Van focus op volume naar waarde creatie in de gezondheidszorg
De ontwikkeling van nieuwe manieren om effectieve en efficiënte zorg te verlenen vergt echter een wezenlijke mentaliteitsverandering. Waarborgen dat de zorg voor toekomstige generaties betaalbaar en universeel toegankelijk blijft, houdt in dat we een radicale omslag moeten bewerkstelligen in hoe we onze zorg aanbieden en organiseren. De huidige vergoedings- systemen zijn voornamelijk gebaseerd op kosten en bieden geen prikkels om tot de noodzakelijke veranderingen te komen. Zorg moet niet worden gezien als een zo laag mogelijk te houden kostenpost, maar als een investering die moet worden geoptimaliseerd. Wij moeten sneller het business model gericht op volume en beloning per zorgdienst vervangen door een model waarbij de beloning is gekoppeld aan het resultaat. Zorgverleners moeten gestimuleerd worden om de gezondheid van de bevolking te verbeteren en te beheren in plaats van reactieve of gelegenheidszorg te bieden aan patiënten in acute situaties. Zowel in ontwikkelde als ontwikkelingslanden ziet men steeds meer in dat deze aanpak een effectieve manier biedt om de kosten binnen de perken te houden en tevens de kwaliteit van de zorg te verhogen.
Een zorgstelsel waarin we mensen centraal plaatsen
Gezondheidszorg voor de bevolking vergt meer en vooral ook tijdige contactmomenten met patiënten. Ook is het nodig om preventieve, acute en chronische zorg effectief te coördineren: echte patiëntgerichte zorg op meerdere contactmomenten in de zorg. Wat ons voor ogen staat, is een nieuw model dat zich kenmerkt door continuïteit van de zorg over het gehele gezondheidscontinuüm: van gezonde levensstijl en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. In deze benadering komen mensen centraal te staan en worden ze gestimuleerd een actieve rol te spelen in het regelen van hun eigen gezondheid. De opkomst van de zorgconsument – en het vervagen van de grens tussen alles wat mensen zelf voor hun gezondheid doen en de professionele zorgsector – laat zien dat mensen een veel actievere rol willen als het gaat om gezond worden en gezond blijven.
Digitale technologieën, waarvan er al een aanzienlijk aantal op de markt zijn, spelen een essentiële rol bij het mogelijk maken van de noodzakelijke contactmomenten en zorgcoördinatie over het gehele gezondheidscontinuüm. Wij hebben al cloud-technologieën en -diensten ontwikkeld in een ondersteunend platform om veilig en zorgvuldig data uit allerlei medische apparatuur en zorgsystemen samen te voegen en zo consumenten en zorgverleners met elkaar te verbinden. Daarbij wordt gebruik gemaakt van individuele, klinische en onderzoeksgegevens om tot optimale zorgresultaten te komen. Zo worden ziekten eenvoudiger herkenbaar en inzichtelijker voor belanghebbenden in het gehele gezondheids- continuüm. Het is mogelijk om nu eerder te behandelen en efficiënter en effectiever therapeutische werkstromen te ontwikkelen en oplossingen te bieden aan de gezondheidsproblematiek van de bevolking. Leren van andere sectoren en dan met name sectoren waar al een digitale revolutie heeft plaatsgevonden (zoals het bankwezen en de logistieke sector), is essentieel om met de noodzakelijke schaal en complexiteit van deze oplossingen te kunnen omgaan.
Door uit te gaan van deze verworvenheden van de ‘Vierde Industriële Revolutie’ – die draait om de connectie tussen internetapparatuur en cloud-technologie, analyses van grote hoeveelheden gegevens en kunstmatige intelligentie – kunnen we iets in gang zetten dat tot voor kort ondenkbaar was: miljoenen mensen een gezonde levensstijl bieden dankzij betere preventie, snellere en nauwkeurigere diagnostiek, individueel afgestemde behandelingen, betere zorgresultaten, langer zelfstandig leven en lagere zorgkosten.