Sep 20, 2021 door Insider Studios en Philips
Leestijd: 6 - 8 minuten

Hoe werkt het 'Healthcare-as-a-Service'-concept, een bedrijfs- en zorgmodel?

Hoe werkt het 'Healthcare-as-a-Service'
  • COVID-19 heeft enkele van de beperkingen van de gezondheidszorg blootgelegd.
  • Een 'Healthcare-as-a-Service'-model (HaaS) voorziet in een potentieel zakelijk raamwerk voor de toekomst.
  • HaaS kan zorgverleners helpen bij het efficiënt opschalen van zorg en heeft toepassingen over de hele wereld.

 

De toekomst van de zorg is veranderd door COVID-19. De pandemie legde vooral de beperkingen van het huidige gezondheidszorgsysteem bloot, om aan een plotselinge stijging van de vraag te voldoen. Als we van de crisis willen leren, is het noodzakelijk om voor de toekomst een robuust ecosysteem voor de gezondheidszorg uit te vinden en op te bouwen. Gezondheidszorgsystemen hebben zich aangepast aan nieuwe zorgverlening tijdens de pandemie. Deze veranderingen zijn mogelijk alleen duurzaam door de voortdurende verkenning van samenwerkingsverbanden met andere spelers in de zorgsector.

Voorwaarden voor succes in de gezondheidszorg

Voor zorgbestuurders begint de voorbereiding op een post-COVID-19-tijdperk met het beoordelen van de aanpak van complexe uitdagingen in het zorgcontinuüm. eHealth en digitale gezondheidszorg zullen zeker een grote rol gaan spelen in de toekomstige zorgverlening. Bredere toegang tot virtuele gezondheidszorgopties is absoluut noodzakelijk. Andere initiatieven zijn onder meer de digitalisering van zorg, op value-based care, ecosysteemintegratie en een 'Healthcare-as-a-Service' (HaaS)-model.

 

Het HaaS-concept, zoals gezamenlijk bedacht door Philips en VPS Healthcare, een van de grootste zorggroepen in de Verenigde Arabische Emiraten, zorgt voor een op operationele kosten gebaseerd systeem met weinig assets. Hierdoor kunnen patiënten de zorg krijgen die ze nodig hebben wanneer ze die nodig hebben, zonder dat de middelen van het zorgsysteem uitgeput raken. Gezien de post-pandemische ontvankelijkheid voor nieuwe methoden van zorgverlening en virtuele zorg kunnen leiders in de gezondheidszorg meer mogelijkheden zoeken om samen te werken, middelen te bundelen en meer schaalbare bedrijfsmodellen zoals HaaS te verkennen.

 

"Met de lessen van de huidige crises moeten we een robuust ecosysteem voor de gezondheidszorg uitvinden en bouwen dat in de toekomst tegemoet komt aan de behoeften van verschillende groepen patiënten," zegt dr. Shamsheer Vayalil, de voorzitter en Managing Director van VPS Healthcare. "Healthcare-as-a-Service is een ideaal model om te gebruiken, aangezien het de wereldwijde zorginfrastructuur zou beschermen tegen mogelijke bedreigingen, zoals de huidige pandemie."

Deel dit artikel

Schrijf je in en blijf op de hoogte van Philips

De HaaS-kans voor ons

Binnen een HaaS-model kunnen zorgverleners op abonnementsbasis een breed scala aan diensten afnemen. Hierdoor kunnen zorgverleners op een kosteneffectieve manier de toegankelijkheid van zorg op een dynamische, flexibele manier uitbreiden en incrementele, consistente verbeteringen aanbrengen die zijn gekoppeld aan hun bedrijfsdoelstellingen en middelen.

 

Enkele van de belangrijkste voordelen zijn flexibiliteit bij het betalen per gebruik, verbeterde patiëntervaring en -uitkomsten, en een betere workflow en tevredenheid van het personeel – dit zijn allemaal belangrijke componenten van de Quadruple Aim om de ervaring en uitkomsten van de patiënt en het personeel te verbeteren en tegelijkertijd de zorgkosten te verlagen.

 

HaaS zou kunnen worden toegepast in regio's in de hele wereld, omdat het meerdere partners in staat stelt samen oplossingen en diensten te ontwikkelen voor grotere efficiëntie. Met zijn unieke positie tussen Afrika, India en Azië zijn de Verenigde Arabische Emiraten bijvoorbeeld perfect gepositioneerd om een strategische hub te zijn voor HaaS-oplossingen. Maar het concept kan ook worden toegepast op andere markten of regio's om ervoor te zorgen dat gezondheidszorgsystemen klaar zijn voor toekomstige crises, onvoorspelbare verschuivingen in de vraag, of plotselinge en onverwachte obstakels en onderbrekingen in de zorgverlening.

