Oncologisch zorgpad
verbeteren

Het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC-Utrecht) is een expertisecentrum voor oncologische zorg en heeft meer dan twintig oncologische subspecialismen. De oncologen wilden de tijd- tot-behandeling verkorten en namen daarom het zorgpad voor kankerpatiënten onder de loep. Ook onderzochten ze de mogelijkheden voor een samenwerking met andere Nederlandse centra.
 

De radiologieafdeling van UMC-Utrecht had al goede ervaringen met consultancy van Philips. Daarom vroeg de oncologieafdeling ook nu de Philips-consultants om het zorgpad te optimaliseren. De consultants organiseerden multidisciplinaire workshops, waarin ze samen met het UMC verbeterplannen maakten voor de korte en lange termijn.

Het proces om het zorgpad te verbeteren maakte ons bewust van de obstakels in onze multidisciplinaire aanpak. Door deze obstakels te erkennen, prioriteren en wijzigen, lukte het om onze aanpak te verbeteren. De
zorg voor hoofd-halskankerpatiënten is nu nog beter geworden."

-W. W. Braunius, KNO-arts Oncologisch hoofd-hals-chirurg

UMC Utrecht

Onze aanpak

Philips-consultants zijn gespecialiseerd in kwaliteitsverbetering in gezondheidszorgprojecten. Het team dat in UMC-Utrecht aan de slag ging, voerde in korte tijd verschillende projecten uit. De consultants:
 

  • interviewden betrokkenen en observeerden de doorstroming van patiënten en hoe het personeel de werkplek ervaart;
  • beoordeelden de huidige situatie op basis van data-analyse;
  • deden het voorstel de zorgpaden van de KNO (keel-, neus- en oorchirurgie) en OMF (kaakchirurgie) samen te voegen;
  • adviseerden het ziekenhuis om het multidisciplinair overleg binnen de gynaecologische oncologie te herstructureren;
  • werkten nauw samen met het UMC-Utrecht projectteam en hielpen de oncologieafdelingen de nieuwe zorgpaden te implementeren.


Careflow optimization is carried out by Philips healthcare consulting experts in quality improvement in healthcare projects.

Resultaten
 

Philips adviseerde een efficiëntere werkwijze om een diagnose en het behandelplan vast te leggen. Daarmee werd een kortere tijd-tot-behandeling gerealiseerd. Door de herstructurering werd de tijd die nodig is voor het multidisciplinair overleg verkort met 40%.
 

Het UMC is inmiddels een pilot gestart voor een vernieuwd, patiëntvriendelijk intakeproces voor hoofd-halskankerpatiënten. Een verpleegkundig specialist is daarbij aanwezig als 'patiënt navigator’ tijdens de eerste afspraken van de patiënt.

Gerelateerde onderwerpen

 

Lees meer over onze diensten in healthcare consulting

Customer stories in Healthcare management

@PhilipsHealth

Read more
*Resultaten uit casestudies zijn niet voorspellend voor resultaten in andere gevallen. Resultaten in andere gevallen kunnen variëren.