Een andere kijk op zorg

Diversiteit komt pas als we er bewust mee omgaan  

Er komen steeds meer vrouwen aan de top. Bij Philips streven we naar gelijke kansen voor iedereen. Daarbij maakt het niet uit waar je wieg stond of welk geslacht je hebt. Toch blijft het een feit dat er minder vrouwelijke leiders zijn dan mannen aan de top. Hoe komt dat? Hoe hebben die succesvolle vrouwen hun positie bereikt en wat hebben ze in hun carrière geleerd, waar wij allemaal wat van kunnen leren? We vroegen een aantal van onze vrouwelijke leidinggevenden in de Benelux om hun tips voor carrièremanagement en het vinden van een goede balans. Aan het woord Nanda Huizing, Head of Brand, Communications en Digital in de Benelux.

 

Ook Nanda durven we een blauw Philips-hart toe te dichten. Al bijna 23 jaar vervult zij spilfuncties in marketing & communicatie bij Philips en in die tijd heeft ze het bedrijf ook zien veranderen. Als merk en als producent, maar ook als werkgever. “Bijvoorbeeld toen ik zo’n zeven jaar geleden deze functie op me nam, kwam ik in een management team met enkel mannen. In het begin was dat wel erg wennen”, herinnert Nanda zich. “Ik ben er ook daar achter gekomen dat één vrouw in je team geen impact heeft. Pas als er meer vrouwen bijkomen, dan ga je daadwerkelijk het effect merken van de meer diverse samenstelling.” Voor haar betekende een tweede vrouw in het MT een waardevolle sparringpartner en bondgenoot. “We noemden het gekscherend onze ‘lipstick moments’, maar voor mij was het heel fijn om een medestander te hebben die dingen met me kon duiden. Waarom pakte het team iets zo aan? Wat werd er nu werkelijk gezegd? En hoe konden we zaken beïnvloeden? Dat zou dan ook mijn advies zijn; zoek anderen op met wie je identificeert. Zo kun je elkaar verder helpen en leer je sneller hoe bepaalde dingen werken.”

Ik ben er ook daar achter gekomen dat één vrouw in je team geen impact heeft. Pas als er meer vrouwen bijkomen, dan ga je daadwerkelijk het effect merken van de meer diverse samenstelling."

Doorbreek de bias

Als het gaat om het krijgen van een divers team heeft Huizing ook zo haar ideeën. “De uitstraling van je bedrijf is een belangrijk uithangbord om divers talent aan te kunnen trekken. Ik ben ervan overtuigd dat je als organisatie een goede reflectie van de samenleving moet zijn, maar ook bijvoorbeeld van de klanten waar je mee te maken hebt. Is je organisatie niet divers dan kost het veel energie om hem dat wel te maken. Je moet ook zelf een drempel over. We hebben allemaal een bepaalde bias, maar pas als we ons daar bewust van zijn en als we ook zorgen dat we die bewust aan de kant zetten, kunnen we een diverser en dus sterker team creëren”, vertelt Nanda. “Het begint al bij een sollicitatiegesprek. Vrouwen doen dat meer in dialoogvorm. Die stellen vragen, vertellen eigen ervaringen. Mannen kunnen dan denken dat ze te weinig kennis hebben, ze vragen tenslotte veel. Ze beseffen zich niet dat dat onze manier van een connectie maken is, zo ontdekken wij of deze functie en dit team iets is voor ons. Zorg dus dat ook je hiring team divers is. Ook dan krijg je pas de beste gesprekken en uiteindelijk de beste kandidaten.”

Want dat er genoeg talent is, staat voor Nanda als een paal boven water. “Je moet soms alleen harder zoeken. Sommige talenten moet je ook meer overhalen, die zijn nog niet overtuigd van hun eigen kunnen. En weer anderen moeten leren om hun succes af te dwingen. Maar dat er genoeg talent is, is duidelijk.”
 

