Hospital Chiefs: Maurice van den Bosch

The World's Best Hospital Chiefs: Maurice van den Bosch (OLVG) 

In gesprek met de CEO van het OLVG over samenwerken op het gebied van digitalisering, het delen van data en innovatie in het post-COVID tijdperk.

We willen je graag informeren en inspireren, meld je aan en blijf op de hoogte van de laatste Medisch Perspectief artikelen.

Maurice van den Bosch (OLVG): "We moeten een nieuwe 'voordeur' van het ziekenhuis creëren.”

 

De zorg zit middenin een van de belangrijkste transities ooit. De coronacrisis heeft laten zien hoe snel zaken kunnen veranderen als we samenwerken op het gebied van digitalisering, het delen van data en innovatie. Iedereen is het er wel over eens dat dit het moment is om door te pakken, en de bereidheid om te veranderen lijkt groter dan ooit.

 

Maar hoe? Wat is daarvoor nodig? In de serie Hospital Chiefs vragen we dit aan de mensen die aan het roer staan in deze roerige tijd.

 

In deze aflevering gaat Tina Manoharan, Global Lead Data & AI CoE en Digital Research Division, in gesprek met Maurice van den Bosch, CEO van OLVG en voorzitter van Santeon Ziekenhuisgroep in Amsterdam: “Philips kan de datawetenschappers aan tafel brengen, terwijl de ziekenhuizen de klinische kennis inbrengen."

Clock Blue S Image

Gemiddelde leestijd: 
7-9 min

We moeten een nieuwe 'voordeur' van het ziekenhuis creëren.”

Maurice van den Bosch

CEO, OLVG

Maurice van den Bosch heeft een duidelijke visie op de rol van technologie in het verbeteren van de ziekenhuiszorg. "We moeten een nieuwe 'voordeur' van het ziekenhuis creëren. Een digitale die mensen daadwerkelijk uit het ziekenhuis houdt. Dat betekent een verschuiving van de focus op klinische resultaten binnen ziekenhuizen naar een grotere focus op preventie en wellness. Zowel preventie als wellness zijn onderdelen van het zorgcontinuüm die onvoldoende aandacht krijgen en buiten de huidige bedrijfsmodellen van ziekenhuizen vallen.”

 

“Door onze aandacht meer op deze gebieden te richten, kunnen we mensen langer gezond houden, de overbelasting van ziekenhuizen verlagen en daarmee de zorg over het hele continuüm activeren, terwijl het voor iedereen toegankelijk en betaalbaar wordt.”

 

Tina: "Ook kunnen we patiënten, veel meer dan nu nog het geval is, in staat stellen om hun eigen gezondheid te managen. Met behulp van data en AI-inzichten kunnen we het juiste punt van interventie bepalen en zorg personaliseren. Is dat iets waar OLVG ook mee bezig is?"

Maurice: "Zeker. Dankzij slimme data en AI, door gebruik te maken van platformtechnologie en door samen te werken met gezondheidstechnologiebedrijven zoals Philips kunnen we als ziekenhuis steeds beter hoogwaardige zorg op afstand opschalen. Een goed voorbeeld daarvan is medische triage; momenteel vindt deze nog plaats in het ziekenhuis, maar ik verwacht dat we hiervoor in toekomst steeds meer gaan doen via platformtechnologie die gebruik maakt van algoritmen en bestaande data om de juiste diagnose te stellen.”

 

“Ik verwacht dat uiteindelijk 80% van de patiënten buiten het ziekenhuis kan blijven en extern gemonitord kan worden, en 20% kan worden overgebracht naar gespecialiseerde ziekenhuis hubs voor complexe zorg of behandeling op maat."

 

Wat zijn de belangrijkste drempels die jullie hierbij ervaren?

“Je moet je voorstellen; al ongeveer 150.000 Amsterdammers maken nu op de een of andere manier gebruik van digitale zorg op afstand. Denk aan het patiëntenportaal MijnOLVG, videoconsulten of onze Hartcentrum-app, waarmee hartpatiënten thuis kunnen worden gemonitord.”

 

“We zagen dat er tijdens de coronapandemie veel meer behoefte kwam aan dit soort diensten, maar wel vooral onder de early adopters in de samenleving, doorgaans burgers die hoogopgeleid en meer technisch georiënteerd zijn. Een belangrijke uitdaging is de feitelijke onboarding van patiënten. Het kost veel tijd om mensen aan boord van het platform te krijgen. Als een arts of verpleegkundige slechts vijf minuten per patiënt heeft voor triage, kunnen ze patiënten niet goed onboarden.”

