0

Winkelwagen

Er bevinden zich momenteel geen artikelen in uw winkelmandje.

    Innovating beauty

    Beauty door de eeuwen heen

    De mensheid is al eeuwen bezig met het onderwerp schoonheid en het vinden van dé perfecte formule. Vroeger maakte men ook schoonheidsmiddeltjes en hadden vrouwen hun dagelijkse rituelen. Het verlangen naar een gladde, onberispelijke en zuivere huid en hoe deze zo lang mogelijk te behouden, is namelijk  van alle tijden. Maar, de kennis hieromtrent heeft een drastische ontwikkeling doorgemaakt. Philips heeft - vanuit het partnership met Rijksmuseum - het Rijksmuseum geraadpleegd welke beauty trends we door de eeuwen heen kunnen zien. Wat zijn de verschillen en de overeenkomsten?

    De gelijkenissen

     

    Schoonheid is een ideaal, dat continue verandert onder invloed van wisselende trends, ontwikkelingen, rituelen en idealen, die gevormd worden door de maatschappij en het tijdsbeeld. Echter, aantrekkelijk gevonden worden en geliefd zijn, blijken idealen die altijd relevant zijn en blijven. Want zeg nou zelf, wie wil dat nu niet?

    Schone schijn 

     

    Tegenwoordig is de invloed van sociale media op ons zelfbeeld een hot topic. Populariteit is veelal gekoppeld aan het uiterlijk. Op de digitale media laten we alleen het beste van onszelf zien en kiezen we daarom de mooiste plaatjes uit. Zelfs bij #nofilter gebruiken we stiekem een (flinke) laag foundation om alle oneffenheden te verbloemen. Het is dus niet onterecht dat we de invloed van social media op ons zelfbeeld bekritiseren, maar opvallend genoeg blijkt het helemaal niet echt nieuw.

     

    Bianca M. du Mortier, Conservator Kostuum bij het Rijksmuseum weet hier alles van. Ook vroeger wilde men er al aantrekkelijk uitzien – zeker in tijden toen besmettelijke ziekten nog voor epidemieën zorgden. Juist toen was een mooie egale huid, vrij van vlekjes, pukkeltjes en oneffenheden (littekens) de grootste wens. Dit is ook te zien in de tentoonstelling ‘High Society’ in het Rijksmuseum. Wanneer je de levensgrote portretten  goed bekijkt valt op dat alle geportretteerden een rimpelloze, perfect egale huid hebben. “Een dergelijk portret was alleen weggelegd voor de elite; meestal betaalde je aanzienlijk voor het schilderij en wilde daarom onberispelijk vastgelegd worden. De schilders van toen kun je vergelijken met de photoshoppers van nu. In de praktijk zal de huid er namelijk vaak heel anders uitgezien hebben.”

    De schilders van toen kun je vergelijken met de photoshoppers van nu."

    Bianca du Mortier

    Conservator Kostuum Rijksmuseum

    Oneffenheden

     

    Het kopen van een anti-aging creme bij een lokale drogisterij bestond nog niet. Je volgde thuis een recept, kocht bij de apotheek de benodigde ingrediënten en ging vervolgens zelf aan de slag. We kunnen ons nu echt niet meer voorstellen dat je het volgende recept zou gebruiken: “Bij een bekend recept voor een zuivere huid nam je een dode muis – die stopte je in een fles met olie en zette je op de vensterbank in de zon en je wachtte totdat de muis helemaal desintegreerde. Die resten zeefde je door een doek zodat een papje overbleef. Dat zal niet lekker geroken hebben en daarom voegde men er een geurtje aan toe, doormiddel van lavendel- of sinaasappelolie. Het was dan de bedoeling dat je dit twee keer per dag op je gezicht smeerde.”

     

    Omdat men in de 17de eeuw – en ook nog daarna – niet gebruind wilde zijn, smeerden vrouwen hun gezicht in met loodwit. Deze verfstof was giftig en kwam via de huid in het bloed waardoor je na lang gebruik overleed. Door het gemis aan wetenschappelijke kennis bleef men het opsmeren. Vandaag de dag ondenkbaar, aangezien er continue wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt naar de invloeden op de huid, van binnenuit en buitenaf. Daarnaast zijn gebruikers in veel gevallen kritischer zijn geworden en kijken we nu eerst of een product voldoet aan een keurmerk of wat het advies van vrienden, bekenden en professionals is.

    Het verschil

     

    Het pioneren en ontdekken van nieuwe trends en ontwikkelingen is dus niets nieuws, maar de manier waarop we dit ontwikkelen en testen is vele malen verder! Natallia Uzunbajakava, Senior Scientist bij Philips weet hier alles van. Met kennis en expertise op het gebied van huidfysiologie, cel- en moleculaire biologie en energy based devices werkt ze dagelijks aan de verdere ontwikkeling van Philips huidverzorgingsproducten, o.a. VisaPure. “De staat van onze huid, ons grootste orgaan, geeft direct onze gezondheid weer. Naast een esthetische functie, beschermt de huid ons ook. Juist daarom is verzorging op maat belangrijk. Wat voor de één werkt, hoeft nog niet altijd voor de ander te werken! Iedere vrouw is uniek. En de huid van iedere vrouw is ook uniek. Bij Philips zijn wij al langere tijd bezig om unieke eigenschappen van onze huid te meten en om een oplossing te bieden die gepersonaliseerd is" aldus Natallia Uzunbajakava. 

    Iedere vrouw is uniek. En de huid van iedere vrouw is ook uniek." 

    Natallia Uzunbajakava

    Senior Scientist Philips

    De conclusie

     

    Gezien de beschermende rol is het dus erg belangrijk de huid goed te verzorgen. De invloed van externe factoren zoals luchtvervuiling en chemische stoffen in onze make-up hebben een negatieve invloed op onze huid. “Ze veranderen goed-gebalanceerde biologische reacties.” Ondanks de perfecte beelden op schilderijen en perfect ge-photoshopte beelden op social media is de conclusie eenvoudig. “Een goed ritueel om goed voor je huid te zorgen, dat is de beste Photoshop.”

    Samen met het Rijksmusum maken we een beauty reis door de tijd. Hoe beleven we beauty door de eeuwen heen? Waar zitten de verschillen in de perceptie van schoonheid én waar de overlap? Bianca M. du Mortier, Conservator Kostuum bij het Rijksmuseum en Natallia Uzunbajakava, Senior Scientist bij Philips bespreken de beauty rituelen, gebruiken en wetenschap van vroeger tot nu. En.. lichten een tipje van de sluier waar we in de toekomst naartoe gaan. Bekijk hier de video:

    Innovating Beauty

    Meer Beauty inspiratie

    Gerelateerd product

    Terug naar boven

    You are about to visit a Philips global content page

    Continue

    U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.