Snel en doordacht doorpakken met digitale zorg

Veel (chronische) zorg wordt door de coronacrisis niet verleend. In dit artikel over zorg op afstand vertelt Arjan Karens hoe u inzicht in en controle over uw hele patiëntpopulatie kunt krijgen. Arjan Karens is werkzaam bij Philips Benelux als General Manager Philips VitalHealth.

We willen u graag informeren en inspireren, dus meld u aan wij houden u op de hoogte van de laatste Medisch Perspectief artikelen.

Al wekenlang wordt de gezondheidszorg in Nederland beheerst door de grafieken van het RIVM en de vraag of de IC’s in Nederland de toestroom van coronapatiënten aankunnen. Dankzij de tomeloze inzet van alle zorgprofessionals is dat tot nu toe gelukt – dat is een geweldige prestatie. Inmiddels wordt al door veel ziekenhuizen vooruitgekeken en nagedacht over manieren om de reguliere zorg weer op te starten.
Gemiddelde leestijd: 
4 - 5 minuten
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Enerzijds blijft de screening op corona urgent en daarmee de belasting op de zorg groot. Anderzijds leeft er veel angst onder chronisch zieke en kwetsbare patiënten: uit cijfers in de praktijk blijkt dat zij niet of nauwelijks naar de praktijk of poli durven te komen. (Bron: Gupta Strategists, In de slipstream van corona: een secundaire crisis in de zorg). Daardoor dreigt hun gezondheid te verslechteren. Er is tijd en aandacht nodig om hen gerust te stellen en hun vragen te beantwoorden. Daarnaast zijn er gedurende de afgelopen weken veel behandelingen en operaties uitgesteld om de zorg tijdens de kritieke fase zoveel mogelijk te ontlasten. Nu moet worden bepaald hoe en in welke volgorde de inhaalslag kan worden gemaakt.

Digitaal: het ‘nieuwe normaal’

Wat daarbij kan helpen, is de blijvende inzet van zorg op afstand. Uit nood is er de afgelopen weken al veelvuldig gebruik gemaakt van digitale technologie. Het doorzetten van dit ‘nieuwe normaal’ biedt goede mogelijkheden om zowel zorgprofessionals te ontlasten als patiënten te ondersteunen en de ontstane wachtlijsten versneld weg te werken. Tegelijkertijd kan – als doordachte keuzes worden gemaakt – de basis worden gelegd voor digitale zorg na de coronacrisis. Dat kan een belangrijke bijdrage leveren aan het ondervangen van de al vóór de coronacrisis bestaande problemen in de zorg; de personeelstekorten, de dubbele vergrijzing en stijgende kosten.
Om zorginstellingen te ondersteunen bij het versnellen van digitaliseren heeft Philips het ‘Crisispakket voor zorg op afstand’ ontwikkeld, dat inzicht in en controle over de hele patiëntpopulatie biedt. In tegenstelling tot veel oplossingen die al circuleren is dit Crisispakket geen stand-alone oplossing maar een samenhangend, integraal geheel van devices, sensoren en software, op basis van het al bestaande Engage-platform van Philips. Het pakket sluit aan bij de standaarden die gebruikt worden in de zorg en is modulair van opbouw, waardoor het altijd naadloos kan aansluiten bij de fase waarin de regio zich bevindt. Hiermee is het bijvoorbeeld mogelijk om (kwetsbare) patiëntgroepen zorgvuldig te screenen en zo nodig te monitoren voordat zij opnieuw in de praktijk of instelling komen. Dit biedt een verlichting van de werkdruk bij taken die juist veel tijd in beslag nemen. Ook zijn er tools, zoals vragenlijsten en zelfmetingen, die digitale consulten ondersteunen waarmee een deel van de voor- en nazorg op afstand kan worden geregeld. 

Bewezen oplossingen

Het gebruik van het Engage-platform biedt een solide basis die verder kan worden uitgebreid in de toekomst, bijvoorbeeld om als volgende stap binnen de reguliere zorg ook meer zorg op afstand te bieden. Daarnaast biedt dit platform veel mogelijkheden om online samen te werken met andere zorgpartijen binnen het zorgnetwerk. Denk bijvoorbeeld aan samenwerkingsverbanden tussen huisarts, als poortwachter van de zorg, ziekenhuis en thuiszorgorganisaties voor naadloze zorg aan (chronisch zieke) patiënten. Een belangrijk voordeel hierbij is dat Engage een open platform is, waardoor aansluiting op of implementatie van oplossingen van derden ook tot de mogelijkheden behoort. Denk bijvoorbeeld aan educatietoepassingen of keuzehulpen.
Bovendien zijn de onderdelen die in het Crisispakket worden aangeboden niet nieuwe, maar bewezen oplossingen. Zo zijn het Groene Hart Ziekenhuis, huisartsenposten en de GGD in de regio Gouda kort na de uitbraak van het coronavirus met de corona-screeningsoplossingen van Philips gaan werken. Deze Corona Screener leunt deels op QuestManager van Philips, dat al door vijfentwintig ziekenhuizen, zestig ggz-instellingen en een aantal huisartsenzorggroepen wordt gebruikt voor diagnose-, kwaliteits- en effectmetingen. Met het UMC Utrecht wordt samengewerkt om de zorg voor ALS-patiënten op afstand te monitoren en hen daarbij zo goed mogelijk te ondersteunen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van standaardoplossingen van Philips VitalHealth. In Alphen aan de Rijn, tot slot, werken huisartsen met een zelfmanagement programma voor patiënten met een cardiovasculaire aandoening. Assistenten monitoren via een dashboard de resultaten van de metingen die patiënten thuis doen en kunnen gericht in actie komen wanneer dat nodig is.

Privacy is belangrijk

Dit zijn slechts enkele praktijkvoorbeelden van hoe Philips-oplossingen zorgprofessionals ontlasten en patiënten ondersteunen. Het spreekt voor zich dat bij gebruik ervan de privacy van alle partijen geborgen is. Dat is wel een belangrijk punt om bij stil te staan. Hoewel de druk op de zorg hoog is, is het niet verstandig om haastig te kiezen voor veelbelovende oplossingen die in de praktijk toch haken en ogen blijken te hebben, bijvoorbeeld met betrekking tot de veiligheid van patiëntgegevens. We moeten te snelle besluitvorming over een toepassing die niet goed past in een bestaand proces vermijden. Anders ontstaat er de komende maanden een wildgroei aan stand-alone oplossingen en ligt digitale fragmentatie op de loer.

Laten we daarom snel en doordacht doorpakken en het momentum dat nu ontstaat niet verliezen. Met digitale zorg als het ‘nieuwe normaal’ leggen we immers een solide basis voor de gezondheidszorg, nu en in de toekomst.

Ga het gesprek aan

Wilt u graag een van onze collega’s verder spreken over dit onderwerp? Of heeft u interesse in een demo? Vul dan onderstaande contactformulier in. We denken graag met u mee over hoe u de zorg nu kunt managen en later kunt opschalen en uitbreiden voor een digitale toekomst.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van gezondheidszorg? Meld u gratis aan voor de Medisch Perspectief nieuwsbrief.

Contactinformatie

* Dit veld is verplicht
*

Contactgegevens

*
*
*

Bedrijfsgegevens

*
*
*
Philips waardeert en respecteert uw privacy. Voor meer informatie over ons privacybeleid kunt u terecht op
*

Contactinformatie

* Dit veld is verplicht
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Door uw reden voor contact op te geven, kunnen wij u beter van dienst zijn.
*
*