Speak up is niet genoeg

Met het alleen bouwen van diverse teams ben je er nog niet, het gaat juist ook om inclusion, iedereen moet zich gehoord voelen in de werkomgeving. Het argument dat vrouwen misschien niet genoeg van zich laten horen en maar gewoon meer aandacht moeten opeisen, wijst ze resoluut van de hand. “Speak up is niet de oplossing. Je moet ook de mogelijkheid krijgen om je zegje te doen en de ruimte krijgen. Mensen moeten zich bewust zijn hoe je in een diverse omgeving iedereen het beste tot zijn recht laat komen.   Ik merk dat ik daar heel bewust mee bezig ben. Ik probeer iedereen aan het woord te laten. En in sommige gevallen moet je dan ook even de angel uit een situatie halen. Een grapje maken, een zijstap forceren. Mannen zijn daarentegen vaak meer recht door zee. Dat zouden vrouwen ook meer mogen zijn”, vindt Huizing. “Ik herinner me nog een moment waarop ik iets presenteerde en voor mijn gevoel ten onrechte, door een mannelijke collega heel vervelend afgebrand werd. Uiteindelijk ben ik naar hem toe gegaan en heb ik hem verteld hoe zijn commentaar op mij was overgekomen. En weet je wat het mooiste was? Hij was zich van geen kwaad bewust. Hij had het totaal niet zo bedoeld en hij was dan ook erg blij dat ik het zelf aankaartte. Achteraf was ik blij dat ik het gezegd had. Ik durfde me kwetsbaar op te stellen, hij dacht meer na hoe zijn woorden overkwamen en daarna waren we de beste vrienden.”

Je moet jezelf en je team recht doen. Vier die successen en laat anderen zien wat er goed gaat. Aan het einde van de dag gaat het ook om je eigen, persoonlijke brand. Als leider moet je die ook opbouwen”

Jouw personal brand

Toch ziet Huizing in die sociale insteek van veel vrouwelijke collega’s ook een valkuil. “Vrouwen zijn vaak heel erg bezig met hun team goed te leiden en resultaten voor het bedrijf neer te zetten, en veel minder met hun eigen personal branding. Als leider doe je jezelf dan te kort. Je moet jezelf en je team recht doen. Vier die successen en laat anderen zien wat er goed gaat. Aan het einde van de dag gaat het ook om je eigen, persoonlijke brand. Als leider moet je die ook opbouwen”, weet Nanda.

 

Blijf je ontwikkelen als persoon

In retrospect, kan ze dan ook zeggen dat de ervaringen waar ze het meest van heeft geleerd niet noodzakelijk werkgerelateerd maar juist ontwikkeling gerelateerd zijn. Huizing: “In trainingen en cursussen waarbij echt werd gekeken naar; wie ben ik, hoe pak ik dingen aan, waarom doe ik dit, heb ik eigenlijk het meeste geleerd. Je carrière gaat, volgens mij, meer om je ontwikkeling als persoon en hoe je opereert binnen een organisatie, dan dat je alleen je werk goed doet. Daarnaast is het goed om je continu te blijven ontwikkelen. En daarbij ook eerlijk kijken naar je mindere kanten. Daar moet je aan werken zodat je jezelf steeds kunt blijven verbeteren. Feedback is daarbij cruciaal. Dat is niet altijd leuk, maar je moet er mee leren omgaan. Het gaat niet om jou als persoon, maar het gaat om je handelen. En natuurlijk mag je fouten maken, als je maar begint met verbeteren.”

Nanda Huizing

Nanda Huizing

Head of Brand, Communication & Digital Philips Benelux

 

Nanda is sinds 2012 verantwoordelijk bij Philips Benelux voor alle activiteiten in de markt op gebied van Brand management, BtB marketing activatie, in- en externe communicatie en digitale marketing. Ze houdt zich met haar team bezig met activiteiten zoals merkcampagnes om Philips als gezondheidstechnologie bedrijf te herpositioneren,  marketing campagnes met partners zoals het Longfonds en de Hartstichting (buurtaed.nl), BtB marketing campagnes, sponsoring activiteiten samen met PSV en het Rijksmuseum, reputatiemanagement en stakeholder engagement.  Hiervoor had Nanda andere diverse internationale marketing & communicatie functies binnen Philips.

 

Volg Nanda via:

LinkedIn

Gerelateerde artikelen

Female employees: be bold!

Female employees: be bold!

Durven doen om jezelf te blijven verbeteren

Durven doen om jezelf te blijven verbeteren

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.