Stapsgewijs naar een virtueel zorgcentrum

Het bieden van de juiste zorg op de juiste plek, zo dicht mogelijk bij de patiënt; hoe doe je dat? Kijk de ‘Rond de tafel’-bijeenkomst van ICT&Health terug.

We willen je graag informeren en inspireren, meld je aan en blijf op de hoogte van de laatste  Medisch Perspectief artikelen.

Het onderwerp staat hoog op de agenda bij veel zorgorganisaties; het bieden van de juiste zorg op de juiste plek. Zorg zo dicht mogelijk bij de patiënt aanbieden. Maar hoe doe je dat? Welke kansen en uitdagingen zijn er?
 

Dat was het onderwerp van de rondetafeldiscussie die onlangs werd georganiseerd door ICT&Health. Het vakblad organiseert regelmatig, in samenwerking met zorgpartners en overheidsorganisaties, digitale bijeenkomsten over hoe digitale zorg samen, blijvend en functioneel kan worden toegepast. Beleidsmakers, uitvoerders, zorgprofessionals, implementatie- en ervaringsdeskundigen delen in deze sessies met elkaar de uitdagingen en kansen met elkaar.
 

Onderwerpen die onder meer aan bod kwamen waren: hoe kun je de meeste winst in kwaliteit behalen als je zorg dicht bij huis gaat organiseren? En welke rol speelt samenwerking tussen verschillende zorgorganisaties om dit mogelijk te maken?
 

Zo dicht mogelijk bij huis

Namens Philips schoof Chief Medical Officer Jan Kimpen, aan: "Het bieden van de juiste zorg op de juiste plek is voor onze partners erg belangrijk. Dankzij technologie kunnen zorgorganisaties steeds beter de juiste zorg leveren op de juiste plek, aan elk individu. Hierdoor kunnen veel patiënten de juiste zorg zo dicht mogelijk bij huis krijgen."

clock_blue
Gemiddelde leestijd: 
2-3 min

Wim van Harten, voorzitter van de raad van bestuur van Rijnstate, benadrukte tijdens de bijeenkomst het belang van samenwerking in de regio: "We zijn met Philips een experiment begonnen voor het virtuele ziekenhuis. We kiezen daarin voor een monitoringplatform dat de continuïteit biedt van Intensive Care tot de thuissituatie."
 

Stappen

Hoe het virtuele ziekenhuis er precies uit gaat zien, dat is nog niet vastomlijnd, zo vertelde Jan Kimpen: "Je kunt daarin wel stappen identificeren, bijvoorbeeld door de acute zorg te onderscheiden van de chronische zorg; laat de acute zorg, zoals dringende operaties, diagnostiek in de laboratoria en Intensive Care-zorg in het ziekenhuis. De chronische zorg, die de grote uitdaging gaat zijn voor de toekomst, laten we die zo veel mogelijk thuis doen. Die zorg kan starten in het ziekenhuis, maar het monitoren van patiënten kan veelal thuis en de patiënt hoeft ook niet meer voor alle afspraken naar het ziekenhuis. Zo kun je langzaam kijken hoe je naar een ziekenhuis zonder bedden zou kunnen komen, wat verder in de toekomst.”
 

Ook het belang van data kwam aan bod. Data zijn nooit een doel, maar alleen waardevol als deze kan worden omgezet naar informatie waar artsen, verpleegkundigen of ziekenhuisdirecteuren daadwerkelijk iets mee kunnen. Zoals; voldoen producten en oplossingen eigenlijk wel aan de wensen en eisen van de patiënt?
 

Jan Kimpen: “Daar gebruiken wij het quadruple aim-paradigma voor; betere uitkomsten voor patiënten, een betere beleving voor patiënten als ze met zorg in aanraking komen, een betere beleving voor zorgprofessionals wat uiteindelijk leidt tot lagere kosten. Wij trachten om data te gebruiken om al onze oplossingen te koppelen aan die vier doelen.”

Quadruple Aim
Een uitdaging daarin kan zijn dat een ziekenhuis niet de schaalgrootte heeft om patiëntalgoritmes op groepsniveau te ontwikkelen. Wim Harten: “Daarom zijn we lid van mProve, een samenwerkingsverband van zeven grote topklinische ziekenhuizen. Wij hebben gezegd: we gaan samen in zo’n dataplatform en data-analytics op weg. Dat is misschien de schaal waarop we iets kunnen betekenen. Je moet goed onderscheid maken op welke schaal je wat kunt waarmaken.”
Wij gebruiken het quadruple aim-paradigma; betere uitkomsten voor patiënten, een betere beleving voor patiënten als ze met zorg in aanraking komen, een betere beleving voor zorgprofessionals wat uiteindelijk leidt tot lagere kosten. Wij trachten om data te gebruiken om al onze oplossingen te koppelen aan die vier doelen.”

Jan Kimpen

Chief Medical Officer

Bekijk hier de sessie van 22 maart 2021 terug

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van gezondheidszorg? Meld u gratis aan voor de Medisch Perspectief nieuwsbrief.

Contactinformatie

* Dit veld is verplicht
*

Contactgegevens

*
*
*

Bedrijfsgegevens

*
*
*

*

Contactinformatie

* Dit veld is verplicht
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Door uw reden voor contact op te geven, kunnen wij u beter van dienst zijn.
We work with partners and distributors who may contact you about this Philips product on our behalf.
*
*

Final CEE consent