Een betere doorstroom van klinische cardiologie patiënten in het Reinier de Graaf Ziekenhuis

Samen met consultants van Philips ging de afdeling cardiologie van het Reinier de Graaf Ziekenhuis de uitdaging aan: hoe kunnen we de doorstroom verbeteren waardoor we geen opnamestops meer hoeven af te kondigen op de Eerste Hart Hulp (EHH). Jolanda Versteegen, bedrijfskundig manager van de afdeling cardiologie a.i. en Matthijs Bax, medisch manager, vertellen over hun ervaringen. Jolanda: “Ik heb echt voor het eerst het gevoel dat er uit een verbetertraject blijvend resultaat is gekomen.”

We willen u graag informeren en inspireren, dus meld u aan wij houden u op de hoogte van de laatste Medisch Perspectief artikelen.

Al bijna achthonderd jaar levert het topklinische ziekenhuis Reinier de Graaf zorg aan de inwoners van Delft en omgeving. Er werken 2.600 medewerkers, waaronder 200 medisch specialisten en 800 verpleegkundigen. Er zijn 481 beschikbare bedden. 
Gemiddelde leestijd: 
4 - 5 minuten
Gemiddelde leestijd: 
4 minuten

Efficiëntieslag nodig

Jolanda Versteegen is manager van de zorgeenheid ‘moeder en kind’. Sinds september 2018 is ze ook ad interim betrokken bij de afdeling Cardiologie. “Net als andere ziekenhuizen hebben wij op de afdeling Cardiologie te maken met een groeiende zorgvraag. Deze moeten wij opvangen binnen het bestaande budget. We moesten bijvoorbeeld steeds vaker een presentatiestop afkondigen op de EHH. Je kunt dan gedurende enkele uren geen patiënten aannemen en die moeten naar een ander ziekenhuis. We wilden een efficiëntieslag maken; misschien zijn er patiënten op de CCU die al wel naar de verpleegafdeling kunnen, maar daar is nog geen bed vrij omdat iemand ligt te wachten op de thuiszorg. Kunnen we patiënten sneller naar huis sturen?”
Normaal gesproken ben ik niet zo van consultants. Het vraagt een investering en levert lang niet altijd resultaat op. Maar deze mensen konden heel goed communiceren en ons helpen met keuzes maken.”

Jolanda Versteegen

Bedrijfskundig manager cardiologie a.i.

De directie bood aan om de consultancy-uren uit het lange termijn contract met Philips in te zetten voor dit vraagstuk. Jolanda: “In november 2018 kregen we consultants van Philips over de vloer. De eerste weken keken ze mee op de afdeling en vroegen alle zorgverleners uitgebreid waar zij tegenaan liepen. Elke twee weken koppelden ze aan ons terug en op basis daarvan hebben we gezamenlijk een onderzoeksvraag geformuleerd.” Matthijs Bax is cardioloog en voor de helft van de tijd aangesteld als medisch manager op de afdeling Cardiologie van Reinier de Graaf Ziekenhuis. De andere helft van de tijd werkt hij op het hartlongcentrum in het Haga-Ziekenhuis. Samen met Jolanda vormt hij het MT. “De consultants van Philips hebben het heel praktisch aangepakt: ze zijn met medewerkers aan tafel gaan zitten en hebben gevraagd: wat denken jullie dat het eenvoudigst is in te voeren en het meeste oplevert? Mijn rol was om mee te denken over wat er medisch mogelijk is.”
Reinier de Graaf

Eerder ontslag

Een idee dat direct werd onderzocht is: eerder ontslag op de verpleegafdeling Cardiologie. Dit kon wellicht door het proces rondom de visite anders in te richten. Jolanda Versteegen: “De uitwerking van dit idee gebeurde echt in cocreatie, tijdens korte sessies, met grote borden en geeltjes.” Matthijs Bax: “Iedereen werd erbij betrokken -verpleegkundigen, zaalartsen, cardiologen, assistenten – en kon zijn inbreng geven. Dat vond ik heel sterk.” Met simulatiemodellen en berekeningen brachten de consultants in beeld wat een ander ontslagproces zou opleveren. Daarna werd het geïmplementeerd. Jolanda: “Dat verliep heel erg goed, omdat de consultants van Philips dat op de afdeling begeleidden. Inmiddels hebben we de eerste resultaten binnen. Patiënten gaan gemiddeld een uur eerder naar huis . Dat lijkt weinig, maar het maakt een groot verschil of patiënten om half vier of om tien voor drie naar huis gaan. Om half vier is het namelijk net de overgang van de dagnaar de avonddienst. De avonddienst is minder goed bezet, dus het is voor de doorstroming veel beter om tijdens de dagdienst mensen te ontslaan.”
Reinier de Graaf

Inrichten spoedpoli

Toen deze verbetering in de kliniek goed liep, was het tijd om een grote zorg op de polikliniek Cardiologie aan te pakken. Net als bij andere poli’s krijgt Reinier de Graaf te maken met oplopende wachttijden. Jolanda: “Dit zorgt voor een grote druk op de medewerkers. Stel je voor; je zit de hele dag aan de telefoon met hartpatiënten en je kunt hen niet snel inplannen. Je voelt je verantwoordelijk. Wat als die afspraak over drie weken te laat is?”

De oplossing was een spoedpoli: een polikliniek waar mensen terecht kunnen die tussen twee dagen en twee weken gezien moeten worden. De huisarts bepaalt samen met de cardioloog in een telefonisch overleg wie naar de spoedpoli gaan. Daar zijn alle functieonderzoeken mogelijk. Matthijs Bax: “Het was geen eenvoudig proces om een spoedpoli in te richten, maar wij zijn daar uitstekend bij geholpen door de consultants van Philips. Ze hebben heel veel data uit ons HIX-systeem gehaald. Voor hen was dat een bak ellende en uitzoekerij, maar wij merkten daar niets van. Wij kregen heel snel een goed onderbouwd advies in jip-en-janneketaal.” Jolanda beaamt dit: “We werden echt helemaal ontzorgd.” De spoedpoli is er nu en werkt uitstekend. De patiënten, de planners en de artsen zijn zeer tevreden. Mede hierdoor zijn er minder stops op de EHH , want de spoedpatiënt die eerst alleen maar gezien kon worden op de EHH kan nu ook bij de spoedkliniek terecht.

Uitdaging

De cardiologie afdelingen van het Reinier de Graaf ziekenhuis kampten met een domino effect. Zodra de verpleegafdeling vol lag, was ook de capaciteit van de CCU en EHH niet meer toereikend voor de toestroom. Het ziekenhuis vroeg hulp bij het verbeteren van de patiëntendoorstroom.

Oplossing

Met behulp van een grondige oorzaakanalyse, aangevuld met data zijn de grootste problemen geïdentificeerd. Met de verpleegkundigen en artsen zijn verschillende mogelijkheden bedacht om de doorstroom te verbeteren. Met simulaties is bepaald welke initiatieven de meeste verbeterpotentie hadden. Deze zijn geïmplementeerd.

Healthcare Consulting 

Heeft u ook een uitdaging voor ons?
Neem contact met ons op!
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van gezondheidszorg? Meld u gratis aan voor de Medisch Perspectief nieuwsbrief.

Contactinformatie

* Dit veld is verplicht
*

Contactgegevens

*
*
*

Bedrijfsgegevens

*
*
*
Philips waardeert en respecteert uw privacy. Voor meer informatie over ons privacybeleid kunt u terecht op
*

Contactinformatie

* Dit veld is verplicht
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Door uw reden voor contact op te geven, kunnen wij u beter van dienst zijn.
*
*