Een andere kijk op zorg

De blauwdruk van de ideale Spoedeisende Hulp - Deel 2

De ideale Spoedeisende Hulp is voor ieder ziekenhuis anders. Tijdens een rondetafelsessie kwamen we tot een aantal conclusies waar een optimaal presterende SEH aan moet voldoen. De centrale vraag tijdens die sessie van Philips Healthcare Transformation Services en een groep ervaren artsen en verpleegkundigen was: “Hoe richt je een SEH in zodat je het hoofd kunt bieden aan de toenemende instroom van patiënten?”    

In artikel 1 van deze driedelige serie bespraken we de belangrijkste elementen. Dit tweede artikel gaat in op de ideale inrichting van de beschikbare vierkante meters.

 

Hoe het ziekenhuis gebouwd is, beïnvloedt de SEH van nu

Tijdens het rondetafelgesprek kwam naar voren dat SEH’s, die aan de vooravond staan van een verbouwing, vaak wensen hebben die niet aansluiten bij de bestaande bouw. Soms komt dit door monumentale aspecten zoals aangezichten die niet mogen worden veranderd. In andere gevallen zijn de technische specificaties van een ruimte datgene wat een drastische verbouwing tegenhoudt. Een voorbeeld hiervan zijn de kostbare loodmuren bij de radiologie-afdeling. Hierdoor is deze afdeling vaak te duur om te verplaatsen. Een belangrijk onderdeel van het werk van Philips Healthcare Transformation Services is dan ook het optimaliseren van SEH’s binnen de bestaande bouw.

 

Philips Healthcare Transformation Services heeft meerdere SEH’s in Nederland ondersteund met optimalisaties. De wensen en eisen zijn uiteenlopend, daarvoor leveren wij oplossingen op maat en weten wij meestal de bestaande bouw te behouden. Soms zijn incrementele veranderingen, zoals het aanpassen van de locatie van de triagekamer, de sleutel tot een verbeterd proces. In andere gevallen ligt de oplossing in betere onderlinge afspraken met bijvoorbeeld de acute opname-afdeling. Beide resulteren in een versnelde doorstroom van patiënten.

 

Stroomlijnen van verschillende patiëntstromen is cruciaal

In de ideale situatie kruisen verschillende patiëntenstromen elkaar niet. Iedere patiëntgroep krijgt namelijk aandacht afhankelijk van zijn urgentie. Zo zullen zelfverwijzende patiënten, die meestal stabiel zijn, minder aandacht nodig hebben dan instabiele, acute (trauma)patiënten. Om gestructureerd en overzichtelijk te kunnen werken, is het stroomlijnen, of nog beter, scheiden van deze patiëntstromen wenselijk.

 

Een eerste mogelijkheid om die stromen te scheiden is met technologie. Real-time monitoring op afstand is een optie voor stabiele patiënten met een minder acute zorgvraag. Deze groep kan op een decentrale plek wachten op hun uitslagen en mogelijke behandeling. De ernstig zieke, instabiele patiënt is minder flexibel en mobiel, omdat zorgverleners direct moeten kunnen ingrijpen op hun vitale parameters. Onze ideale blauwdruk voorziet een wachtruimte met hoogwaardige kwaliteit real-time monitoring, speciaal voor die uiteenlopende patiëntgroepen. Door het type monitoring af te stemmen op het type patiënt kun je alle bezoekers van de SEH optimaal bedienen.

Het is belangrijk om zo vroeg mogelijk de patiënten op de juiste zorgplek te krijgen." 

Het belang van een slim gepositioneerde radiologie

Een tweede mogelijkheid voor de scheiding van patiëntstromen is door de fysieke inrichting in en om de SEH aan te passen. Instabiele en meer acute patiënten worden vaak verwezen naar radiologie. Het is van belang dat diagnostiek voor deze patiëntgroep zo snel mogelijk wordt gedaan. Daarom is het logisch om de voor hen aangewezen SEH-kamers dichterbij de diagnostiek te plaatsen.

 

In Nederland werken veel ziekenhuizen met één centrale radiologie-afdeling. Het gevolg hiervan is dat de wegen van acute- en minder acute patiënten van de SEH door elkaar lopen op weg naar de radiologie. Door radiologische verrichtingen op twee plekken rondom de SEH aan te bieden, zijn deze patiëntstromen te scheiden. Denk hierbij aan de beschikbaarheid van röntgenfoto’s bij zowel de acute en minder acute SEH-kamers en de plaatsing van complexe diagnostiek in de buurt van acute traumapatiënten.

