Een andere kijk op zorg

Waarom het nu tijd is voor een persoonlijke gezondheidsomgeving

 

Zes jaar geleden redde het EPD het niet maar de voortekenen voor de persoonlijke gezondheidsomgeving zijn – terecht – veel gunstiger. 

 

De digitalisering van de samenleving geeft burgers steeds meer de regie over tal van zaken. De vakantie wordt online geregeld, evenals de boodschappen. Maar ook de belastingaangifte, de hypotheek en zelfs het testament kunnen thuis vanachter de computer worden geregeld.

 

De zorgsector is een van de weinige gebieden die nog achterblijven in deze ontwikkeling. Dat heeft ongetwijfeld deels te maken met de ‘kater’ van het Elektronisch Patiëntendossier (EPD), dat in 2011 in de Eerste Kamer sneuvelde. Een geluk bij een ongeluk kun je achteraf zeggen, omdat het EPD destijds de burger grotendeels buitenspel zette: het ging er vooral om gegevens tussen zorgverleners gemakkelijk uit te kunnen wisselen.

 

De belangen van de patiënt voorop

Gelukkig heeft de digitalisering van de zorg achter de schermen niet stilgelegen. Zo bestaat al enige tijd het Landelijk Schakelpunt (LSP), een platform waarop 11 miljoen Nederlanders zijn aangesloten en dat de veilige uitwisseling van patiëntgegevens tussen zorgaanbieders regelt. Daarnaast neemt het Medmij programma een gidsrol. Medmij is een organisatie waarin zorgaanbieders en leveranciers samenwerken met de belangen van de patient voorop. Het is de ambitie van Medmij om de kaders te scheppen voor de introductie van een persoonlijke gezondheidsomgeving voor iedereen in Nederland, zodat je zelf kunt beschikken over je gezondheidsgegevens en zelf kunt beslissen met wie deze gedeeld mogen worden.  De patiënt heeft de regie – een belangrijke verbetering ten opzichte van het landelijke EPD.

 

Proof of Concept

Het aanbod van een persoonlijke gezondheidsomgeving voor iedereen is weer een stap dichterbij gekomen nu vanuit Medmij en de Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie (VZVZ) een programma is gestart om ontwikkelde concepten voor zo’n omgeving in de praktijk te toetsen. Naar verwachting zal dit belangrijke informatie opleveren voor de finetuning van  de functionaliteit in diverse oplossingen. Wat werkt wel, wat werkt niet? En waar zitten nog knelpunten?

 

Een platform voor alle gezondheidsgegevens

Philips heeft ook ingeschreven op dit ‘Proof of Concept’ traject. Als onderneming in de zorgtechnologie zetten wij in op de ontwikkeling van een bruikbare data-koffer omdat wij zien welke voordelen die biedt. Wat ons betreft liggen die niet alleen op het niveau van patiëntgegevens. Wij pleiten er juist ook voor om een persoonlijke gezondheidsomgeving uit de medische sfeer te trekken en deze data-koffer te vullen, met alle generieke gezondheidsinformatie van burgers. Maak het compatibel met slimme gezondheid “devices” om burgers in te staat te stellen eigen gegevens met betrekking tot sport, lichaam, voeding en slaap op te slaan. Daarmee wordt het aantrekkelijker: er ontstaat een positieve prikkel om de voordelen ervan te ervaren en ermee te werken. Een “pull” vanuit ervaren voordeel in plaats van een “push” vanuit de gezondheidszorg. Voor een brede adoptie is het niet alleen van belang dat alle burgers een eigen omgeving krijgen maar juist ook dat zij gestimuleerd worden om het daadwerkelijk te gebruiken. Gebruiksgemak zorgt ervoor dat ook lagere sociaal-economische klasses  en chronisch zieken gaan deelnemen. Juist zij blijken veel baat bij dit systeem te kunnen hebben.

 

De focus verschuiven naar preventie

Maar belangrijker nog in de optiek van Philips is de noodzaak van een persoonlijke gezondheidsomgeving om de verschuiving van “sickcare” naar gezondheidszorg te ondersteunen. Hierbij verschuift de focus naar preventie in plaats van behandelen en genezen. Dit is immers een ontwikkeling die de komende jaren van steeds groter belang zal worden. Willen we de zorg betaalbaar en toegankelijk houden in een samenleving waarin we steeds langer leven dan moet er meer aandacht zijn voor het belang van gezond leven. Met een persoonlijke gezondheidsomgeving kunnen burgers zelf gericht gezondheidskeuzes maken en ook  de effecten ervaren van beslissingen die ze nemen.

 

De levens van mensen verbeteren, van individu tot de gehele populatie, dat is waar Philips voor staat. En daaraan kan jouw persoonlijke gezondheidsomgeving een waardevolle bijdrage leveren.

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws, achtergrondverhalen, interviews en productinnovaties op het gebied van gezondheidszorg? Bezoek dan Medisch Perspectief

 

Wij geloven dat er altijd een manier is om het leven te verbeteren. Daarom ontwikkelen we zinvolle innovaties voor elke fase in je leven. Ontdek meer philips.nl/innovationandyou

Mark van Meggelen

Mark van Meggelen

Senior Director Healthcare & Informatics Solutions Services bij Philips

Mark van Meggelen is verantwoordelijk voor Connected Care en Healthcare Informatics in de Benelux. Voor zijn huidige functie, was Mark verantwoordelijk voor lange termijn partnerships en transformation services met zorginstellingen binnen Europa. Mark trad bij Philips in dienst in 2007, en werkte aan strategische business development met een focus op het aangaan van partnerships met wereldwijd gevestigde zorginstellingen, behalve Noord Amerika.

Voordat Mark bij Philips werkzaam was, heeft hij gewerkt binnen verschillende commerciële functies in de telecommunicatie-industrie, zoals Nortel. Gedurende zijn carriere heeft hij veel kennis en ervaring opgebouwd in algemeen management, consultancy, het managen van wereldwijde accounts en business-to-business service development binnen Europa. Mark heeft een Masterdiploma van de VU in Amsterdam, Nederland. 

Gerelateerde artikelen

E-health gaat over meer dan gadgets met een app

E-health gaat over meer dan gadgets met een app

Begrijpt de gezondheidszorg de ‘on demand’-consument?

Begrijpt de gezondheidszorg de ‘on demand’-consument?

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.