Bij Philips willen we dat mensen het gevoel hebben dat ze verschil maken. We hebben het onze missie gemaakt om in 2025 jaarlijks het leven van 3 miljard mensen te verbeteren. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat onze medewerkers zich verbonden blijven voelen met de impact die hun werk op de wereld heeft. Dan heb ik het over het innoveren van consumentenproducten die een gezondere levensstijl bevorderen, of over het creëren van nieuwe technieken en technologieën die minimaal invasieve chirurgie mogelijk maken, waardoor patiënten sneller herstellen en de zorgkosten omlaag kunnen.
Zelfs op kleinere schaal kun je van grote invloed zijn. Zo hebben we onlangs een experiment in het Zweedse Uppsala gedaan – ‘Lighting up the Dark’ – waarbij we kinderen hebben gestimuleerd om vaker buiten te spelen.
Bovenal moeten bedrijven in hun zoektocht naar innovatie zorgen dat ze authentiek blijven. Ze moeten doen wat ze zeggen. Innovatie mag niet alleen naar voren komen in promotiematerialen en reclameslogans. Ondernemingen die beweren dat ze innovatief zijn, moeten dat aan hun klanten laten zien, elke dag opnieuw.
In het ideale geval zijn marketing en innovatie nauw met elkaar verbonden, maar we moeten niet vergeten dat innovatie zich uiteindelijk moet richten op de behoeften van de klant. Het is juist deze klantgerichte en geïntegreerde benadering die de meest populaire merken ter wereld – van Apple tot Google – boven de middelmaat heeft uitgetild en naar het toppunt van bekendheid heeft gebracht. Er is geen enkele reden waarom we niet kunnen leren van hun prestaties, en waarom we niet, met behulp van een lerende en leergierige instelling, een omgeving kunnen creëren waarin zinvolle innovatie kan bloeien.