jul 15, 2021 door Jeroen Tas
Leestijd: 6 - 8 minuten

Wat als we elke patiënt zouden kunnen koppelen aan de ideale arts?

De ideale arts voor elke patiënt
Als er één sector is die heel persoonsgericht is (of zou moeten zijn), is het wel de gezondheidszorg. Per slot van rekening hebben we allemaal onze eigen voorkeuren; sommige patiënten willen hun medische gegevens kunnen analyseren en feiten en cijfers bespreken met hun arts. Anderen hebben meer emotionele steun nodig en hebben liever een begrijpende arts.
Ik ben van mening dat als iets waarschijnlijk zoveel mensen ten goede zal komen, er een manier moet zijn om het voor elkaar te krijgen."

Jeroen Tas

Chief Innovation & Strategy Officer, Philips

Hetzelfde geldt voor artsen; sommigen houden hun consult misschien liever met beeldbellen, anderen via de telefoon. Of misschien geven ze er de voorkeur aan zich te specialiseren in de behandeling van een heel specifieke aandoening. 

 

Stel je een systeem voor dat elke patiënt kan koppelen aan de ideale huisarts, specialist of zelfs het perfecte ziekenhuis, op basis van kennis, bekwaamheid, beschikbaarheid, locatie en zelfs persoonlijkheid. 

 

Klinkt dat als een utopie? Misschien is het wel helemaal niet zo onmogelijk. 

 

Binnen de zorg mag dit concept dan wel nauwelijks worden toegepast, maar consumenten hebben er vaak genoeg mee te maken. Multiplayer gamingdiensten kunnen spelers aan elkaar koppelen op basis van leeftijd, vaardigheden en tijdstip waarop ze willen spelen. Netflix en dating-apps leren wat je voorkeuren zijn om de meest geschikte film of partner voor jou te kunnen voorstellen op basis van je eerdere keuzes en persoonlijke profiel. Al deze diensten worden in de loop van de tijd, naarmate kunstmatige intelligentie (AI) meer leert, steeds slimmer, waardoor de persoonlijke aanbevelingen steeds beter worden. 

 

Maar hoe zit het dan met de gezondheidszorg? Nu virtuele zorg steeds gewoner wordt, kijken innovatieve partijen wat ze van de voorbeelden van streamingdiensten kunnen leren. Met als doel om de ervaringen van patiënten en zorgverleners personaliseren en verbeteren en betere zorgresultaten behalen.

Deel dit artikel

Schrijf je in en blijf op de hoogte van Philips

Wat we nodig hebben, is een systeem dat de behoeften van patiënten beter kan koppelen aan de beschikbare middelen."

Jeroen Tas

Chief Innovation & Strategy Officer, Philips

Verspilling in het systeem verminderen

 

Om te beginnen: waarom zouden we zo'n systeem nodig hebben? In oktober onderging ik een volledige medische controle. Ik bleek een heel hoge bloeddruk en mogelijk een hartritmestoornis te hebben. Ik downloadde het rapport van het onderzoek via WhatsApp en uploadde het vervolgens naar het systeem van mijn huisarts. Die verwees me door naar een cardiologiecentrum, waar wéér bloedonderzoek, een ecg en een echo werden gedaan.  

                                                 

De hoge bloeddruk was mogelijk het gevolg van een erfelijke nieraandoening, dus mijn huisarts verwees me door naar het plaatselijke ziekenhuis voor nog een echo van mijn nieren en lever en bloedonderzoek. Ik kreeg te horen dat ik zes weken later, in januari, een afspraak met een internist in het ziekenhuis kon maken. Die afspraak had ook online kunnen plaatsvinden, wat ons allebei tijd had bespaard, en het ziekenhuis extra kosten. Sommige onderzoeken moesten opnieuw worden gedaan. Vervolgens zei de internist dat hij de apotheek op de hoogte zou stellen van de verandering in mijn medicatie. Per fax. Er gingen vier maanden voorbij waarin er allerlei overbodige onderzoeken werden gedaan, met verschillende bezoeken aan zorgverleners.

 

Dat was alleen maar mijn ervaring; als je bedenkt dat het bij miljoenen patiënten zo gaat, kun je je wel voorstellen dat er enorm veel verspild wordt in een zorgstelsel dat zich eigenlijk geen verspilling kan veroorloven. Helemaal nu, in een tijd waarin veel planbare zorg moet worden uitgesteld als gevolg van de pandemie. Alleen al in de VS gaat het om miljoenen patiënten [1], en ik weet dat leiders in de gezondheidszorg bang zijn dat het jaren zal duren voordat deze achterstand is weggewerkt.

Wat als we eens een multiplayer zorgecosysteem zouden kunnen opzetten waarin patiënten worden gekoppeld aan de juiste huisarts, specialist, verzekeraar of ziekenhuis, waarbij AI op de achtergrond de beste combinatie op dat moment voorstelt?"

