De weg naar grootschalige e-healthadoptie

Future Health Index
E-healthtechnologie, zoals consultatie op afstand en patiëntmonitoringsystemen, heeft de potentie om enkele van de hardnekkigste problemen in de gezondheidszorg op te lossen, van een ouder wordende bevolking en de toename van chronische aandoeningen tot het efficiënter inzetten van gezondheidsmiddelen. Ondanks deze voordelen blijft e-health, een grotendeels onbenut hulpmiddel voor zorgverleners. Volgens het rapport Future Health Index 2019 moet e-health nog een onderdeel worden van de dagelijkse werkzaamheden van veel zorgprofessionals, waarbij 39% van hen aangaf dat zij nooit de technologie in hun praktijk of ziekenhuis hebben gebruikt.

We willen u graag informeren en inspireren, dus meld u aan wij houden u op de hoogte van de laatste Medisch Perspectief artikelen.

Een groot deel van de discussie rondom e-health focust zich op de zorg over het verlies van het ‘menselijke contact’ in de zorg of discussies over de kwaliteit van zorg wanneer deze ‘achter een scherm vandaan’ wordt geleverd. Hoewel deze vragen belangrijk zijn, bestaat het risico dat men mist hoe e-health patiënten helpt en waarde binnen de gezondheidszorg toevoegt. Het team van de Future Health Index sprak met professor Stanton Newman, vicepresident Internationaal, professor Gezondheidspsychologie aan City, University London, over hoe e-health waarde kan toevoegen in de zorg en in welke opzichten de discussie moet veranderen om bredere adoptie mogelijk te maken.
Gemiddelde leestijd: 
4 minuten
Gemiddelde leestijd: 
4 minuten

FHI: Wat zijn de belangrijkste uitdagingen in de zorg die e-health kan oplossen?

SN: Management van chronische ziektes is een essentiële toepassing. Een ouder wordende bevolking en toename in aandoeningen zoals diabetes, hartaanvallen en vele anderen vereisen nieuwe waarschuwingssystemen waarmee zorgprofessionals beter patiënten die zorg nodig hebben, kunnen prioriteren.
 

E-health kan ook een bezoek aan de huisarts nuttiger maken. Men brengt deze bezoeken vaak ongeïnformeerd: de arts weet vaak niet waarom de patiënt komt en de allereerste vraag die wordt gesteld, is: “Waarom bent u naar mijn spreekuur gekomen?”. Indien artsen van tevoren waarschuwingen krijgen, bijvoorbeeld over het verloop van het bloedglucoseniveau van de patiënt, kan dit leiden tot een beter geïnformeerd en effectiever gebruik van de tijd van zowel zorgprofessionals als patiënten.
 

Daarnaast is het stimuleren van gedragsverandering van de patiënt zeer waardevol en e-health kan hierin een rol spelen. Gerichte en idealiter gepersonaliseerde informatie van e-healthtechnologie samen met meer communicatie tussen zorgprofessionals en patiënten kan patiënten de doorlopende ondersteuning bieden, die zij nodig hebben om de gedragsverandering vast te houden, en die nodig is om aandoeningen, zoals hartaandoeningen, overgewicht of nierfalen, onder controle te houden.

Het is belangrijk om een model te creëren waarin de eerste interactie tussen patiënt en arts een persoonlijke ontmoeting is. 

Professor Stanton Newman

Vicepresident Internationaal, professor Gezondheidspsychologie aan City, University London

Professor Stanton Newman

FHI: Het idee bestaat dat de adoptie van e-healthtechnologie de relatie tussen medici en patiënten kan veranderen. Hoe kunnen zorgprofessionals dit voorkomen?

SN: Het is belangrijk om een model te creëren waarin de eerste interactie tussen patiënt en arts een persoonlijke ontmoeting is. Of het gaat om een bezoek aan een lokale zorgprofessional of een specialist in een ziekenhuis, die eerste consultatie is van belang voor het creëren van een menselijke relatie.
 

Het is bewezen dat zodra deze ontmoeting is gebeurd, de relatie digitaal kan worden voortgezet om te profiteren van e-healthtechnologieën zonder deze in gevaar te brengen. Onderzoek laat zien dat patiënten het fijn vinden om met zorgprofessionals te communiceren via telefoon-, mail- of videoconsultaties, zolang de relatie gebaseerd is op een goed fundament vanaf het begin. Dit is logisch als je erover nadenkt: e-health geeft patiënten het gevoel dat zij meer controle over de situatie hebben door hen meer kanalen te geven, via welke zij zorgprofessionals gemakkelijk kunnen bereiken.

