Een andere kijk op zorg

 

 

 

BV Nederland kan niet zonder technisch talent

Hans de Jong

 

Een doel hebben in je werk, is belangrijk. Philips heeft een sterke missie waarin mens en innovatie centraal staan. Het inspireert en laat zien: wat je doet, is van waarde voor een ander. Met deze missie kunnen Philips medewerkers zich goed identificeren. Dat zie ik dagelijks bevestigd binnen onze organisatie.

Zo’n heldere missie, die massaal gedragen wordt door medewerkers, speelt ook een rol in het aantrekken van jong talent. Nieuwe generaties laten namelijk zingeving, werk dat ertoe doet, zwaar meetellen in hun keuze voor een werkgever. Het was daarom een mooie erkenning voor de gehele organisatie dat Philips op donderdag 13 april jongst leden de Randstad Award voor aantrekkelijkste werkgever 2017 in de Profit Sector in ontvangst mocht nemen. Ik zie het als een eer voor alle 11.000 mensen die door heel Nederland voor Philips werken en dagelijks onze missie en visie in praktijk brengen. Uit het juryrapport bleek dat we hoog scoren op gebruik van nieuwe technologieën en carrièremogelijkheden, maar ook dat we in de kopgroep zitten met betrekking tot een goede balans tussen werk en privé. Dat laatste is van belang omdat wij geloven dat ons mensen het beste uit zichzelf kunnen halen wanneer zij in harmonie zijn. 

Regio Eindhoven: krachtige economische motor

Philips stond op het podium naast Máxima Medisch Centrum, dat de Randstad Award voor aantrekkelijkste werkgever in de Non-Profit Sector ontving. Twee bedrijven uit de technologie- en zorgsector, die bovendien allebei uit Eindhoven afkomstig zijn. Het geeft aan hoe sterk de regio Eindhoven zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. Innovatie, durf, ondernemerschap en samenwerking komen hier samen en met resultaat: Eindhoven is uitgegroeid tot een toptechnologieregio van wereldformaat.

 

Veel van die ondernemingen hebben zich net als Máxima Medisch Centrum en Philips verenigd in Brainport Eindhoven. Je kunt het zien als een groeiende boom, met Philips als de wortels van waaruit een deel van de takken zijn ontstaan, al dan niet als directe loot van de onderneming. Met al die technologische ondernemingen zijn ook ketens van samenwerking ontstaan, binnen de regio maar ook ver daarbuiten. Brainport is dan ook uitgegroeid tot een krachtige economische motor voor heel Nederland. De regio levert een forse bijdrage aan economische groei, zorgt voor veel werkgelegenheid en speelt een cruciale rol in het oplossen van maatschappelijke uitdagingen.  

 

De regio Eindhoven is sterk en doet het uitstekend op eigen kracht maar als Nederland tot de mondiale voorlopers op kennisintensieve maakindustrie wil blijven behoren, is het nu de hoogste tijd om stappen te zetten. Dat kan de regio niet langer alleen, daarom wordt samenwerking gezocht met de landelijke overheid. Er wordt een beroep gedaan op de komende regering om in een aantal cruciale gebieden te investeren. In de Brainport Actie Agenda  die op 5 april jongst leden werd gelanceerd, worden de belangrijkste aandachtsgebieden belicht.

Cartoon Innovatie en Gezondheid

Talentontwikkeling is cruciaal

Talent is een van die gebieden. Vanuit de kennisintensieve industrie groeit de vraag naar ‘knappe koppen en gouden handjes’. Om aan deze groeiende vraag te kunnen voldoen, moeten we vol inzetten op technische talentontwikkeling. Dat doet Philips al, bijvoorbeeld door les te geven aan basisschoolleerlingen over programmeren maar ook door jong talent in onze organisatie volop de ruimte te geven zich op hun vakgebied te ontwikkelen, met hun peers en met meer ervaren experts.

 

Naast talent van eigen bodem hebben we ook internationaal talent hard nodig. En om dat talent aan te trekken, zal ook fors moeten worden geïnvesteerd in het leefklimaat en voorzieningen in de regio. Dat kan Brainport Eindhoven zeker niet alleen. Daarvoor moeten de nationale overheid en de regio de handen ineenslaan. De investering die gevraagd wordt, betaalt zichzelf dubbel en dwars terug.

 

Investeren in technisch talent is immers investeren in de toekomst. Dat zien we terug in ons bedrijf, met de Randstad Award als mooie opsteker, en in de regio, met de rol van Eindhoven als economische motor. Als de regering, het bedrijfsleven en de regio de krachten bundelen, zullen we dat ook landelijk terug zien en zal heel Nederland de vruchten plukken van investeren in talent. 

 

 

Help de levens van miljarden mensen te verbeteren. Lees hier meer over werken bij Philips. 

 

Wij geloven dat er altijd een manier is om het leven te verbeteren. Daarom ontwikkelen we zinvolle innovaties voor elke fase in je leven. Ontdek meer philips.nl/innovationandyou

Hans de Jong bio

Hans de Jong

Voorzitter Directie / CEO Philips Benelux

 

Binnen Royal Philips in de Benelux verantwoordelijk voor Marketing en Sales, Business Development, overheidsrelaties en communicatie van de gezondheidstechnologie. Hans de Jong is onder andere lid van het dagelijks en algemeen bestuur van werkgeversorganisatie VNO/NCW en vice-voorzitter van Stichting Brainport.

 

Hans de Jong is in 1957 in Nederland (Den Helder) geboren en volgde het VWO in Haarlem. Na zijn afstuderen aan de Technische Universiteit Delft in 1984 is hij bij Philips Lighting in Nederland in verschillende fabricage- en managementfuncties werkzaam geweest. Vanaf 1995 was hij vijf jaar werkzaam in Hong Kong als marketing manager, verantwoordelijk voor de productstrategie en marktontwikkeling met een bijzondere focus op Greater China, India en ASEAN. In 2001 keerde hij terug naar Nederland als global marketing & sales manager Automotive en werd hij in 2004 CEO van deze Business Groep en lid van het Lighting management team. In 2008 werd de heer De Jong CEO van Lighting Systems & Controls en Automotive Lighting met speciale focus op product- en marktontwikkeling van LED- en geavanceerde elektronische controle systemen ten behoeve van energiebesparing in binnen- en buitenverlichting.

 

Volg Hans de Jong

LinkedIn

Gerelateerde artikelen

Wacht niet op verandering, maar wees zelf de verandering

Wacht niet op verandering, maar wees zelf de verandering

Het roer moet om

Het roer moet om

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.