Jeroen Tas

Chief Innovation & Strategy Officer, Philips

De multiplayer zorgkoppelaar

 

We hebben een systeem nodig waarin de persoonlijke en klinische behoeften van patiënten beter kunnen worden gekoppeld aan de beschikbare middelen in een netwerk, en er niet alleen gekeken wordt naar de fysieke omstandigheden. Zo kan de achterstand mogelijk veel sneller worden weggewerkt. Bovendien kan de ervaring van patiënt en arts worden verbeterd en is er snellere toegang tot hoogkwalitatieve zorg mogelijk. Een dergelijk op de patiënt gericht ecosysteem kan patiënten koppelen aan gekwalificeerde en beschikbare huisartsen, specialisten, geestelijke gezondheidszorg en levensstijladviseurs, waarbij AI op de achtergrond de beste combinatie op dat moment voorstelt op basis van de bredere zorgcontext. 

 

Stel je eens voor: als de klinieken, het ziekenhuis en mijn huisarts zo met elkaar verbonden waren in een digitaal ecosysteem, had er een zoekopdracht in werking kunnen worden gezet naar een internist ergens in het land die zo snel mogelijk met mijn dossier aan de slag kon, op basis van één bezoek aan een zorginstelling waar in één dag één reeks onderzoeken had kunnen worden uitgevoerd. Die internist zou meteen een overzicht hebben gehad van mijn zorgtraject tot dan toe en kunnen zien dat er in mijn familie een nieraandoening voorkomt, en ik had kunnen worden doorverwezen naar deskundigen die me konden beter met mijn gezondheid om te gaan. Al mijn gegevens zouden op één veilige, virtuele plaats opgeslagen zijn en beschikbaar zijn voor elke medewerker van mijn zorgteam, met mijn toestemming. 

 

Voor het ziekenhuisnetwerk zou het ecosysteem een betere afstemming van vraag en aanbod en betere organisatie van de zorg mogelijk maken. Met de recente toename van het aantal zorgcentra die poliklinische operaties en standaarddiagnostiek aanbieden, zou een dergelijk systeem zorgteams kunnen helpen een procedure sneller uit te voeren en de patiënt ervóór en erna te begeleiden, voor een betere ervaring voor iedereen en mogelijk ook voor betere resultaten.

Implementatie door samenwerking tussen verschillende bedrijfstakken

 

Dit mag dan mijn persoonlijke ideaalbeeld voor de toekomst zijn, maar teams binnen Philips werken al aan verschillende van deze elementen. Onlangs hebben we onze krachten gebundeld met de University of California San Francisco (UCSF) om technologie te ontwikkelen die patiënten gedurende het hele zorgtraject begeleidt voor een moderne, meer gestroomlijnde ervaring. Dit wordt een nieuwe norm voor zorgverlening.

 

De UCSF gaat gebruikmaken van Philips HealthSuite voor het samenbrengen en analyseren van patiëntgegevens en de coördinatie van de ontwikkeling van technologieën die gebruikmaken van geavanceerde analysetechnieken waarmee persoonlijke afstemming mogelijk wordt en patiënten eenvoudiger zorgverleners kunnen kiezen, hun gezondheidsinformatie kunnen bekijken en thuis virtuele zorg kunnen krijgen.

 

Daarnaast verlicht het de werklast van zorgverleners dankzij geautomatiseerde workflows en real-time ondersteuning bij besluitvorming. Een van de doelstellingen van de samenwerking is om UCSF de benodigde tools te bieden om deze visie tot leven te brengen binnen hun netwerk van ziekenhuizen en poliklinieken en bij virtuele zorg. Dit ecosysteem zou een belangrijke rol kunnen spelen bij de gezondheid in de gemeenschap en zou kunnen helpen bij de voorlichting over en ondersteuning bij een gezonde levensstijl voor patiënten.

Ook mogelijke voordelen voor zorgverzekeraars

 

Tot nu toe hebben we het gehad over de voordelen van een koppelingsecosysteem voor patiënten, artsen en ziekenhuizen, maar ook de zorgverzekeraars zouden er baat bij hebben. Door een longitudinaal proactief beeld van de patiënt te vormen, zouden verzekeraars zich kunnen richten op het managen van de volksgezondheid op basis van de cohorten en zorgtrajecten binnen het stelsel die het meeste geld kosten: obesitas, cardiovasculaire zorg, diabetes, longaandoeningen, kanker en geestelijke gezondheidszorg. Hierdoor zouden zorgverleners kunnen overgaan op value-based healthcare, wat weer leidt tot betere zorgresultaten tegen lagere kosten en waardoor de juiste stimulansen in het systeem kunnen worden opgenomen.

