Gezondheidscentrum Dillenburg, onderdeel van de zorggroep Alphen op één Lijn (AOEL), bespaart hun zorgverleners jaarlijks drie fysieke consulten per patiënt door thuismetingen mogelijk te maken bij stabiele, laagcomplexe CVRM binnen de zelfzorgapplicatie Philips VitalHealth Engage.
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft voor het programma Gezonde zorg, Gezonde regio de regio Zuid-Holland Noord aangewezen als een van de negen proeftuinen in Nederland om de zorg te innoveren. Het streven: zorg in de toekomst betaalbaar en toegankelijk te houden mét behoud van kwaliteit. Binnen dit programma werkt Gezondheidscentrum Dillenburg met de pilot ‘Thuismeten Bloeddruk’ mee door technologie toe te passen in de spreekkamer van de praktijk om de zorg van de individuele patiënt te optimaliseren.
Gezondheidscentrum Dillenburg heeft onderzocht of digitale communicatie een goed alternatief biedt voor fysieke consulten bij patiënten met een chronische aandoening. Ook wil de praktijk het voor patiënten mogelijk maken om op ieder gewenst moment te communiceren, voor alle vragen, ongeacht de prioriteit. Door praktijkervaring met metingen op afstand op te doen kunnen zij onderzoeken hoe hun lopende processen hierop aangepast kunnen worden.
Voordat de pilot van start ging maakte Gezondheidscentrum Dillenburg al gebruik van de zelfmanagement applicatie VitalHealth Engage, voorheen e-Vita. Deze applicatie zorgt ervoor dat de thuismetingen op de correcte manier in het keteninformatiesysteem en huisartsinformatiesysteem terechtkomen en dat patiënten en zorgverleners op afstand kunnen communiceren via de app of een portaal. Voor de CVRM-patiëntenpopulatie is er iedere werkdag een doktersassistente beschikbaar om alle vragen en thuismetingen te bekijken en hierop reageren.
Het overgrote deel van de groep, zo’n 90 tot 95 procent, is heel positief. Opvallend was dat de zorg niet onpersoonlijk werd bevonden, maar juist persoonlijker, ondanks het digitale contact.”
Frank den Heijer
Huisarts bij Gezondheidscentrum Dillenburg
De pilot wees uit dat er na een jaar per patiënt jaarlijks drie van de vier consulten van een kwartier, in totaal 45 minuten, bij de huisarts kon worden uitgespaard. Ook werden patiënten bewuster van hun bloeddruk en leerden zij meer over hun aandoening door de online educatie binnen het systeem. Doordat patiënten minder fysiek op controle hoefden te komen werd het privéleven minder belast, dat werd als zeer prettig ervaren. Bovendien konden zij zelf het moment kiezen om vragen van minder prioriteit te stellen aan hun zorgverleners. Zowel patiënten (80% gaf de hoogste score) als zorgverleners zijn zeer tevreden over deze werkwijze en willen hiermee doorgaan. Zorgverleners boeken tijdwinst zonder kwaliteit op zorg of geld te verliezen.
![]() | Samenwerking binnen één omgeving: binnen dit portaal kunnen online gezondheidsgegevens verzameld, beheerd en gedeeld worden die van verschillende bronnen afkomstig zijn: het ziekenhuis, de huisarts, de apotheek, en meer. |
![]() | Geef de regie terug aan de patiënt: patiënten kunnen zelf inloggen op de mobiele app voor chats, to-do’s en inzicht in medicatie, lab-uitslagen en inzicht in de ziekte over een langere periode. |
![]() | Bereid de patiënt beter voor: de praktijk kan zelf content configureren voor de patiënt ter educatie, maar ook via de to-do’s kan er bijvoorbeeld een vragenlijst klaargezet worden ter voorbereidingen van het consult. |
![]() | Voldoen aan toekomstige wetgeving: per 2020 verwacht de overheid dat praktijken patiënten inzicht kunnen bieden in hun medische gegevens. Philips VitalHealth kan u helpen met de aanvraag voor de subsidie van het overheidsprogramma OPEN. |
Gezondheidscentrum Dillenburg is van plan om de groep deelnemende patiënten te vergroten en de werkwijze uit te breiden naar andere praktijken binnen de zorggroep Alphen op één Lijn.
You are about to visit a Philips global content page
Continue