Tussen 1910 en 1965 liet Philips vele bijzondere reclameontwerpen maken. Bekende kunstenaars en ontwerpers ontwierpen posters, brochures en andere grafisch werk. Het waren de hoogtijdagen van de grafische kunst in de reclame. Eyecatchers laat het originele drukwerk zien, uit de tijd dat ze voor het eerst zijn gedrukt en toont ook enkele voorstudies.
Begintijd reclame
Philips had het belang van reclame al vroeg in de gaten. Rond 1910 verschijnen de eerste opvallende reclameposters. Bekende kunstenaars en ontwerpers krijgen opdrachten met veel vrijheid en ruimte voor eigen inbreng, wat een grote variatie aan werken oplevert. Onder leiding van Louis Kalff, de eerste designdirecteur van Philips, komt meer harmonie in de reclame-uitingen van Philips, zoals de gestandaardiseerde typografie van de bedrijfsnaam. Met de komst van de radio in de jaren ’20 en de toenemende welvaart in de naoorlogse periode neemt grafische reclamekunst een hoge vlucht. Vanaf de jaren ’60 maken getekende en geschilderde illustraties echter steeds meer plaats voor fotografie.
Originele ontwerpen
Eyecatchers laat de originele posters, brochures, boekenleggers en meer zien. De expositie nodigt bezoekers uit om naar bijzondere details te kijken en biedt uitgebreide achtergrondinformatie. Bovendien zijn enkele oorspronkelijke ontwerpen in plakkaatverf te zien, naast het uiteindelijke drukwerk.