Een andere kijk op zorg

De blauwdruk van de ideale Spoedeisende Hulp

Hoe richt je een SEH zo in dat je het hoofd kunt bieden aan de toenemende instroom van patiënten? Dit was de centrale vraag tijdens een rondetafelsessie op 29 november, waarvoor Philips Healthcare Transformation Services een groep ervaren artsen en verpleegkundigen had uitgenodigd. De rode draad van de middag: het ontwerp van een nieuwe SEH moet sterk onderbouwd worden met data. Door nu goed te voorspellen, kun je komen tot een SEH die nog vele jaren de stroom van acute patiënten efficiënt door het zorgproces leidt. Het resultaat van de dag zie je in de tekening. Delen daarvan worden hieronder toegelicht.    

De SEH is de meest voorspelbare afdeling van het hele ziekenhuis

Door big data zijn we in staat patronen te ontdekken in de instroom van patiënten op de SEH. Waarschijnlijk laat elk ziekenhuis een soortgelijke grafiek zien; de patiëntinstroom heeft elke dag de vorm van een walvis, met een piek in de middag. Op basis van data kunnen we vrij accuraat voorspellen hoeveel bedden de komende maanden nodig zijn voor spoedopnames (afbeelding, linksonder in het groen). Het lijkt of patiënten willekeurig de SEH bezoeken, maar het ziekenhuis kan toch anticiperen op de aantallen. En daarmee kun je de doorstroom verbeteren. De planningen van bedden voor de electieve stroom patiënten en de acute stroom patiënten kunnen op deze manier beter op elkaar worden afgestemd.

Naast retrospectieve data is het belangrijk om realtime inzicht te hebben in bedruimte, locatie van patiënten en de status van diagnostische diensten. Realtime inzicht maakt het gemakkelijker om op een voorspellende manier te sturen op een vlotte doorstroom op de SEH. Innovaties die realtime betrouwbare gegevens leveren, met minimale administratieve lasten, kunnen dit realiseren.
 

Patiënten beleving versus kwaliteit van zorg

Vindt de moderne patiënt de beleving van zorg belangrijker dan de kwaliteit van zorg? Een prettige patiëntervaring komt de beoordeling van de dienstverlening op de SEH zeker ten goede. Bovendien draagt een positieve ervaring bij aan het herstel van de patiënt en aan de werkervaring van medewerkers. Echter, de gemiddelde patiënt kan de beléving van de zorg nu eenmaal beter beoordelen dan de kwaliteit. Voor zorgprofessionals blijft de verlening van kwalitatief hoogwaardige zorg het uitgangspunt.

In de ideale SEH houden we rekening met zowel patiëntervaring en kwaliteit van zorg (afbeelding, rechtsonder in het geel). Om de zorgervaring zo prettig mogelijk te maken kan voor elke patiëntgroep de ruimte anders ingericht worden, passend bij de zorgzwaarte. Dit betekent dat vorm, licht, geluid, kleur en zelfs geur verschilt voor high care, medium care, low care en short stay.

 

De ideale SEH is ruim én compact

De ideale SEH is compact. Daardoor is er veel overzicht en zijn er korte looplijnen tussen high care en low care. Dat betekent een vierkante of zelfs ronde SEH met de aansturing in het midden (afbeelding, rechts- en midden boven).

Tegelijkertijd is er voldoende ruimte voor medewerkers, zodat ze elkaar niet in de weg lopen. Er zijn gescheiden patiëntenstromen. Heeft het ziekenhuis daar geen ruimte voor, dan zijn kruisende patiëntstromen een noodzaak omdat een aantal diagnostische functies, zoals de radiologie, maar op één plaats beschikbaar zijn. Voor een groter ziekenhuis zijn dubbele functies te overwegen om patiëntstromen te scheiden. Bijvoorbeeld door de röntgen aan de low/medium care-kant te plaatsen en de complexere beeldvorming aan de kant van de high care.

Tot slot moet er niet alleen nú voldoende ruimte zijn voor de patiënten, maar ook in de toekomst. Om hier meer inzicht in te krijgen zijn simulaties van toekomstscenario’s met verschillende aantallen bezoekers een uitkomst (afbeelding, rechtsboven). Deze simulaties testen het ontwerp van een nieuwe SEH. Hiervoor is het belangrijk dat vooraf exact bekend is welke patiëntgroepen de SEH nu en in de toekomst bedient, hoe groot deze zijn en wat er ruimtelijk nodig is voor de triage, behandeling en eventueel observatie van deze patiënten.

Vragen?

Neem contact op met Arlette Stierman.

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws, achtergrondverhalen, interviews en productinnovaties op het gebied van gezondheidszorg? Bezoek dan Medisch Perspectief

 

Wij geloven dat er altijd een manier is om het leven te verbeteren. Daarom ontwikkelen we zinvolle innovaties voor elke fase in je leven. Ontdek meer philips.nl/innovationandyou

Arlette Stierman

Arlette Stierman

Healthcare Consultant

 

Arlette is verantwoordelijk voor het transformeren van zorgaanbod door optimalisatie van zorgprocessen binnen en buiten het ziekenhuis. Ziekenhuizen en andere zorgorganisaties biedt zij ondersteuning bij het optimaliseren van hun zorgverlening. Daarbij is zij verantwoordelijk om het Philips-adviesteam te laten groeien en transformatiemethoden te ontwikkelen voor gebruik in de dagelijkse werkzaamheden. Met de focus op het verbinden van zorgorganisaties en het optimaliseren van (geïntegreerde) zorgprocessen.

 

Volg Arlette op LinkedIn 

Gerelateerde artikelen

E-health gaat over meer dan gadgets met een app

E-health gaat over meer dan gadgets met een app

Begrijpt de gezondheidszorg de ‘on demand’-consument?

Begrijpt de gezondheidszorg de ‘on demand’-consument?