Een andere kijk op zorg

 

 

 

Hart voor Eindhoven

De Philips Foundation en de Hartstichting hebben de krachten gebundeld tijdens vijf massale reanimatiecursussen in grote steden door heel Nederland, waarbij 5.000 nieuwe burgerhulpverleners werden opgeleid. De laatste bijeenkomst vond afgelopen weekend in Eindhoven plaats.

Video thumbnail image

2500 levens redden per jaar

Nieuwe burgerhulpverleners zijn hard nodig. Iedere week worden 300 mensen buiten het ziekenhuis getroffen door een hartstilstand. Als er binnen zes minuten gestart kan worden met reanimatie, wordt de kans dat iemand overleeft vele malen vergroot. Volgens de Hartstichting kunnen jaarlijks maar liefst 2500 levens worden gered als er een landelijk dekkend netwerk van burgerhulpverleners en AED’s is. Dat betekent: ten minste 170.000 burgerhulpverleners en 30.000 geregistreerde en toegankelijke AED’s. Want hoewel Nederland redelijk veel AED’s kent, is nog lang niet iedere AED bekend bij hulpdiensten of altijd toegankelijk, bijvoorbeeld in kantoren.

Zelf kunnen handelen

Zover is het helaas nog niet. Daarom ondersteunt Philips de Hartstichting graag bij het realiseren van deze broodnodige doelstelling. Het draagt immers bij aan de veiligheid van alle inwoners van Nederland. Een hartstilstand kan iedereen treffen. De buurman, je ouders, je partner, je kind of jezelf. Dan is het een geruststellend idee dat er hulp dichtbij is, iemand die binnen die zes cruciale minuten kan starten met reanimeren. Of nog beter: dat je dat zelf kunt doen.

 

Weten hoe je moet reanimeren en een AED moet gebruiken zijn dus belangrijke en waardevolle skills. De Philips Foundation draagt graag bij aan de verspreiding ervan, ook binnen Philips. Tal van onze werknemers hebben zich aangemeld om een van deze trainingen te volgen. Geven om levens en willen bijdragen aan het verbeteren ervan zit immers in het DNA van Philips. Als je weet hoe je moet reanimeren, kun je zelf echt een bijdrage leveren aan die missie en hoef je niet hulpeloos toe te kijken als iemand in jouw omgeving getroffen wordt.

Cartoon Innovatie en Gezondheid

Hart voor Eindhoven

Afgelopen zaterdag was de opkomst van werknemers en andere belangstellenden in onze thuisstad Eindhoven dan ook hoog. In het Philips Stadion leerden de cursisten hoe je een hartstilstand herkent, wat je als eerste moet doen, hoe je iemand beademt en borstcompressies geeft, in welk tempo en hoe je een AED aansluit en bedient. Het was prachtig dat de bijeenkomst 1000 nieuwe burgerhulpverleners opleverde, die de regio Eindhoven veiliger maken. Net als in veel grote steden is ook hier de dekkingspercentage namelijk nog niet hoog genoeg.

 

Zo kunnen we als Philips iets teruggeven aan de regio die ons zoveel heeft gegeven en nog altijd geeft. Levens beter maken door hart te hebben voor Eindhoven en heel Nederland.

 

 

 

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws, achtergrondverhalen, interviews en productinnovaties op het gebied van gezondheidszorg? Bezoek dan Medisch Perspectief.

 

Wij geloven dat er altijd een manier is om het leven te verbeteren. Daarom ontwikkelen we zinvolle innovaties voor elke fase in je leven. Ontdek meer philips.nl/innovationandyou

Hans de Jong bio

Hans de Jong

President Philips Nederland

 

Binnen Royal Philips in de Benelux verantwoordelijk voor Marketing en Sales, Business Development, overheidsrelaties en communicatie van de gezondheidstechnologie. Hans de Jong is onder andere lid van het dagelijks en algemeen bestuur van werkgeversorganisatie VNO/NCW en vice-voorzitter van Stichting Brainport.

 

Hans de Jong is in 1957 in Nederland (Den Helder) geboren en volgde het VWO in Haarlem. Na zijn afstuderen aan de Technische Universiteit Delft in 1984 is hij bij Philips Lighting in Nederland in verschillende fabricage- en managementfuncties werkzaam geweest. Vanaf 1995 was hij vijf jaar werkzaam in Hong Kong als marketing manager, verantwoordelijk voor de productstrategie en marktontwikkeling met een bijzondere focus op Greater China, India en ASEAN. In 2001 keerde hij terug naar Nederland als global marketing & sales manager Automotive en werd hij in 2004 CEO van deze Business Groep en lid van het Lighting management team. In 2008 werd de heer De Jong CEO van Lighting Systems & Controls en Automotive Lighting met speciale focus op product- en marktontwikkeling van LED- en geavanceerde elektronische controle systemen ten behoeve van energiebesparing in binnen- en buitenverlichting.

 

Volg Hans de Jong

LinkedIn

Gerelateerde artikelen

De menselijke conditie verbeteren via gezondheids-technologie

De menselijke conditie verbeteren via gezondheids-technologie

Het roer moet om

Het roer moet om

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.