Een toenemende instroom van patiënten, een krappe formatie en beperkte ruimte op de Spoedeisende Hulp (SEH) afdeling in het Flevoziekenhuis, zorgen voor een hoge ervaren werkdruk en een te volle SEH op piekmomenten. Het Healthcare Transformation Services team van Philips adviseerde en ondersteunde het Flevoziekenhuis in Almere met deze uitdagingen.
De SEH in het Flevoziekenhuis heeft net als andere SEH-afdelingen in Nederland te kampen met meerdere uitdagingen. Er zijn op piekmomenten veel patiënten, het is moeilijk om voldoende gekwalificeerd personeel te vinden, de ruimte op de SEH is krap en de doorstroom wordt vertraagd door het wachten op verpleegkundigen, behandelbedden, onderzoeken, artsen en opnamebedden. Het personeel werkt hard en kan het grootste deel van de week tegemoetkomen aan de zorgvraag, maar op drukke momenten lukt het niet altijd om alle patiënten binnen korte tijd te behandelen. In het ergste geval moet de SEH een paar uur sluiten voor ambulances, net als in andere SEH afdelingen in Nederland regelmatig gebeurt. Philips is gevraagd om de processen op de afdeling te optimaliseren om de zorgvraag op drukke momenten beter aan te kunnen. De tweede vraag was om mee te denken over de ruimte op de SEH, middels een intern verhuis- of verbouwplan.
De medewerkers van de SEH in het Flevoziekenhuis verstrekken 24 uur per dag medische en verpleegkundige hulp aan patiënten met een acuut medisch probleem. Jaarlijks bezoeken ongeveer 24.000 patiënten deze SEH in Almere. De afdeling is onderdeel van Spoedpost Almere, een samenwerking tussen de huisartsenpost, spoedeisende hulp en apotheek De Brug.
Vertel ons iets over uzelf en download uw exemplaar van de customer story ‘Optimalisatie van de Spoedeisende Hulp in het Flevoziekenhuis Almere’.
De HTS consultants van Philips gebruiken een op maat gemaakte aanpak voor elk project. Bij het Flevoziekenhuis was de aanpak als volgt:
Het Philips team paste zich steeds weer aan tijdens de implementatiefase om mee te bewegen met de afdeling.”
EVR voorzitter SEH Dr. F. Roodheuvel
Flevoziekenhuis
Drie maanden na de implementatie van de verbeterinitatieven zijn de resultaten gemeten en vergeleken met de nulmeting. In de onderstaande tabel worden de belangrijkste resultaten weergegeven:
De ambitie was om ook het aantal sluitingen terug te brengen. De geïmplementeerde verbeteringen hadden bij elkaar helaas niet voldoende impact om dit te realiseren. Rigoureuzere en kostbare veranderingen zijn nodig om de grootste pieken op de SEH op te kunnen vangen en (een deel van de) sluitingen te voorkomen.
Prestatie-indicatoren | Verbetering |
Triagesnelheid. Het percentage patiënten dat binnen 10 minuten een urgentieclassificatie toegewezen heeft gekregen. | 47% verbetering |
Triagedoelmatigheid. Het percentage ambulante patiënten waarvan de afgesproken wachttijd tot het eerste contact met een arts (op basis van triagekleur) behaald wordt. | 34% verbetering |
Dienstoverdrachten. Percentage dienstoverdrachten dat voldoet aan minimaal 4 van de 5 vooraf gedefinieerde kenmerken van een goede dienstoverdracht. | Nagenoeg alle overdrachten voldoen hier nu aan, t.o.v. 25% in de nulmeting |
Opname. Aantal telefoontjes nodig door zorgverlenend personeel. | 34% verbetering |
Patiëntvervoer. Het gemiddeld aantal minuten tussen aanvraag vervoer en aankomst vervoerder. | Van 32 naar 3 minuten* |
Onnodige verwijzingen. Het aantal patiënten met een lage triagekleur die gezien hadden kunnen worden op de polikliniek of controlepatiënten die zich binnen kantoortijden presenteren. | 50% minder |
| * Binnen kantoortijden, voor specifieke patiëntengroepen |
Lees meer over onze diensten in healthcare consulting
Verbeteren van de ervaring bij het JBZ
Het Jeroen Bosch Ziekenhuis installeerde in twee röntgenkamers de Ambient Experience. Patiënten en medewerkers ervaren daar nu een prettige en rustgevende omgeving. Dit leidt tot hogere tevredenheid.
Prestatieverbeteringen in echografie bij Rijnstate
In samenwerking met Rijnstate ontwikkelden de Philips consultants een strategie om de capaciteit van de vier echografielocaties beter te benutten. De productie nam in korte tijd met 30% toe in de poliklinieken.
Verbetering van het oncologisch zorgpad bij UMC-Utrecht
Philips observeerde en analyseerde de huidige situatie en deed voorstellen die een kortere tijd-tot-behandeling realiseerden. Ook werd de tijd die nodig is voor multidisciplinaire overleggen drastisch verkort.
Ontwerp van een integrale materiaalstroom voor een nieuw laboratorium
Hoe creëer je een integrale materiaalstroom voor drie laboratoriumdisciplines? Het Healthcare Transformation Services Team van Philips ondersteunt en adviseert OLVG Lab BV in Amsterdam hierover.
You are about to visit a Philips global content page
ContinueYou are about to visit the Philips USA website.
Ik begrijp het