 

In het huidige systeem zijn we nog altijd sterk afhankelijk van de ongelooflijke hoeveelheid menselijke input bij elke stap van het zorgtraject van een persoon. Hoeveel praktischer zou het zijn als we doorverwijzingen, medische documentatie en betalingen zouden kunnen automatiseren? Deze drie handelingen worden nog grotendeels handmatig of met incompatibele systemen uitgevoerd (en soms per fax verzonden).

Een meer persoonlijke aanpak

 

Welke voordelen heeft deze koppeldienst nog meer? Ik denk dat het mogelijk is om in de toekomst de zorg nog beter af te stemmen in zulke ecosystemen.

 

Neem bijvoorbeeld bariatrische ingrepen; deze kunnen op de lange termijn heel goed uitpakken, maar dan moet de patiënt wel zelf aan de eigen gezondheid werken door zijn of haar levensstijl te veranderen. Ongeveer een kwart van de patiënten doet dit niet en komt vervolgens weer veel aan [2]. Het netwerk van de patiënt heeft een cruciale rol, maar het ziekenhuis heeft meestal geen idee of de patiënt zich in het dagelijks leven aan de behandeling houdt.

 

Stel eens voor dat het ecosysteem die patiënt niet alleen thuis zou kunnen ondersteunen, maar ook zou kunnen koppelen aan een zorgteam dat is afgestemd op zijn of haar behoeften? Reageert dit patiënt het beste op feitelijke informatie, of wil degene liever beter begrijpen waarom een bepaalde behandeling nodig is? Heeft de patiënt meer baat bij een specialist die in de mentale behoeften kan ondersteunen, en zo ja, is er een specialist die daarbij kan helpen?

Pregnant patient

Een ecosysteem voor een ecosysteem

 

Als je erover nadenkt, is onze gezondheid feitelijk een complex systeem dat bestaat uit miljoenen onderling verbonden elementen. Als we kijken naar de oorzaken van overgewicht, of cardiovasculaire aandoeningen, of nieraandoeningen, zit onze gezondheid zelfs nog veel ingewikkelder in elkaar. Iemand kan overgewicht en slaapapneu hebben, daarnaast in de toekomst risico lopen op het ontwikkelen van cardiovasculaire problemen, en ook proberen zwanger te worden. Een ecosysteem waarin deze verschillende facetten van gezondheidszorg samenkomen, kan een meer proactieve en holistische benadering van de gezondheid mogelijk maken. 

 

En als zorgverleners al vroeg weten dat hun hartpatiënten bijvoorbeeld ook een risico lopen om slaapapneu te ontwikkelen, kunnen ze slaaptherapie voorstellen en zo mogelijk hogere kosten en ingrepen later in het leven van de patiënt voorkomen.

De industrie staat er meer dan ooit voor open

 

Ik sprak onlangs de manager van een groot ziekenhuis, die terugkeek op hoeveel er het afgelopen jaar is veranderd. "Ik werkte eerst nooit met videoconferentools, maar nu doe ik niet anders", zei hij. "Virtuele zorg, daar deden we niet aan, en nu wissel ik gegevens en protocollen uit met collega's. Dit betekent dat we moeten opnieuw moeten kijken naar hoe gezondheidsstelsels werken en hoe we met patiënten werken. Maar dat kunnen we niet alleen."

 

Samenwerken om patiëntgerichte ecosystemen te creëren, is een grote stap voorwaarts.

 

Daarnaast is het belangrijk dat er nieuwe ideeën en nieuwe mensen worden binnengehaald. Sommigen van jullie hebben misschien al gezien dat ik per 1 juli ben teruggetreden als Chief Innovation & Strategy Officer bij Philips. Mijn opvolger is Shez Partovi MD, iemand die ik echt inspirerend vind en van wie ik weet dat hij Philips naar de volgende fase van patiëntgerichte innovatie zal leiden. Ondertussen blijf in met het bedrijf samenwerken aan programma's met een grote impact. Ik kijk ernaar uit om te zien wat onze volgende stap in de richting van deze visie is.

 

Ik weet dat er altijd uitdagingen zijn als een systeem zo complex als het zorgstelsel moet worden geüpgraded. Maar als iemand met een innovatieve instelling ben ik van mening dat als er zo veel mensen baat bij zouden kunnen hebben, er een manier moet worden gevonden om het mogelijk te maken. We moeten ons daarbij vastberaden blijven richten op ons doel van betere resultaten, lagere kosten en betere ervaringen voor patiënten en medewerkers.

 

Je hoort mensen vaak praten over 'win-win'-situaties. Dit zou een viervoudige 'win' zijn. En dat zonder te faxen.

1
Selecteer je interessegebied
2
Contactgegevens

We gaan graag met je in gesprek.

Hoe kunnen we je helpen?

1
2
Contactgegevens