Er komen steeds meer vrouwen aan de top. Bij Philips streven we naar gelijke kansen voor iedereen. Daarbij maakt het niet uit waar je wieg stond of welk geslacht je hebt. Toch blijft het een feit dat er minder vrouwelijke leiders zijn dan mannen aan de top. Hoe komt dat? Hoe hebben die succesvolle vrouwen hun positie bereikt en wat hebben ze in hun carrière geleerd, waar wij allemaal wat van kunnen leren? We vroegen een aantal van onze vrouwelijke leidinggevenden in de Benelux om hun tips voor carrièremanagement en het vinden van een goede balans. Aan het woord Nanda Huizing, Head of Brand, Communications en Digital in de Benelux.
Ook Nanda durven we een blauw Philips-hart toe te dichten. Al bijna 23 jaar vervult zij spilfuncties in marketing & communicatie bij Philips en in die tijd heeft ze het bedrijf ook zien veranderen. Als merk en als producent, maar ook als werkgever. “Bijvoorbeeld toen ik zo’n zeven jaar geleden deze functie op me nam, kwam ik in een management team met enkel mannen. In het begin was dat wel erg wennen”, herinnert Nanda zich. “Ik ben er ook daar achter gekomen dat één vrouw in je team geen impact heeft. Pas als er meer vrouwen bijkomen, dan ga je daadwerkelijk het effect merken van de meer diverse samenstelling.” Voor haar betekende een tweede vrouw in het MT een waardevolle sparringpartner en bondgenoot. “We noemden het gekscherend onze ‘lipstick moments’, maar voor mij was het heel fijn om een medestander te hebben die dingen met me kon duiden. Waarom pakte het team iets zo aan? Wat werd er nu werkelijk gezegd? En hoe konden we zaken beïnvloeden? Dat zou dan ook mijn advies zijn; zoek anderen op met wie je identificeert. Zo kun je elkaar verder helpen en leer je sneller hoe bepaalde dingen werken.”