met een stabiel marktaandeel van ruim 33% (cijfers eerste kwartaal 2018) en een grote voorsprong op de nummer twee. Steeds meer organisaties in de gezondheidszorg, waaronder Philips, maken ook gebruik van het platform.

 

De populariteit is te danken aan een aantal factoren, denkt Vogels. “Ook de gezondheidszorg digitaliseert. Maar om te kunnen profiteren van de bijbehorende voordelen, moet eerst geïnvesteerd worden in IT en dat terwijl de sector juist op zoek is naar manieren om de kosten terug te dringen. AWS biedt cloud diensten die je direct kunt gebruiken, zonder hoge eenmalige investeringen vooraf en die van een hoger niveau zijn dan je zelf zou kunnen ontwikkelen. Dat geldt ook voor de beveiliging: ik durf te stellen dat gegevens veiliger zijn bij AWS dan wanneer zij opgeslagen zijn op een server in een ziekenhuis, mede dankzij de integratie van encryptie in Paasdiensten.”

Veilig samenwerken

Bovendien faciliteert de cloud samenwerking tussen partijen, om bijvoorbeeld gezamenlijk te werken aan innovaties. “De cloud is een ontmoetingsplek bij uitstek”, legt Vogels uit. “Je kunt gemakkelijk en veilig grote hoeveelheden data met elkaar delen en bewerken. Dat is voor meerdere sectoren van belang, maar zeker voor de gezondheidszorg. Daarom gebruikt onder andere Philips AWS voor Philips Healthsuite en wordt het vaak door farmaceuten gebruikt voor clinical trials. Ik zie ook eigenlijk geen alternatief voor de sector. De cloud is echt de enige veilige en de meest kosteneffectieve oplossing om de digitale transformatie in de gezondheidszorg te ondersteunen.”

We willen u graag informeren en inspireren, dus meld u aan wij houden u op de hoogte van de laatste Medisch Perspectief artikelen.

De cloud is echt de enige veilige en de meest kosteneffectieve oplossing om de digitale transformatie in de gezondheidszorg te ondersteunen.”

Werner Vogels

VP & CTO, Amazon

Connected oplossingen met de focus op de patiënt

De medische data die veilig opgeslagen liggen in de cloud kunnen van zeer uiteenlopende bronnen afkomstig zijn. En in de toekomst zal het aantal bronnen alleen maar toenemen, dankzij de opkomst van de Internet of Things (IoT). Vogels: “We zien tal van nieuwe bronnen ontstaan. Denk aan wearables die gezondheidsdata verzamelen maar ook aan apps die bijvoorbeeld diabetici helpen om thuis hun bloedwaardes te monitoren. Security wordt daardoor natuurlijk ook steeds belangrijker. Door al die medische data samen te brengen in de cloud en te analyseren, kunnen nieuwe oplossingen voor verschillende doelgroepen worden ontwikkeld. Die oplossingen genereren ook weer data en zo kun je steeds betere oplossingen creëren en een bijdrage leveren aan een betere kwaliteit van leven.”

 

Dankzij connected oplossingen wordt het mogelijk om de zorg steeds meer en steeds beter rondom de patiënt te organiseren, waar hij zich ook bevindt. “Dat kan betekenen dat er meer zorg buiten het ziekenhuis wordt aangeboden – zoals bij het Women’s College Hospital in Toronto, waar patiënten in principe niet overnachten na een chirurgische ingreep maar thuis extra zorg ontvangen”, zegt Vogels. “Het kan ook betekenen dat zorg binnen een ziekenhuis of instelling anders wordt georganiseerd, om beter aan te sluiten bij de patient flow. Hierdoor kon bijvoorbeeld het Mount Sinai Hospital in New York 10.000 extra patiënten per jaar behandelen. Dat kan alleen als de patiënt centraal staat en niet de organisatie.”

Future of Health 2018 - Werner Vogels

AI ondersteunt de mens

IoT en connected oplossingen zullen ervoor zorgen dat er de komende jaren enorme hoeveelheden data gegenereerd worden, ook in de gezondheidszorg. Om die te kunnen analyseren, ziet Vogels een grote rol weggelegd voor Kunstmatige Intelligentie (AI) of Machine Learning. “Laat ik voorop stellen: er niets engs aan AI en het is ook niet nieuw. We hebben er nu hernieuwde belangstelling voor omdat het ons kan helpen om grote data sets te analyseren en patronen te herkennen. Kankercellen op scans, bijvoorbeeld, of symptomen die erop duiden dat het niet goed gaat met je hart. AI ondersteunt de mens – zorgprofessional of consument – en helpt hem om betere beslissingen te nemen.”

Natuurlijke, mensgerichte interfaces

Digitalisering, cloud-based diensten, IoT en AI – het is duidelijk dat technologie een grote rol gaat spelen in de zorg van de toekomst. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat iedereen daarmee om kan gaan? Vogels ziet de oplossing in meer klantgerichte en daardoor mensgerichte interfaces. “Tot nu toe waren de interfaces die we gebruikten om bijvoorbeeld met een computer te communiceren, op de machine geënt. Wij moesten leren omgaan met de apparatuur. Nu zien we een trend naar interfaces die vanuit de mens gedacht zijn. Spraakgerichte besturing, bijvoorbeeld. Iedereen, jong en oud, kan hiermee omgaan. Dat zou grote voordelen bieden, vooral in de gezondheidszorg.”

Lees meer informatie op de website van de Future Health Index. 

Gerelateerde artikelen

  • Het ziekenhuis dat is ingericht om mensen uit het ziekenhuis te houden

    Het ziekenhuis dat is ingericht om mensen uit het ziekenhuis te houden

    Het Women’s College Hospital in Toronto, Canada, is het eerste ziekenhuis ter wereld dat is ingericht om mensen uit het ziekenhuis te houden.

  • De zorgrevolutie komt eraan

    De zorgrevolutie komt eraan

    Technologie heeft ons dagelijks leven al ingrijpend veranderd en het tempo van veranderingen gaat verder omhoog. Wat betekent dat voor de zorg?

  • Slimme algoritmes hebben de toekomst

    Slimme algoritmes hebben de toekomst

    Adaptive Intelligence zorgt voor baanbrekende verbeteringen in de zorg.

  • Met technologie worden artsen nog beter

    Met technologie worden artsen nog beter

    Arts en computer zijn binnenkort onafscheidelijk, zo denkt Max Welling, hoogleraar Machine Learning aan de Universiteit van Amsterdam.