Jan 20, 2022 door Philips
Leestijd: 8 - 10 minuten

Patiëntgerichte workflows verhogen de operationele efficiëntie

Patientgerichte

• Om het complexe geheel van klinische workflows in de gezondheidszorg in goede banen te leiden, is een systematische aanpak nodig.

• Geoptimaliseerde workflows kunnen zorgen voor een helder zorgtraject en voorspelbare resultaten voor patiënten.

• Hierdoor kunnen leiders in de gezondheidszorg streven naar meer operationele efficiëntie en klinische betrouwbaarheid.

 

In de gezondheidszorg is het essentieel dat gegevens snel beschikbaar zijn en kunnen worden samengevoegd en gedeeld. Inefficiënte klinische workflowprocessen staan een goede samenwerking in de weg en leiden tot een lagere kwaliteit van de zorg.

 

Als gezondheidszorg wordt gezien als een soort ecosysteem dat functioneert op basis van geoptimaliseerde workflows, information engineering en intuïtieve technologie, kunnen zorgverleners beschikken over een totaalbeeld van het volledige patiënttraject.

 

Door handelingen te integreren en automatisering, kunstmatige intelligentie (AI) en klinische expertise in te zetten op kritieke raakpunten in de workflow, kunnen leiders in de gezondheidszorg de weg naar een accurate diagnose effenen voor hun artsen en patiënten meer waarde bieden.

Deel dit artikel

Schrijf je in en blijf op de hoogte van Philips.

Gegevens omzetten in bruikbare informatie

Met name de workflow binnen de radiologie is buitengewoon complex omdat deze bestaat uit een onderling gekoppelde set afzonderlijke workflows. Elke stap van het beeldvormingsproces is onderhevig aan vertragingen, variabiliteit en hiaten in de communicatie, en dat kan kostbaar zijn. Volgens recente gegevens is 97% van de radiologieafdelingen1 in het VK niet in staat om binnen het contractueel vastgestelde aantal uren aan de rapportagevereisten te voldoen. Daarnaast blijkt uit een wereldwijde enquête dat 23% van het werk van radiodiagnostisch laboranten niet efficiënt wordt uitgevoerd2 en naar hun eigen mening geautomatiseerd zou kunnen worden.

 

Bij het Children's Hospital & Medical Center (CHMC) in Omaha (VS) richten de managers zich op het anders indelen van de radiologische dienstverlening voor kinderen om de workflow te optimaliseren en zo de ervaring van patiënt, familie en personeel te verbeteren. Christopher Maloney, MD, PhD, executive vice president, chief clinical officer en hoofdarts van het CHMC, zegt dat inefficiënties in de workflow kunnen leiden tot hogere kosten en een langere verblijfsduur voor patiënten.

 

"Het omzetten van gegevens in informatie is waarschijnlijk een van de belangrijkste manieren om de gezondheidszorg vooruit te helpen, maar het is ook een van de moeilijkste", aldus Maloney. "In de zorg zijn er zo veel variabelen in de besluitvorming, waardoor de complexiteit alleen maar toeneemt. Gegevens moeten zo dicht mogelijk bij het punt van besluitvorming worden omgezet in bruikbare informatie."

Gegevens

Maloney voegt daaraan toe dat de variatie in workflows mogelijk kan worden teruggedrongen door de zorg te standaardiseren. Als de zorgstandaard wordt geoptimaliseerd, kunnen veranderingen en de impact ervan op de resultaten worden gevolgd door middel van visualisatie, dashboards en patroonherkenning met AI.

 

Met Philips als strategische partner introduceert CHMC tools waarmee het ziekenhuis gegevens direct op het punt van zorg kan vastleggen en verwerken. Door deze samenwerking kon het CHMC de behoeften voor het huidige en verwachte patiëntvolume op de hoofdcampus vaststellen en kon het overgaan op een meer kostenefficiënte, gedecentraliseerde, externe radiologiedienstverlening.

 

Voor deze herindeling werd het doorverwijzingsproces gestroomlijnd; dit was vooral ingewikkeld voor patiënten van buiten de staat die meerdere beeldvormingsscans en onderzoeksrondes moesten ondergaan. Ook werden de behoeften voor de uitbreiding van het CHMC onder de loep genomen en wist het ziekenhuis binnen de radiologieafdeling een besparing van 10% op de bouwkosten te behalen door te reorganiseren met behulp van gegevensvalidatie en een verbeterde workflow.

 

Jerry Vuchak, senior vice president en chief information officer bij het CHMC, benadrukt hoe cruciaal workflowoptimalisatie in de gezondheidszorg is om ervoor te zorgen dat investeringen in technologie zich volledig terugbetalen, het volledige scala aan mogelijkheden wordt benut en het personeel in staat wordt gesteld om de best mogelijke zorg te bieden. Als het IT-team begrijpt hoe artsen verschillende technologieën in de zorgsetting gebruiken, kan het ervoor zorgen dat zij de beschikking hebben over alles wat ze nodig hebben, gedigitaliseerd en geïntegreerd in één technologiesysteem.

