Zo heeft de jeugd echt de toekomst

Hans de Jong

 

Op donderdag 26 januari had ik, als CEO Philips Benelux, gezelschap van Rebeka en Tim, twee basisschoolkinderen uit groep 8. Zij liepen een dag met mij mee in het kader van de landelijke  JINC activiteit ‘Baas van Morgen’, waarbij kinderen een dag de positie van CEO’s, directeuren en burgemeesters mogen overnemen. Dat is een mooie ervaring voor de betreffende kinderen maar belangrijker is de bredere impact die zo’n dag heeft op de samenleving.

Philips houdt zich niet alleen bezig met Healthcare. Als grote onderneming vinden we het belangrijk om een positieve bijdrage te leveren aan de Nederlandse samenleving. We willen een beter Nederland doorgeven aan volgende generaties. Daartoe werken we op veel verschillende fronten samen met andere grote en minder grote ondernemingen, bijvoorbeeld binnen het NL2025 platform.  

 

Een van de speerpunten van NL2025 is de vitale samenleving: hoe zorgen we ervoor dat iedereen zich betrokken voelt en een plek vindt in onze maatschappij, ook als zijn of haar uitgangspositie minder florissant is geweest. Vooral voor kinderen en jongeren, die de toekomst van ons land zullen vormgeven, is het enorm belangrijk om het gevoel te hebben dat zij mee kunnen doen, dat zij meetellen. Binnen het NL2025 platform werken we samen met JINC, een organisatie die als doel heeft minder kansrijke jongeren van 8 tot 16 jaar te helpen aan een betere start op de arbeidsmarkt. Binnen hun projecten draait het niet om abstracte verhalen maar om doen: een ministage lopen, een sollicitatietraining volgen. Kortom, zelf actief bezig zijn met je toekomst.

Frisse blik

Die bredere doelstelling – kansarme kinderen en jongeren een steuntje in de rug geven – was een belangrijke beweegreden voor Philips om dit jaar voor de tweede keer mee te doen aan JINC Baas van Morgen. Het was wederom een speciale dag, voor de kinderen en de Philips organisatie, maar ook voor mijzelf. Kinderen van 11 jaar hebben hun eigen belevingswereld en houden zich met heel andere zaken bezig dan de gemiddelde volwassene. Dat is ontwapenend maar ook heel verfrissend, zo bleek deze keer opnieuw.

 

We vroegen Tim en Rebeka, de twee kinderen uit groep 8 die met mij meeliepen, om mee te denken met een concrete case: hoe kun je opa of oma langer en prettiger thuis laten wonen? Al snel kwam eenzaamheid ter sprake. De kinderen vonden dat een van de grootste problemen van ouderen in onze samenleving. Daarop gingen zij samen met een Philips projectteam van Research voortborduren, om te bekijken welke bijdrage technologie daarvoor kan bieden. Het resultaat aan het einde van de ochtend was de Wisdom Watch. Een horloge met een scherm om elkaar te kunnen zien maar ook – en dat was de grote verrassing – een element waarmee de drager van het horloge warmte kon ervaren. Want, zo redeneerden de kinderen, menselijke warmte is een van oplossingen voor eenzaamheid. Dan zou het toch geweldig zijn als je grootouders voelen dat je aan hen denkt omdat hun horloge warmte uitstraalt!

Cartoon Innovatie en Gezondheid

De wereld ligt voor je open

Of Rebeka en Tim uiteindelijk daadwerkelijk nieuwe producten gaan ontwikkelen of bij Philips komen werken, is natuurlijk nu nog niet te voorspellen. Daar gaat het ons ook niet om. Met deze dag hopen we het zaadje te planten dat de wereld voor hen open ligt en dat zij alles kunnen worden wat zij willen, ook al groeien zij op in een uitdagende sociaaleconomische omgeving. En niet alleen bij henzelf maar ook bij hun klas- en schoolgenootjes. Op hun basisschool zitten kinderen van 38 nationaliteiten. Sommige van hen zijn in Nederland geboren, andere zijn net zoals Tim en Rebeka eerste generatie immigrantenkinderen (van Macedonische en Russische/Wit-Russische ouders). Het zou mooi zijn als zij allemaal door de enthousiaste verhalen van Tim en Rebeka het gevoel hebben dat zij zelf vorm kunnen geven aan hun toekomst.

 

Verder opschalen

Met de projecten van JINC ervaren jaarlijks zo’n 43.000 basisschool- en vmbo-leerlingen uit de Randstad, Brabant en Flevoland hoe het werkt op de arbeidsmarkt. Dit jaar deden landelijk 150 bedrijven mee aan het project JINC Baas van Morgen, die samen 200 kinderen mee lieten lopen. Het moet toch mogelijk zijn om zo’n activiteit verder op te schalen naar vele honderden bedrijven en duizenden kinderen verspreid over het hele land. Dan praat je echt over impact bij een doelgroep die de steun goed kan gebruiken. Philips gelooft hierin. Daarom tekenen we binnenkort een partnership met JINC, om samen nog meer kinderen een kans te geven te groeien en daarmee een kans te geven op een betere toekomst. Voor hen, voor ons, voor Nederland. 

 

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws, achtergrondverhalen, interviews en productinnovaties op het gebied van gezondheidszorg? Bezoek dan Medisch Perspectief.

 

Wij geloven dat er altijd een manier is om het leven te verbeteren. Daarom ontwikkelen we zinvolle innovaties voor elke fase in je leven. Ontdek meer philips.nl/innovationandyou

Hans de Jong bio

Hans de Jong

Voorzitter Directie / CEO Philips Benelux

 

Binnen Royal Philips in de Benelux verantwoordelijk voor Marketing en Sales, Business Development, overheidsrelaties en communicatie van de gezondheidstechnologie. Hans de Jong is onder andere lid van het dagelijks en algemeen bestuur van werkgeversorganisatie VNO/NCW en vice-voorzitter van Stichting Brainport.

 

Hans de Jong is in 1957 in Nederland (Den Helder) geboren en volgde het VWO in Haarlem. Na zijn afstuderen aan de Technische Universiteit Delft in 1984 is hij bij Philips Lighting in Nederland in verschillende fabricage- en managementfuncties werkzaam geweest. Vanaf 1995 was hij vijf jaar werkzaam in Hong Kong als marketing manager, verantwoordelijk voor de productstrategie en marktontwikkeling met een bijzondere focus op Greater China, India en ASEAN. In 2001 keerde hij terug naar Nederland als global marketing & sales manager Automotive en werd hij in 2004 CEO van deze Business Groep en lid van het Lighting management team. In 2008 werd de heer De Jong CEO van Lighting Systems & Controls en Automotive Lighting met speciale focus op product- en marktontwikkeling van LED- en geavanceerde elektronische controle systemen ten behoeve van energiebesparing in binnen- en buitenverlichting.

 

Volg Hans de Jong

LinkedIn

Gerelateerde artikelen

De menselijke conditie verbeteren via gezondheids-technologie

De menselijke conditie verbeteren via gezondheids-technologie

Het roer moet om

Het roer moet om