Het bestrijden van symptomen is nooit een oplossing - of op zijn best een tijdelijke. Dat weet elke huisarts. Als een patiënt op de praktijk komt met barstende hoofdpijn, dan is het zaak om de oorzaak daarvan vast te stellen, en dus niet zomaar pijnstillers voor te schrijven.
Dit is niet alleen een risico tijdens het consult. De digitalisering van de zorg is een proces dat ook nogal eens gepaard gaat met symptoombestrijding. Een voorbeeld: tijdens de uitbraak van de coronacrisis was er plotseling een sterke behoefte aan software om videoconsults met patiënten mogelijk te maken. Deze software gaat al gauw een jaar of vijf mee, dus in de keuze voor een tool is het belangrijk om te weten hoe de wereld er in de toekomst uit ziet. In dit geval is het symptoom, een plotselinge behoefte aan videobellen, een teken van een onderliggende trend, namelijk dat het steeds logischer en gewoner wordt om zorg op afstand te bieden. Een keuze voor technologie die dat mogelijk maakt, moet dus rekening houden met de situatie over een paar jaar.