De stem van patiënten is een belangrijke aanjager voor verandering; daar moeten we gebruik van maken om de zorg te verbeteren en efficiënter te gaan werken.”
Cheryl Woodman
Chief Strategy & Quality Officer, Women’s College Hospital
Hoewel het betrekken van patiënten geen nieuw idee is, zijn sommige organisaties bang dat het leidt tot minder aandacht en middelen voor andere belangrijke kwesties. Woodman denkt dat we op een omslagpunt staan, waarbij betrokkenheid van patiënten een essentieel element is voor het creëren van betere zorg door de inrichting, verlening, waardering en optimalisering van zorgdiensten. “Aansturing is cruciaal om ervoor te zorgen dat dergelijke inspanningen worden ondernomen en behouden blijven. We moeten het gewoon doen. De opbrengst wat betreft de ervaring van zowel patiënt als zorgverlener, de zorgresultaten en efficiëntie is overtuigend. Natuurlijk moeten we personeel ondersteunen om ze de waarde van het betrekken van patiënten te laten inzien en om hier zinvol mee om te gaan. En het is cruciaal dat we proberen zoveel mogelijk verschillende patiëntengroepen te bereiken. Dat betekent dat we harder moeten werken om ervoor te zorgen dat we ook die groepen bereiken die zelden worden gehoord – die individuen die als gevolg van verschillende barrières of sociale factoren vaak ondervertegenwoordigd zijn. Bij het WCH is een voorstel voor verandering pas compleet als de patiënt er ook een stem in heeft gehad. Gezondheid en welzijn kunnen alleen samen met de patiënt tot stand worden gebracht. Als de patiënt niet aan boord is, ontbreekt er iets.”
Woodman is ervan overtuigd dat verbeteringen en innovaties optimaal landen wanneer zorgteams en zorgorganisaties samenwerken met patiënten. “Het is geweldig als dat gebeurt. Dan zijn de gevolgen in het hele systeem merkbaar.”
You are about to visit a Philips global content page
You are about to visit the Philips USA website.
You are about to visit a Philips global content page
You are about to visit the Philips USA website.