 

Integratie met de huisartsenpost

Door de huisartsenpost (HAP) te integreren met de SEH kan vroeg in het proces een scheiding worden gemaakt in patiënten. Het is belangrijk om zo vroeg mogelijk de patiënten op de juiste zorgplek te krijgen. Deelnemers aan de rondetafel waren het met elkaar eens: voor de ideale situatie moet er integratie zijn van de SEH en HAP. Door zowel de ingang als triage voor de beide afdelingen samen te voegen voorkom je kruisende patiëntstromen en onnodige SEH-bezoeken. Daarnaast is de fysieke locatie van de HAP ten opzichte van de SEH belangrijk. Idealiter zijn de kamers van de HAP naast de kamers voor de minst acute patiënten op de SEH. Zo kan het personeel gemakkelijker samenwerken op drukke momenten.

 

Integratie van deze afdelingen is slechts één mogelijkheid voor een efficiënter proces. Philips Healthcare Transformation Services onderzoekt tijdens projecten op de SEH vaak het aanrijproces van de ambulance. Datagedreven brengen wij dit proces en de verbeterpunten in kaart. Zo kan het aanpassen van een eerste triage in de ambulance, de SEH helpen beslissen via welke ingang de patiënt aankomt. Dit zorgt voor een vroege scheiding van acute, instabiele patiënten, versus stabiele en weinig acute patiënten. Zo blijven de processen op de afdeling overzichtelijk. Dit een belangrijk onderdeel van de blauwdruk van de ideale SEH.

Door grondig en intensief oorzaken van zichtbare problemen uit te zoeken, komen we snel tot oplossingen die een grote impact hebben."

Ons werk op de SEH

De mix van kennis uit de praktijk en op data gebaseerde inzichten helpt ons om samen met onze klanten de voor hen ideale afdeling te organiseren. Door grondig en intensief oorzaken van zichtbare problemen uit te zoeken, komen we snel tot oplossingen die een grote impact hebben. Daarnaast is continue monitoring van de aangepaste werkwijzen belangrijk. Wat is de voortgang en waar is bijsturing nodig? Meer over onze werkwijzen deel ik in het derde artikel van deze reeks.

 

Zelf starten

Of je nu een SEH ‘from scratch’ ontwerpt of wilt ingrijpen in een bestaande operatie, er zijn een aantal zaken die gemakkelijk aangepakt kunnen worden. In ons derde artikel deel ik daarom een checklist. Met die checklist kun je snel de verbeter- en veranderpunten inventariseren om toe te werken naar jouw ideale SEH.

 

Vragen?

Benieuwd naar onze klantervaringen? Lees dan meer op de website van Philips Healthcare Transformation Services. Wil je een keer samen nadenken over wat Healthcare Transformation Services voor jouw SEH kan betekenen? Neem dan gerust contact met mij op.

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws, achtergrondverhalen, interviews en productinnovaties op het gebied van gezondheidszorg? Bezoek dan Medisch Perspectief

 

Lees meer over de optimalisatie van de Spoedeisende Hulp in het Flevoziekenhuis Almere waarbij het Healthcare Transformation Services team van Philips adviseerde én ondersteunde. 

 

Arlette Stierman

Meike Sloet

Healthcare Consultant

 

Meike werkt als consultant binnen het Philips Healthcare Transformation Services team in de Benelux. Zij werkt aan strategische en procesgerelateerde vraagstukken binnen de zorg. Hierbij ligt een sterke focus op betere zorg voor de patiënt, tegen dezelfde of zelfs lagere kosten. Daarnaast wordt het steeds belangrijker om het welzijn van het personeel mee te nemen in de zorgtransformatie. Meike levert op data gebaseerde veranderingen en doet dat door nauw samen te werken met haar klanten.

 

Volg Meike op LinkedIn

Gerelateerde artikelen

De blauwdruk van de ideale Spoedeisende Hulp

De blauwdruk van de ideale Spoedeisende Hulp

Checklist voor de ideale Spoedeisende Hulp

Checklist voor de ideale Spoedeisende Hulp

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.