1
Inspiratie

Tips voor je dagelijkse portie gezondheid door Martyn van Men’s Health

 

We willen het allemaal: gezond leven, fit zijn én strak in je vel zitten. De eerste stap voor velen is vaak meer sporten en bewegen, wat natuurlijk erg goed is voor lichaam en geest! Echter, vaak wordt de impact van gezonde voeding onderschat. Terwijl het juist belangrijk is je lichaam ook goed te voeden, zeker wanneer je lijf meer energie moet leveren door lichamelijke inspanning.

 

Hoe zorg je voor een gezonde levensstijl? Welke voedingstoffen heb je nodig als je veel sport of gaat sporten? Én hoe zorg je ervoor dat je überhaupt voldoende voedingsstoffen binnen krijgt? Martyn de Jong van Men’s Health deelt zijn visie, tips en tricks voor je dagelijkse portie gezondheid!

Ontmoet

 

Martyn de Jong, redacteur bij Men’s Health

Men’s Health helpt mannen door het bieden van handvatten voor een gebalanceerd  psychisch en emotioneel leven door het bieden van praktische adviezen en tips, met een mannelijke insteek.

Impact van voeding

 

Martyn is, zoals het een redacteur van Men’s Health betaamd, bewust bezig met gezond eten en sport. Hij kampt al van jongs af aan met diabetes type 1. Juist door zijn ziekte is hij gefocust op een gezonde levensstijl. Hij eet bewust, sport zes keer per week én met resultaat. Tegenwoordig spuit Martyn 50% minder insuline. Martyn is, mede door zijn ziekte, bewust van de impact van gezonde voeding en voldoende beweging. Door goed te luisteren naar wat zijn lichaam nodig heeft, stemt hij zijn voeding af. “Mijn sporten gaat beter wanneer ik beter eet én ik voel mij beter wanneer ik beter en dus gezonder eet, alles komt bij mij neer op gezonde voeding” aldus Martyn.

Dagelijkse portie gezondheid in een smoothie

 

Elk mens en ieder lichaam is anders en daarom is het belangrijk om je voeding aan te passen naar jouw persoonlijke behoeften en levensstijl. Zo is bijvoorbeeld de eiwit behoeft van sporters groter dan van niet-sporters. Martyn: “Ik kijk zelf bijvoorbeeld naar wat ik extra kan gebruiken in mijn voeding en dat voeg ik toe in sapjes en smoothies.” Martyn aan het werk zien? Bekijk hier hoe hij één van zijn favoriete smoothies maakt. 

 

Het menselijk lichaam heeft vitamine C nodig voor de opname van ijzer en het zorgt ervoor dat je weerstand op peil blijft. Wanneer je lichaam grote inspanning heeft geleverd hebben je spieren voedingsstoffen nodig voor herstel, eiwitten dragen daar aan bij. “Je kunt bijvoorbeeld, naast een banaan en aardbeien, ook extra eiwitten toevoegen aan een smoothie. De eiwitten zorgen voor spieropbouw-en-herstel. De aardbeien bevatten weer veel vitamine C die je sowieso nodig hebt voor een goede weerstand. Je maakt heel eenvoudig je eigen vitaminebom!” aldus Martyn.

Ik zorg dat ik mijn gezondheid op peil houd door het niet te zien als gezond doen maar meer als een continue lijn der gezondheid. Door bijvoorbeeld te kijken naar wat je mist en wat je lichaam nodig heeft en daar omheen smoothies te bouwen die bijdragen aan je gezondheid.” 

Martyn de Jong

Tips voor je dagelijkse portie gezondheid van Martyn:

 
  • Maak gezonde voeding je levensstijl, een lijn die je continu wil vasthouden. Natuurlijk kun je soms afwijken van die lijn en een keertje snoepen, maar probeer altijd terug te komen naar de basis en goede gewoontes vast te houden!
  • Maak zowel voeding als sport een vast onderdeel van je gezonde levensstijl. Je voelt je er veel fitter en gezonder door én krijgt daardoor ook veel meer energie. Weinig tijd om te sporten? Geen excuus! Pak eens de trap in plaats van de lift of wandel een half uurtje tijdens de pauze. Kleine aanpassingen hebben vaak al een positief effect.
  • Zorg ervoor dat je spieren voldoende rust en voeddingsstoffen krijgen voor herstel, zeker wanneer je dagelijks zware inspanning levert. Eiwitten zijn belangrijk bij spierherstel. Eiwitten zitten vooral in vlees, vis, zuivel en eieren. Daarnaast kun je ook kiezen voor plantaardige eiwitten, te vinden in brood, graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen. Meer weten over plantaardige voeding? Bekijk de tips van De Hippe Vegetariër!

Heerlijke gezonde sappen- en smoothierecepten