Medisch Perspectief

Vijf trends in de modernisering van patiëntgegevensbeheer

Mogelijk het grootste bijproduct van de technologische vooruitgang in de zorg is dat we kunnen voorzien in de vraag van patiënten naar meer gepersonaliseerde ervaringen.

We willen u graag informeren en inspireren, dus meld u aan wij houden u op de hoogte van de laatste Medisch Perspectief artikelen.

We begrijpen het 'gezondheidscontinuüm' van elke patiënt beter omdat we gegevens en inzichten kunnen inzetten om patiënten gedurende hun hele behandeling – van ziekenhuis tot thuis – te volgen, zodat patiënten actief kunnen bijdragen en participeren in hun behandeling.

Geconfronteerd met COVID-19 wil de zorgsector alle aspecten van de gezondheidszorg aan elkaar koppelen, waardoor zorgprofessionals, zorgmedewerkers en patiënten altijd en overal toegang hebben tot alle patiëntgegevens. Maar we hebben nog een lange weg te gaan. Er kunnen veel lessen worden getrokken uit het falen van systemen en processen tijdens de pandemie, maar één ding is zeker – frictieloze toegang tot gegevens vormt de kern van kwalitatief hoogwaardige patiëntenzorg.

De technologische vooruitgang en de inzichten die dit biedt, stellen ons in staat de silo's af te breken die van oudsher een obstakel vormden voor zorgcoördinatie gedurende de behandeling van een patiënt. Wereldwijd zijn zorginstellingen op zoek naar manieren om de ervaringen van zowel de patiënt als de behandelaar te verbeteren. We zien vijf trends die steeds terugkeren in discussies onder CIO's
Clock
Gemiddelde leestijd: 
6-8 minuten
Doctor Holding Ipad
1. Meer focus op het creëren van strategische waarde voor zorginstellingen

Het wordt voor CIO's tegenwoordig steeds moeilijker om binnen hun budget de strategische doelen van hun zorginstelling te ondersteunen. En deze doelen staan onder toenemende druk vanwege COVID-19 [1]. CIO's zijn actief op zoek naar technologie in de cloud die via meerdere platformen beschikbaar is, zowel voor zakelijke applicaties als voor applicaties voor gezondheidsinformatie. Waarom? Omdat hun teams hierdoor de focus kunnen verleggen van het onderhoud van de bestaande systemen naar de ondersteuning van meer strategische doelen met nieuwe vromen patiëntsamenwerkings- of eHealthprogramma's.
2. Moderne bedrijfsmodellen bij de adoptie van technologie

Om het snel veranderende technologielandschap en de steeds complexere IT-sector bij te houden en te voorzien in steeds complexere IT-behoeften moeten zorginstellingen innovatieve bedrijfsmodellen implementeren en een goede samenwerking met leveranciers aangaan. In plaats van een traditioneel model waarin een ziekenhuis technologie rechtstreeks koopt en in eigendom heeft, groeit bij CIO's in de gezondheidszorg de interesse voor het SaaS-model (Software-as-a-Service) voor hun IT-oplossingen. Hierbij blijft de leverancier eigenaar en biedt technische ondersteuning, optimalisatiemogelijkheden, asset-en gegevensbeheer, enzovoort. CIO's willen bovendien een consistent goede service kunnen bieden zonder allerlei uiteenlopende oplossingen te moeten onderhouden. Daarom staat algehele stroomlijning van IT-platformen en -infrastructuur ook hoog op de agenda.

Het wordt steeds duidelijker dat het veel belangrijker is om ervoor te zorgen dat eindgebruikers toegang hebben tot de nieuwste innovatieve mogelijkheden dan de technologie en bijbehorende infrastructuur in eigendom te hebben. Hierdoor kunnen nieuwe innovaties sneller worden geadopteerd, zijn de aanloopkosten minder groot, zijn de activiteiten toekomstbestendig en, bovenal, blijven de investeringen gericht op de ware toegevoegde waarde: medewerkers in staat stellen om optimale zorg te verlenen.
Administratieve druk staat vaak boven aan de lijst van burn-outoorzaken bij artsen. Gelukkig kunnen moderne EPD-oplossingen artsen helpen deze last te verlichten.

Solange Plebani

General Manager Connected Care Informatics, Head of Software Innovation Connected Care

Doctor Solange
3. Proactieve zorgcoördinatie over het hele gezondheidscontinuüm

Zorginstellingen zijn op zoek naar manieren om de operationele en klinische efficiëntie te verbeteren door gedeelde infrastructuren te creëren. Cloudgebaseerde oplossingen breken datasilo's af en geven informatie vrij waarvan zowel de patiënt als de behandelaar kan profiteren.

