Er is geen revolutie nodig in de zorg |
Met evolutie door incrementele verandering in plaats van revolutie bereik je ook je doel.”
Murk Westerterp
Head of Connected Care Benelux
Met evolutie door incrementele verandering in plaats van revolutie bereik je ook je doel. Door bewust kleine stappen te nemen, stakeholders erbij te betrekken en oog te hebben voor de context waarin innovatie plaatsvindt, zet je niet de zorgverlening plotseling op zijn kop. Transformatie verloopt hierbij soepel maar gestaag en zou je kunnen kenschetsen als: niet-disruptieve disruptie. Dat is in onze ervaring het enige model dat werkt in de zorg; een som van deeloplossingen op geïntegreerde wijze laten landen in het zorgproces. Daarom is dit ook het model dat Philips dagelijks toepast in gesprekken met ziekenhuizen en andere zorginstellingen. Verandering van binnenuit, waarin we onze oplossingen koppelen met bijvoorbeeld het elektronisch patiëntendossier (EPD) en de gebruikers van onze oplossingen ondersteunen met het bereiken van hun doelstellingen, indachtig de Quadruple Aim.
Verandering dus waarin de focus niet alleen ligt op productinnovatie maar vooral op procesinnovatie. Zo loopt sinds december 2019 een pilot in het Bravis ziekenhuis waarin Philips en Chipsoft hebben samengewerkt aan een rechtstreekse koppeling tussen patiëntmonitoring en het EPD. Doel is om hiermee de werklast voor verpleegkundigen te verlichten. (Lees meer in het artikel ‘Slimme koppeling met EPD moet registratielast verlichten’ door Bravis).
Ook de samenwerking met Rijnstate is een mooi voorbeeld. Bij het opstellen van plannen voor de toekomst, stelde de directie zichzelf de vraag: hoe kunnen wij het beste zorgverlening aan de regio waarborgen, straks en in de verdere toekomst? Is dat met 750 fysieke bedden, hier in het gebouw? Of bereiken we dat met een virtueel zorgcentrum waarmee we in potentie 450.000 ‘bedden’ in het zorggebied ondersteunen? De keuze voor de laatste optie betekent afstappen van een puur fysiek locatiemodel én bewust kiezen voor investeren in digitale technologie. Maar: op incrementele, evolutionaire wijze met geïntegreerde oplossingen en aandacht voor de gebruikers en patiënten.
De focus van verandering ligt daarbij op de zorgprocessen die moeten worden aangepast en de mindset van alle stakeholders die moeten mee veranderen met de nieuwe vorm van zorg. Alleen een stabiele, meerjarige samenwerking creëert de rust die nodig is om de zorg effectief van binnenuit te veranderen, sámen met zorgverleners.
Een meerjarenafspraak met zorgverzekeraars is eveneens cruciaal: dat zorgt ervoor dat de innovatie naar virtueel zorgcentrum ingezet kan worden zonder dat het ziekenhuis zichzelf in financiële zin beboet. Dit is bijvoorbeeld het geval als je ligduur verkort door de inzet van technologie; ligduur is namelijk een belangrijke component bij het afleiden van DOT’s en dus de inkomsten van het ziekenhuis. Door afspraken te maken met de zorgverzekeraar over de inzet van innovatie als onderdeel van en meerjarenafspraak kun je voorkomen dat financiën een beperkende factor worden om te innoveren. Wij willen bij Philips op basis van onder andere PROMS metingen met het ziekenhuis en zorgverzekeraar afspraken maken over financiën. Dit heeft als doel transformatie te versnellen.