 

"Technologie maakt betere patiëntenzorg mogelijk, maar technologie alleen kan die kloof in de zorg niet overbruggen", zegt Vuchak. "Door samen te werken met strategische partners kunnen we specifieke problemen oplossen. We vragen hen hoe ze hun technologie kunnen doorontwikkelen en integreren om ons te helpen onze omgeving zo veel mogelijk te vereenvoudigen en de kosten te verlagen."

Stroomlijnen van workflows en integratie van inzichten

Omdat het aantal radiologische onderzoeken met geavanceerde modaliteiten naar schatting met 43% toeneemt3, is er meer behoefte aan hoogstaande analysetools, AI en geautomatiseerde inzichten om geïntegreerde workflows voor radiologie mogelijk te maken. Dat is zeker het geval op de beeldvormingsafdeling van het ziekenhuis Nuestra Señora del Rosario in Madrid (Spanje), waar geavanceerde visualisatietools bij veel gespecialiseerde onderzoeken essentieel zijn voor een uitgebreidere analyse van de resultaten. De managers daar merken dat het een uitdaging is om deze tools zo te integreren dat de samenwerking en het lezen, rapporteren en delen van resultaten naadloos kunnen plaatsvinden zonder dat de productiviteit van workflows wordt gehinderd.

 

In samenwerking met Philips was het Nuestra Señora del Rosario-ziekenhuis in staat om een multifunctionele werkruimte te creëren die volledig was geïntegreerd met het beeldvormingsplatform van de instelling en ingebouwd in de diagnostische viewer, waardoor de efficiëntie toenam. Deze samenwerkingsmogelijkheden verbeterden de kwaliteit van de rapportage aanzienlijk en hielpen doorverwijzende artsen buiten de afdeling radiologie bovendien om hun behandeling beter af te stemmen en de kwaliteit van de zorg te verbeteren.

Toegenomen patiënttevredenheid

Een betere workflow heeft ook gevolgen voor de patiënttevredenheid. GenesisCare, een particuliere aanbieder van oncologische, cardiologische en respiratoire diensten op meer dan 30 locaties in Australië en met instellingen in het Verenigd Koninkrijk en Spanje,4 heeft met eigen ogen gezien welke impact dit kan hebben. GenesisCare was in de afgelopen tien jaar sterk gegroeid in Australië en moest daardoor bepaalde aspecten van de workflows, faciliteiten en zorgcoördinatie herzien om de ervaring voor patiënten en personeel te verbeteren. De managers van de organisatie wilden de tijd tot behandeling optimaliseren en de onderliggende inconsistenties in de zorgverlening en klantenservice, waardoor niet alle patiënten even betrokken waren, identificeren.

 

Samen met Philips creëerde GenesisCare een patiëntgerichte zorgstrategie die uitgroeide tot een "kankerzorgtraject van de toekomst". Om te beginnen voerden ze een diepgaande gegevensanalyse uit, gevolgd door een reeks interactieve workshops met patiënten, nationale belangengroepen en personeel uit verschillende disciplines om de huidige patiëntdoorstroming door verschillende behandelgebieden onder de loep te nemen.

 

Uit de resultaten werd duidelijk hoe processen konden worden aangepast om het behandeltraject voor patiënten te stroomlijnen en de patiëntbeleving te verbeteren door bepaalde designelementen binnen de instellingen te optimaliseren. Gewapend met deze combinatie van 'harde' en 'zachte' gegevens kon GenesisCare organisatiebrede veranderingen doorvoeren die al snel resultaten opleverden. Binnen een maand steeg de patiënttevredenheidsscore bij de instelling in Wembley (Australië) naar 60%, en in de maanden daarna nog verder naar 84%.5

 

Veel zorgverleners staan voor vergelijkbare uitdagingen. Maar door de samenwerking binnen de zorg en de efficiëntie van workflows te verbeteren, kan het personeel meer tijd met patiënten besteden en zijn artsen minder bezig met administratie. Dit zorgt voor meer voorspelbare en nauwkeurige zorg voor patiënten en een grotere klinische en operationele efficiëntie voor zorgorganisaties.

1
Selecteer je interessegebied
2
Contactgegevens

We gaan graag met je in gesprek.

Hoe kunnen we je helpen?

1
2
Contactgegevens

Download het rapport en schrijf je in om op de hoogte te blijven van innovaties in de zorg

Contactinformatie

* Dit veld is verplicht

*

Contact details

*
*
*

Bedrijfsgegevens

*
*
*

You are about to visit a Philips global content page

You are about to visit the Philips USA website.

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.