De SEH is de meest voorspelbare afdeling van het hele ziekenhuis Door big data zijn we in staat patronen te ontdekken in de instroom van patiënten op de SEH. Waarschijnlijk laat elk ziekenhuis een soortgelijke grafiek zien; de patiëntinstroom heeft elke dag de vorm van een walvis, met een piek in de middag. Op basis van data kunnen we vrij accuraat voorspellen hoeveel bedden de komende maanden nodig zijn voor spoedopnames (afbeelding, linksonder in het groen). Het lijkt of patiënten willekeurig de SEH bezoeken, maar het ziekenhuis kan toch anticiperen op de aantallen. En daarmee kun je de doorstroom verbeteren. De planningen van bedden voor de electieve stroom patiënten en de acute stroom patiënten kunnen op deze manier beter op elkaar worden afgestemd. Naast retrospectieve data is het belangrijk om realtime inzicht te hebben in bedruimte, locatie van patiënten en de status van diagnostische diensten. Realtime inzicht maakt het gemakkelijker om op een voorspellende manier te sturen op een vlotte doorstroom op de SEH. Innovaties die realtime betrouwbare gegevens leveren, met minimale administratieve lasten, kunnen dit realiseren. Patiënten beleving versus kwaliteit van zorg Vindt de moderne patiënt de beleving van zorg belangrijker dan de kwaliteit van zorg? Een prettige patiëntervaring komt de beoordeling van de dienstverlening op de SEH zeker ten goede. Bovendien draagt een positieve ervaring bij aan het herstel van de patiënt en aan de werkervaring van medewerkers. Echter, de gemiddelde patiënt kan de beléving van de zorg nu eenmaal beter beoordelen dan de kwaliteit. Voor zorgprofessionals blijft de verlening van kwalitatief hoogwaardige zorg het uitgangspunt. In de ideale SEH houden we rekening met zowel patiëntervaring en kwaliteit van zorg (afbeelding, rechtsonder in het geel). Om de zorgervaring zo prettig mogelijk te maken kan voor elke patiëntgroep de ruimte anders ingericht worden, passend bij de zorgzwaarte. Dit betekent dat vorm, licht, geluid, kleur en zelfs geur verschilt voor high care, medium care, low care en short stay. De ideale SEH is ruim én compact De ideale SEH is compact. Daardoor is er veel overzicht en zijn er korte looplijnen tussen high care en low care. Dat betekent een vierkante of zelfs ronde SEH met de aansturing in het midden (afbeelding, rechts- en midden boven). Tegelijkertijd is er voldoende ruimte voor medewerkers, zodat ze elkaar niet in de weg lopen. Er zijn gescheiden patiëntenstromen. Heeft het ziekenhuis daar geen ruimte voor, dan zijn kruisende patiëntstromen een noodzaak omdat een aantal diagnostische functies, zoals de radiologie, maar op één plaats beschikbaar zijn. Voor een groter ziekenhuis zijn dubbele functies te overwegen om patiëntstromen te scheiden. Bijvoorbeeld door de röntgen aan de low/medium care-kant te plaatsen en de complexere beeldvorming aan de kant van de high care. Tot slot moet er niet alleen nú voldoende ruimte zijn voor de patiënten, maar ook in de toekomst. Om hier meer inzicht in te krijgen zijn simulaties van toekomstscenario’s met verschillende aantallen bezoekers een uitkomst (afbeelding, rechtsboven). Deze simulaties testen het ontwerp van een nieuwe SEH. Hiervoor is het belangrijk dat vooraf exact bekend is welke patiëntgroepen de SEH nu en in de toekomst bedient, hoe groot deze zijn en wat er ruimtelijk nodig is voor de triage, behandeling en eventueel observatie van deze patiënten. Neem contact op met Arlette Stierman.
Vragen?
Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws, achtergrondverhalen, interviews en productinnovaties op het gebied van gezondheidszorg? Bezoek dan Medisch Perspectief Wij geloven dat er altijd een manier is om het leven te verbeteren. Daarom ontwikkelen we zinvolle innovaties voor elke fase in je leven. Ontdek meer philips.nl/innovationandyou