Nov 04, 2021 door Philips
Leestijd: 3 - 4 minuten

"Philips is niet een leverancier, maar een partner die onze problemen heeft opgelost"

Philips is een

Philips ondersteunde bij de opstart van Medische Kliniek Velsen-Noord; niet alleen met een MRI-systeem, maar ook met de financiering.


De werkdruk in de gezondheidszorg is groot. Reguliere ziekenhuizen komen daardoor soms niet meer toe aan bepaalde zorg. Medische Kliniek Velsen-Noord is een van de initiatieven die dat gat proberen te vullen: “We zijn eigenlijk gewoon een kleinschalig topklinisch ziekenhuis in een voormalig kantoorpand.” 

 

Philips ondersteunde bij de opstart van de kliniek; niet alleen met medische systemen, maar ook door mee te zoeken naar oplossingen voor problemen, ook op het gebied van financiering.


De twee oprichters en directeuren, anesthesioloog-pijnspecialist Cees-Jan Oostwouder en plastisch en reconstructief chirurg Robert Kanhai kennen elkaar al sinds jaar en dag, vanuit de operatiekamer. Robert: “We hadden eigenlijk altijd een goede klik, wilden allebei op dezelfde manier goede zorg leveren en vonden dat het beter kon.” 

 

Verdubbeling van de operatiecapaciteit
Enige tijd geleden vatten de twee het plan op om voor zichzelf te beginnen, waarin ze hun specialismes zouden kunnen combineren in een genderkliniek. Na het faillissement van het Slotervaartziekenhuis in Amsterdam kwamen die plannen in een stroomversnelling. Cees-Jan: “We waren toen al bezig met de bouw van deze kliniek, een voormalig kantoorpand in Velsen-Noord. Tijdens de bouw werd duidelijk dat de behoefte aan operatiecapaciteit zo groot zou worden, dat we besloten om te verdubbelen, van twee naar vier klasse 1 OK’s en van 8 naar 24 verpleegbedden.” Ook een aantal specialisten uit het voormalige Slotervaartziekenhuis, waaronder neurochirurgen en radiologen, verbonden zich aan de nieuwe kliniek. 

 

“Toen stonden we voor een extra uitdaging; we wilden namelijk ook een MRI-systeem neerzetten om deze specialismen te faciliteren, maar beschikten vanwege de reeds ingezette grote verbouwingen niet over de financiering ervan.”


Kwaliteit, techniek en financiering

De ondernemers (‘eigenlijk zijn we de ouderwetse geneesheer-directeuren’) gingen het gesprek aan met meerdere MRI-producenten. “Drie criteria waren voor ons belangrijk. Ten eerste natuurlijk de kwaliteit; we zijn een klein ziekenhuisje, kwaliteit van de dienstverlening is hier belangrijker dan volume. Daarnaast speelde techniek een grote rol in de beslissing. We zitten in een voormalig kantoorpand en een MRI-systeem met quenchpijp was eigenlijk geen goede optie. Dan zou de quenchpijp dwars door vier verdiepingen naar het dak getrokken moeten worden. Maar zeker zo belangrijk was de financiering voor de bouw van de afdeling radiologie; we moesten hiervoor een nieuwe lening afsluiten en vroegen de verschillende producenten waar we mee in gesprek waren, of ze borg wilden staan voor deze lening.”


Radiologe Evelijn Beuerle werd ook nauw betrokken bij het selectieproces: “Ik heb in vorige ziekenhuizen wel vaker zo’n traject meegemaakt. Normaal zeg je als radioloog welk systeem je het beste vindt, wat je graag zou willen hebben, en dan ga je daarover met de directie en een leverancier in gesprek. Dit was wel echt anders; we moesten echt samen goed nadenken over wat we wilden hebben staan en wat er mogelijk was. Dat maakte dat we een vrij intensieve samenwerking hebben gehad met Philips, waarvoor we uiteindelijk hebben gekozen.”

We hebben Philips echt ervaren als een partner. Wat we vroegen, zeker op financieel gebied, was niet bepaald standaard, maar op alle onderdelen hebben ze met ons meegedacht. Het voelde echt alsof we dit samen als één team mogelijk hebben gemaakt.