 

Een andere grote uitdaging van zorg op afstand via onze digitale voordeur is in feite het bedrijfsmodel zelf. Het beroep van arts en verpleegkundigen is gebaseerd op het betaald krijgen voor het zien en behandelen van patiënten in het ziekenhuis. Als we willen dat ze remote onboarding en monitoring omarmen, moeten we een vergoeding inbouwen voor de zorg op afstand die ze leveren. Een veelbelovende ontwikkeling is dat de Nederlandse overheid nu stappen onderneemt om triage op afstand te vergoeden, waardoor het OLVG bijvoorbeeld tijdens de COVID-pandemie de zorg voor cardiologiepatiënten kon voortzetten, waardoor 30% van de patiënten op afstand kon worden gemonitord.”

 

Welke rol is er in deze ontwikkeling weggelegd voor de samenwerking tussen ziekenhuizen als het OLVG en zorgtechnologiebedrijven als Philips?

"Het is belangrijk dat we nauw samen te werken om digitale oplossingen te co-creëren die aansluiten bij de behoeften van zowel patiënten als ziekenhuizen. Philips kan de datawetenschappers aan tafel brengen, terwijl de ziekenhuizen de klinische kennis inbrengen. Waar we gezamenlijk aan kunnen werken, is bepalen welke key performance indicators (KPI's) het meest relevant zijn om te meten of we bereiken wat we willen bereiken."

 

"Zo hebben we binnen het OLVG de afgelopen twee jaar hard gewerkt om over te stappen van een eenvoudige KPI, namelijk ‘kostenreductie’, naar een viervoudig doel: een betere patiëntervaring, meer transparantie over klinische uitkomsten, kostenreductie en empowerment van professionals en patiënten, terwijl we zorg toegankelijker maken. Dat wel tijdens de pandemie een monitoringspercentage van 30% hebben weten te bereiken, is dus niet alleen een indicator van medische operational excellence, maar ook een belangrijke indicator die wordt gebruikt om de verbeterde ervaringen van patiënten en personeel te meten. De business units en specialismen van het ziekenhuis worden nu gevraagd om deze KPI's in hun planning en rapportage op te nemen."

mvdbosch

Ik denk dat dit inderdaad een onderwerp is waar we samen kunnen optrekken. We beschouwen de KPI’s van onze partners in de zorg ook als onze KPI’s. Alleen samen met de partners in het ecosysteem kunnen we bouwen aan de volgende generatie digitale zorgervaring voor patiënten. Hoe kijk je aan tegen samenwerking met andere ziekenhuizen?

 

"Wat je op dit moment nog ziet gebeuren, is dat elk ziekenhuis zijn eigen kleine ecosysteem bouwt voor monitoring en zorg op afstand. Maar om genoeg data te krijgen om te leren en te verbeteren, moet je kunnen schalen. Data is op dit moment nog te gefragmenteerd is om er de meeste waarde uit te halen. Data scientists zijn nog geen geïntegreerd onderdeel van medische teams, dus we hebben mensen nodig om ons te helpen de data te interpreteren en de algoritmes aan te passen om de volledige kracht ervan te ontsluiten voor patiënten.”

 

“Daarnaast geloof ik dat de belangrijkste onderscheidende factor voor ziekenhuizen om te transformeren van buiten de ziekenhuismuren zal komen, waarbij gezondheidstechnologiebedrijven zoals Philips een belangrijke rol spelen. Wij, als ziekenhuizen, moeten bereid zijn om een aantrekkelijke speler te zijn voor externe bedrijven om manieren te vinden om samen te werken en ons te onderscheiden, zodat we vooraan kunnen blijven zitten."

 

Waar kun je het beste mee beginnen?

 

“Ik geloof in een aanpak waarin we starten met één of twee zorgpaden, bijvoorbeeld cardiovasculaire risicofactoren of inflammatoire darmziekten. We moeten leren: wat kunnen we doen om mensen toegevoegde waarde te bieden als ze thuis behandeld worden, behalve dat het goedkoper is? Blijven ze gezonder - kunnen we dat bewijzen? Is hun ervaring beter - kunnen we dat bewijzen? We moeten bij elke stap waarde bewijzen, wat betekent dat we bij elke stap datagestuurde inzichten nodig hebben."

IC 2601 4504 HealtDot def

Op de hoogte blijven van Philips Healthcare?

Schrijf je in en ontvang maandelijks de Medisch Perspectief-nieuwsbrief. 

*

Contactinformatie

* Dit veld is verplicht

*
*
*
*
*
*
*
*
*

Door uw reden voor contact op te geven, kunnen wij u beter van dienst zijn.

We work with partners and distributors who may contact you about this Philips product on our behalf.

*
*

Final CEE consent

You are about to visit a Philips global content page

Continue

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.