Sept 20, 2021 door Danielle Brody
Leestijd: 6 - 8 minuten

Leiders in de zorg: Hoe en waar zorg verlenen aan de patiënt?

Leiders in de gezondheidszorg

Gecentraliseerd zorgcoördinatiecentrum. Philips.


Dit artikel is eerder verschenen op Insider.

 

Met seismische verschuivingen en ongekende belasting van de gezondheidszorg zijn zorgmodellen getest, onderuitgehaald en haastig aangepast om met onzekerheid en onvoorspelbaarheid om te gaan. Voor leiders in de top van de gezondheidszorg heeft het proces zowel obstakels als groeimogelijkheden aan het licht gebracht.

 

Nu kunnen we zien hoe gezondheidszorgecosystemen met digitaal slimme, onderling verbonden ziekenhuizen gezondheidsinformatiehubs kunnen worden voor hun bredere gemeenschappen. Deze ecosystemen zullen zorg van ziekenhuis met thuis verbinden met boeiende consumentenervaringen en apparaten – en niet-plaatsafhankelijke servicemodellen.

Bouwen aan een toekomstgericht zorgecosysteem

De wereldwijde COVID-19-pandemie heeft ons laten zien hoe belangrijk het is om beter te worden in het opschalen van de capaciteit van de intensive care (ICU) en niet-ICU, test- en triage-locaties (en nu vaccinatielocaties), bewaking op afstand en het mogelijk maken van een soepele overgang van zorg binnen en buiten het ziekenhuis.

 

In de nabije toekomst zullen netwerk IC’s in ziekenhuizen via één digitale infrastructuur worden verbonden met mobiele faciliteiten en gemeenschappelijke hubs. Het personeel in deze gecentraliseerde zorgcoördinatiecentra zal de patiëntenstroom ondersteunen en middelen op afstand beheren om artsen en apparatuur naar de plekken waar ze het hardst nodig zijn, te sturen.

 

Toekomstige goed presterende gezondheidssystemen zullen worden ontworpen om gegevens en nieuwe technologieën in te zetten voor een betere digitale gezondheid en welzijn, en voor een beter zorgaanbod door middel van nauwkeurige diagnose, virtuele zorg van ziekenhuis tot huis en telezorg.

 

In plaats van op één vaste locatie is het ziekenhuis van de toekomst een gedecentraliseerd maar verbonden netwerk van zorglocaties en virtuele zorgopties. Het is flexibel genoeg om zeer complexe zorg te bieden aan grote aantallen nieuwe patiënten op veranderende locaties, terwijl het routinematige en electieve zorg blijft bieden aan de rest van de bevolking.

Deel dit artikel

Schrijf je in en blijf op de hoogte van Philips

Verhoogde zorgkwaliteit, toegang en gemak

De zorgverlening zal wereldwijd blijven veranderen. Mobiele teams zouden bij de patiënt thuis kunnen komen, zodat een medische zorgverlener persoonlijk in het voertuig een onderzoek kan doen en op afstand advies kan krijgen van een arts via een videosessie. Bij Philips testen we dit 'ziekenhuis komt naar u toe'-concept met mobiele teams in de Japanse steden Aomori en Ina, met een snel vergrijzende bevolking en een tekort aan medische voorzieningen en medisch personeel.
Machines

Prototype mobiele zorgeenheid. Philips Healthcare.

 

In India werkte Philips samen met lokale partners aan het ontwerp en de implementatie van een mobiele ICU-oplossing. Masina Heart Institute gebruikt deze geprefabriceerde transporteerbare ICU-oplossing als een aparte Advanced Cardiac Care Unit om hartprocedures mogelijk te maken en tegelijkertijd zorg te bieden aan COVID-19-patiënten.

 

Zelfs zonder de uitdagingen van een wereldwijde pandemie is betere toegang tot gezondheidszorg nu meer dan ooit nodig. In de Verenigde Staten werkt Philips samen met het Amerikaanse Department of Veterans Affairs aan het ATLAS-programma (Advancing Telehealth Through Local Area Stations). Het ATLAS-programma maakt gezondheidszorg toegankelijker voor veteranen op het platteland, zodat ze geen lange afstanden naar een ziekenhuis hoeven af te leggen.

Dynamisch zorgecosysteem van ziekenhuis tot thuis

De zorg zal ook meer patiëntgericht en persoonsgericht worden. Digitale zorgtechnologie op afstand kan zorgen voor een meer holistische, longitudinale en uiteindelijk kosteneffectieve aanpak bij zorg bij de patiënt thuis. In een virtueel zorgmodel kunnen patiënten die biosensoren dragen, thuis continu worden bewaakt, waardoor er sprake is van betere controle op de patiëntenpopulatie en minder druk op de acute-zorgvoorzieningen.

 

Bij degenen met een chronische ziekte of die onlangs uit het ziekenhuis zijn ontslagen, kunnen met biometrische sensoren continu vitale functies, zoals hart- en ademhalingsfrequenties, worden doorgegeven aan algoritmen die zorgteams op de hoogte stellen ingeval van verslechtering. Deze technologie is nu beschikbaar, en ziekenhuizen kunnen beginnen te voorspellen wanneer patiënten medische hulp nodig hebben, en waar en wanneer ze extra bedden, apparatuur of personeel nodig hebben. In dit onderling verbonden consumentgerichte digitale ecosysteem kunnen zorgverleners ook de gedragsmatige aspecten van gezondheid bevorderen, waardoor de gezondheidszorg proactiever versus reactiever wordt voor betere gezondheidsresultaten.

Gezamenlijk de toekomst van de zorg creëren

Er is een duidelijke behoefte om de zorg opnieuw in te richten met een ecosysteembenadering die zich van ziekenhuis tot thuis uitstrekt. Om deze fundamentele verschuivingen aan te pakken, heroverwegen leidinggevenden in top van de gezondheidszorg hun bedrijfsstrategieën om schaalvoordelen te behalen, ongelijksoortige gegevens om te zetten in actie en soepele ervaringen en op welzijn gebaseerde benaderingen te stimuleren om de gezondheid van de bevolking te bevorderen.

 

De beste manier om de toekomst te voorspellen, is door deze samen te creëren. We hebben de capaciteiten en kennis om nieuwe technologieën aan te passen en eigen te maken die iedereen altijd en overal in contact brengen met betere zorg. Om een volwassen zorgecosysteem te realiseren, hebben leidinggevenden in de top van de gezondheidszorg geïntegreerde oplossingen, verbeterde werkstromen, flexibele bedrijfsmodellen en strategische partnerschappen nodig om zowel hun patiënten, personeel als hun bedrijf gezond te houden.

 

Dit bericht is gemaakt door Philips met Insider Studios. Dit artikel werd eerdergepubliceerd op de website van Insider.

 

Disclaimer: Niet alle producten of diensten zijn in alle landen verkrijgbaar.

1
Selecteer je interessegebied
2
Contactgegevens

We gaan graag met je in gesprek.

Hoe kunnen we je helpen?

1
2
Contactgegevens

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.