FHI: Volgens de Future Health Index 2019 werd 71% van de bevolking ontmoedigd om een medisch professional te bezoeken ondanks dat zij een medische reden hadden voor dit bezoek. Kan e-health dit verbeteren?

SN: Dat is interessant. Een essentiële rol voor de eerstelijns zorgvelerners is om potentiële problemen in patiënten op te sporen. De patiënten die gebruik maken van deze eerstelijns en preventieve zorg, worden vaak gezien als het topje van de ijsberg: Je ziet alleen een klein deel en er zijn veel meer mensen die zorg nodig kunnen hebben, maar die niet in persoon naar zorgcontroles of de huisarts gaan.

Wanneer technologieën waarmee patiënten hun zorgbehoefte op afstand kunnen monitoren, rapporteren en zelf managen, breder worden gebruikt, zullen zorgverleners een duidelijker beeld krijgen van het aantal patiënten die zorg nodig hebben. Dit helpt om van het inplannen van drie- of zesmaandelijkse controles te gaan naar het inplannen van consulten op basis van medische noodzaak. 

FHI: Dit zou een impact hebben hoe gezondheidszorg in veel landen wordt gefinancierd: Denkt u dat dit een reden is voor de beperkte adoptie van e-health?

SN: Er bestaat een fundamentele tegenstelling in veel gezondheidszorgsystemen met betrekking tot financiën. In een op waarde gebaseerd zorgmodel is een uitkomst de mogelijke daling van de instroom van patiënten in ziekenhuizen, omdat e-health eerder ingrijpen mogelijk maakt en kostenverhogende complicaties voorkomt. Er is een duidelijke waarde van e-health in deze situatie, maar in de modellen die uitgaan van betaling per dienst, worden ziekenhuizen beloond voor het aantal procedures dat zij uitvoeren. Dit betekent dat het verminderen van patiënteninstroom op deze manier volledig botst met de financiële drijfveren van zorgorganisaties.
 

Op langere termijn zal e-healthtechnologie leiden tot eerdere interventies die de overlevingskans bij chronische aandoeningen vergroten. Dit kan resulteren in hogere zorgkosten op korte termijn, maar tegelijkertijd helpt dit om levens te redden en resultaten en zorg te verbeteren.

FHI: Volgens de Future Health Index 2019 zegt 39% van de gezondheidszorgprofessionals wereldwijd dat zij nooit e-health in hun praktijk of ziekenhuis hebben gebruikt. Moeten we meer informeren rondom de voordelen van e-health om dit aantal te verkleinen?

SN: Dat verbaast mij niet. Veel zorgprofessionals in ziekenhuizen leveren wat ik een standaard en traditioneel zorgmodel noem. Zij zijn jarenlang getraind in dit model en technologieën zoals e-health brengen aanzienlijke verandering voor dat model met zich mee. Dit soort veranderingen vereisen ondersteuning vanuit het management, training en bredere organisatorische veranderingen. E-healthadoptie zal niet komen door individuele klinieken of gezondheidsprofessionals; dit vereist besluitvorming op hoog niveau binnen zorgorganisaties die vervolgens de relevante aanbestedings-, trainings- en patiëntentoestemmingsinitiatieven kunnen introduceren. 


Implementatie van e-health vereist moed en vooruitstrevende besluitvorming: Het gaat niet alleen om de implementatie van nieuwe technologie, maar ook een cultuurverandering is vereist om de jarenlange training en financiële relaties die zijn opgebouwd, te veranderen. Het doel is om de positie, levenskwaliteit en overlevingskansen van patiënten te verbeteren, maar het kost tijd om dit op grote schaal te realiseren.

Future Health Index – 2019

 

Hoe staat het met het gebruik van digitale gezondheidstechnologie in Nederland en andere landen? Lees er meer over in de 2019 Future Health Index.

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van gezondheidszorg?
Meld u gratis aan voor de Medisch Perspectief nieuwsbrief.

Contactinformatie

* Dit veld is verplicht
*

Contactgegevens

*
*
*

Bedrijfsgegevens

*
*
*
Philips waardeert en respecteert uw privacy. Voor meer informatie over ons privacybeleid kunt u terecht op
*

Contactinformatie

* Dit veld is verplicht
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Vorige
Door uw reden voor contact op te geven, kunnen wij u beter van dienst zijn.
*
*
Vorige