De ontvankelijkheid na een pandemie voor nieuwe manieren van werken biedt verschillende organisaties de mogelijkheid om middelen en expertise te bundelen."

Vincenzo Ventricelli

CEO, Philips Midden-Oosten, Turkije en Afrika

Drie voorbeelden van HaaS-toepassingen

Er bestaan al kant-en-klare oplossingen om een HaaS-model te ondersteunen, inclusief patiëntbewaking op afstand; een commandocentrum dat collaboratieve zorg stimuleert; het inzetten van een netwerk IC; teleradiologie; gezondheidstoepassingen in de detailhandel; en financiering van de gezondheidszorg. We gaan hier dieper op in.
Machines

Netwerk IC-oplossingen

Netwerk IC-oplossingen zijn ontworpen om samenwerking in hoge mate te faciliteren en bieden zorgverleners gecentraliseerde klinische bewaking op afstand. Alsof je een 'extra paar ogen' hebt dat de vitale functies van de patiënt controleert. Deze oplossingen kunnen voorzien in klinische expertise en gepatenteerde algoritmen voor vroege waarschuwingen voor proactieve zorg en continue verbetering. Dit gecentraliseerde samenwerkingsmodel helpt de toegang tot gespecialiseerde zorg op afgelegen locaties te vergroten en transformeert de kosten-tot-zorgvergelijking. Lees meer over de netwerk IC oplossing.

Teleradiologie

Teleradiologie wordt wereldwijd al veel gebruikt en maakt het mogelijk dat scans op één locatie worden gemaakt en vervolgens naar elders worden verzonden en op afstand worden bekeken voor diagnose of consultatiedoeleinden, inclusief begeleiding bij de volgende stappen in het zorgproces. De Radiology Operations Command Center-oplossing van Philips profiteert van deze toegankelijkheid door te voorzien in een platform met meerdere modaliteiten dat op meerdere beeldvormingslocaties werkt, waardoor een efficiënt 'hub and spoke'-model voor beeldvorming mogelijk is. Het stelt zorgteams in staat om samen te werken en hun deskundigheid op andere locaties beschikbaar te maken.

Gezondheidszorg in de detailhandel

Aangezien door COVID-19 de opkomst van eHealth en virtuele zorg buiten het ziekenhuis is versneld, kan de introductie van kleine kiosken of wellness-booths op winkellocaties die zijn aangesloten bij grotere hubs toegang tot zorg vergroten en een groter publiek bereiken. De booths kunnen een gemakkelijke manier zijn om een breed scala aan niet-acute gezondheidsdiensten te leveren, waaronder persoonlijke, virtuele en preventieve zorg. Belangrijke voorwaarden bij deze aanpak zijn onder meer draagbare sensortechnologie in combinatie met predictive analytics, digitalisering en interoperabele systemen die het delen van gegevens in het hele zorgcontinuüm mogelijk maken.

 

VPS Healthcare onderzoekt dit concept van 'retailgezondheidszorg' al met enkele wellnesskiosken in winkelcentra in de VAE. En Virtual Care Station van Philips, onderdeel van het ATLAS-programma (Advancing Telehealth through Local Access Stations) van de United States Veterans Affairs, is een potentiële community-based e-health-oplossing voor verdere ontwikkeling.

Nieuwe zorgverleningsmethoden met een schaalbaar bedrijfsmodel

Nu de toekomst van de gezondheidszorg na COVID-19 langzaam in zicht komt, zullen leiders in de gezondheidszorg waarschijnlijk op zoek gaan naar mogelijkheden om de expertise van technologieleveranciers en klinische operators te combineren voor een groter bereik en grotere efficiëntie. Dergelijke partnerschappen kunnen gecombineerde oplossingen voor derden creëren die echte waarde bieden voor patiënten, toezichthouders en betalers. Modellen met meerdere aanbieders, zoals HaaS, kunnen dubbele inzet van middelen helpen voorkomen, en de flexibiliteit en schaalbaarheid van plaatselijke zorgverlening tijdens toekomstige crises en rampen waarborgen.

 

"De ontvankelijkheid na een pandemie voor nieuwe manieren van werken biedt verschillende organisaties de mogelijkheid om middelen en expertise te bundelen," zegt Vincenzo Ventricelli, CEO van Philips Midden-Oosten, Turkije en Afrika. "Samen met VPS Healthcare kijken we naar Healthcare-as-a-Service als de weg vooruit. Verschillende spelers in het gezondheidsecosysteem kunnen samenwerken om effectief gezondheidszorg op aanvraag te leveren."

 

Dit bericht is gemaakt door Philips met Insider Studios. Dit artikel werd eerder gepubliceerd op de website van Insider.

1
Selecteer je interessegebied
2
Contactgegevens

We gaan graag met je in gesprek.

Hoe kunnen we je helpen?

1
2
Contactgegevens

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.