We hebben samengewerkt met een ziekenhuis in Rio de Janeiro, Hospital São Vicente de Paulo, dat moeite had om recepten voor medicijnen zo effectief mogelijk te beheren. Met onze geïntegreerde EPD en in samenwerking met artsen, verpleegkundigen en apothekers heeft het ziekenhuis de recepten voor elke patiënt volledig gedigitaliseerd en hiermee de behandelcapaciteit in slechts drie jaar met 200% vergroot. Ze hebben nu de controle over elk recept gedurende de hele levensduur ervan en kunnen de levering van het juiste medicijn op het juiste moment aan de juiste patiënt garanderen, waardoor het resultaat voor de patiënt verbetert.
4. Oplossingen voor betere ervaringen voor zorgverleners (en patiënten)

Administratieve druk staat vaak boven aan de lijst van burn-outoorzaken bij artsen. Gelukkig kunnen moderne EPD-oplossingen artsen helpen deze last te verlichten. Maar dat kan alleen als we de gebruikerservaring moderniseren. Kijk naar de dagelijkse taken van een behandelaar – afspraken plannen, medische zorg aanvragen en verlenen, ziekenhuiskamers beheren, enzovoort. Met een geavanceerde EPD worden deze taken gestroomlijnd. Nieuwe platforms zorgen voor volledig geautomatiseerde processen en eenvoudige toegang tot patiëntgegevens, waardoor behandelaars hun zorg kunnen verbeteren en meer patiënten kunnen zien.

5. Systems of engagement

Het probleem met traditionele EPD's en andere informatiesystemen is dat ze slechts waren bedoeld als dossiersystemen of hostsystemen voor gegevens. Als deze systemen veranderen in systems of engagement, samenwerkingssystemen, kunnen de IT-oplossingen van nu echte meerwaarde bieden. Een samenwerkingssysteem vereenvoudigt de interactie tussen mensen en hun gegevens, apparaten en technologie. Het geeft gegevens uit silo's vrij, waardoor zorgverleners eenvoudig waardevolle inzichten krijgen, actie ondernemen en gezamenlijk optimale zorg kunnen verlenen.

Een andere trend die zorgt voor een verdere evolutie van EPD's is de groeiende betrokkenheid van patiënten bij hun eigen gezondheid. De volgende generatie IT-oplossingen voor de gezondheidszorg moet zowel op de arts als op de patiënt zijn gericht. Er is een duidelijke trend: veel patiënten vragen om meer betrokken te worden bij hun behandeling en om zelfs thuis zorg te mogen ontvangen. Ondanks deze groeiende betrokkenheid moeten zorgsystemen nog steeds de grote verscheidenheid in patiënten en betrokkenheid kunnen beheren. Alleen door te focussen op de betrokkenheid van patiënt en

behandelaar kunnen we overstappen van een dossiersysteem naar een systeem dat werkelijk inzicht biedt – informatie die is gestroomlijnd voor proactieve zorgverlening.

Klinische gegevens zijn meer dan alleen informatie – het biedt artsen mogelijkheden om gezondheidsresultaten te verbeteren en zorgsystemen mogelijkheden voor een betere werking. Met de juiste klinische gegevens onder handbereik bereiken medische professionals betere resultaten, of dit nu in het ziekenhuis is of thuis. De grootste uitdagingen in onze samenleving worden alsmaar groter: de voortdurende strijd tegen de pandemie, de steeds ouder wordende bevolking en daarmee de vergrijzende beroepsbevolking, het groeiende aantal chronische zieken, en ga zo maar door. Geïntegreerde gezondheidsplatforms vormen slechts een stukje van de oplossing, maar we kunnen het ons niet veroorloven ze te negeren als we aantoonbaar dichter bij ons vierledige doel willen komen: betere gezondheidsresultaten, verbeterde patiënt- en zorgverlenerservaringen en minder zorgkosten.

[1] www.forbes.com/sites/louiscolumbus/2020/08/09/covid-19s-impact-on-the-future-of-it-budgets/#5f680589318b
[2] www.medscape.com/slideshow/2019-lifestyle-burnout-depression-6011056#2

Young HCP FHI 2020

Neem contact met ons op

Meer lezen over de verwezenlijking van een landelijke netwerk voor de digitale uitwisseling van patiëntgegevens tussen zorgverleners in Nederland? Laat uw gegevens achter in het formulier om de whitepaper van Philips Interoperability Solutions te downloaden.

Gerelateerde artikelen

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van gezondheidszorg? Meld u gratis aan voor de Medisch Perspectief nieuwsbrief.

Contactinformatie

* Dit veld is verplicht
*

Contactgegevens

*
*
*

Bedrijfsgegevens

*
*
*

Philips waardeert en respecteert uw privacy. Voor meer informatie over ons privacybeleid kunt u terecht op
*

Contactinformatie

* Dit veld is verplicht
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Door uw reden voor contact op te geven, kunnen wij u beter van dienst zijn.
We work with partners and distributors who may contact you about this Philips product on our behalf.
*
*

Final CEE consent