Evelijn Beuerle

Radioloog

Deel dit artikel

Meer weten? Download het volledige artikel, of laat je gegevens achter om op de hoogte te blijven.
voor de radiologie

Voor de radiologe was de kwaliteit van de beelden van Philips MRI Ambition mede doorslaggevend: “Die is echt beter dan wat ik gewend was. Ook is het apparaat heel gebruiksvriendelijk in de bediening. Maar wat me ook aansprak waren de duurzaamheidsaspecten; het systeem kan na afloop van de levenscyclus eenvoudig worden refurbished en maakt gebruik van een laag volume helium van 7 liter, waar dat in oudere systemen soms wel 1.500 liter was. Dit is de toekomst van gezondheidszorg.”


Naast de MRI maakt de kliniek ook gebruik van het PACS van Philips en buckykamer met een Digital Diagnost C50. Cees-Jan: “Dat moest ook wel. We begonnen als genderkliniek, nu hebben we ook neurologie, radiologie, orthopedie, gynaecologie, urologie, plastische chirurgie en pijnbestrijding. Maar toch nog steeds kleinschalig; we lopen hier heel gemakkelijk bij elkaar binnen. In een regulier ziekenhuis heb je toch te maken met schotten tussen de specialismen; als je bijvoorbeeld daar naar bij een neuroloog bent verwezen en deze kan je niet verder helpen dan word je weer terug gestuurd naar de huisarts en deze verwijst dan weer door naar een andere specialist, waar je weer een nieuwe afspraak voor moet maken met bijbehorende wachttijd. Bij ons verwijzen de specialisten direct naar elkaar door of lopen ze voor overleg even bij elkaar naar binnen. Je gaat pas naar huis als je goed geholpen bent.”


Robert: “Dat merken we ook in de patiënttevredenheid; op ZorgkaartNederland scoren we enorm hoog. Ik hoor weleens van patiënten: ‘Wat zijn jullie aardig!’. Het personeel is erg betrokken bij de zorg voor de patiënt en werken nauw met elkaar samen, van polimedewerkers, verpleegkundigen, specialisten tot en met de schoonmakers.”


Enorme groei

Ook al is de kliniek al hard gegroeid, er ligt nog genoeg ambitie voor de toekomst. Cees-Jan: “We groeien echt hard; huisartsen en patiënten weten ons steeds beter te vinden, omdat we goede zorg verlenen en geen lange wachtlijst hebben. In de komende jaren zullen de wachtlijsten voor orthopedie, neurochirurgie, radiologie, maar ook in de genderzorg alleen maar toenemen, ook bij wij zullen hier helaas mee te maken krijgen. We zijn nu alweer bezig met de inrichting van een nieuwe verdieping, een polikliniekbehandelcentrum, en zoeken ook naar ondersteunende collega’s die dit avontuur samen met ons willen aangaan.”

Werkplek met thuisgevoel

Ook is de kliniek klaar om in de toekomst een tweede MRI-ruimte in te richten. “Toen het eerste systeem werd geplaatst, moesten we een extra transformatorhuisje plaatsen en zelfs heipalen, omdat we niet zeker waren dat de vloerbelasting niet te hoog zou worden. Daarom hebben we dat meteen maar gedaan voor een extra uitbreiding in de toekomst, omdat we zo hard groeien.”


Volgens Evelijn was de samenwerking met Philips bepalend om de afdeling radiologie van de grond te krijgen: “We hebben Philips echt ervaren als een partner. Wat we vroegen, zeker op financieel gebied, was niet bepaald standaard, maar op alle onderdelen hebben ze met ons meegedacht. Het voelde echt alsof we dit samen als één team mogelijk hebben gemaakt.”

1
Selecteer je interessegebied
2
Contactgegevens

We gaan graag met je in gesprek.

Hoe kunnen we je helpen?

1
2
Contactgegevens
Download het rapport en schrijf je in om op de hoogte te blijven van innovaties in de zorg

Contactinformatie

* Dit veld is verplicht
*

Contact details

*
*
*

Bedrijfsgegevens

*
*
*

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.