Een andere kijk op zorg

Betere zorg, powered by the patient

De gezondheidszorg is de laatste maanden niet meer weg te denken uit de Nederlandse media. Van het zorgmanifest van Hugo Borst en Carin Gaemers, tot het pleidooi van minister Bruins voor een persoonlijke gezondheidsomgeving en, meest recentelijk, het terugnemen van de regie over zorgkosten door het kabinet. Vaak wordt er gesproken over prijs en kwaliteit – maar hoe stellen we nu die kwaliteit vast? Wanneer mag je zorg nu eigenlijk goed noemen?    

Afrekenen op volumes …

In ons huidige zorgstelsel rekenen we af op volume. Zwart-wit gesteld gaat het erom zoveel mogelijk mensen te behandelen binnen een gegeven periode. Goede zorg staat hierin gelijk aan efficiënte zorg. Maar dat is slechts een van de parameters waarop zorg beoordeeld kan worden. Op internationaal niveau zien we dan ook een groeiende beweging naar afrekenen op basis van uitkomsten in plaats van volumes, kortom naar het Value-based Healthcare model. Dat werd onder meer zichtbaar tijdens HIMSS dat begin maart in Las Vegas werd gehouden en kwam ook aan bod tijdens het congres Zorg & ICT in april en de Europese HIMSS in Barcelona vorige week. Ook in Nederland begint dit model echt momentum te krijgen. Zo zetten de Santeon groep en aangesloten ziekenhuizen onder meer in op het uitrollen van patiënten-uitkomst-metingen.

 

… of afrekenen op waarde?

Binnen value-based care wordt naar vier verschillende aspecten van de zorg gekeken:  de patiënt ervaring, de klinische uitkomsten, betrokkenheid van de professional en de financiële prestaties. Ieder aspect kent zijn uitdagingen en kansen. Zo kan het interessant zijn om de kosten van een behandeling af te zetten tegen de investeringen in preventie waarmee het gezondheidsprobleem (mogelijk) voorkomen had kunnen worden. In het huidige model vallen de baten echter vaak op een andere plek in de zorgketen dan waar de investeringen worden gedaan. Wat de klinische uitkomsten betreft, is het ook lastig om aan transparante cijfers te komen. Dan willen we bijvoorbeeld kijken naar hoe vaak direct - dan wel hoe snel - de juiste diagnose wordt gesteld, en of de juiste behandeling wordt geboden. Bij de patiënt ervaring komen we op reeds begonnen gebied en de bekende vraag: hoe maak je de beleving van de patiënt meetbaar?

 

Meetbaar maken

In antwoord op de toenemende belangstelling voor Value-based Healthcare, worden er gelukkig ook meer tools ontwikkeld om uitkomstmetingen gemakkelijk en betrouwbaar uit te voeren. Zo heeft VitalHealth, onderdeel van Philips, e-Health applicaties waarmee zorginstellingen deze aspecten inzichtelijk kunnen maken en de diverse patiënt doelgroepen hierover kunnen bevragen. Een aantal Nederlandse ziekenhuizen en zorggroep instellingen alsook de Geestelijke Gezondheidszorg maken al gebruik hiervan, bijvoorbeeld door terugkerende vragenlijsten voor “Patient Reported Outcome Measures” (PROMS) waarmee de patiënt ervaring in beeld wordt gebracht.

 

Richting geven aan de koers – de patiënt ervaring voorop

In de digitaliseringslag in de gezondheidszorg is weten hoe de patiënt de geboden zorg ervaart namelijk niet langer een ‘nice to have’ maar ‘need to know’: de patiënt ervaring wordt bepalend. Kijk maar naar hoe online winkelen zich heeft ontwikkeld, van nationale trots CoolBlue tot de Amerikaanse gigant Amazon of naar de reiswereld, met het succes van Booking.com en Airbnb: klantbeleving en klantgemak dreven de verandering. Nu we op het punt staan om de stap te zetten naar de volgende fase in digitale technologie in de zorg is het niet meer dan logisch om de kennis en ervaring van de klant van die zorg, de patiënt, te gebruiken om richting te geven aan de koers. Steven Van Belleghem, expert op het gebied van klantrelaties, zei onlangs op zijn blog dat je niet moet kijken wat de klant vandaag wil maar wat hij overmorgen wil. En wat wil de patiënt overmorgen? Dat moeten we meten, daarop moeten we de verandering sturen. Hierbij zijn gemak en vertrouwen de nieuwe loyaliteit.

 

De rol van de patiënt verandert

Eén ding weten we nu al: de patiënt van overmorgen zal meer regie willen over de zorg. Het besef dat de patiënt centraal moet staan in de zorg van de toekomst, is dan ook groeiende. Anne-Miek Vroom, directeur van Stichting IKONE, ziet het terug in haar werk dat draait om het verbeteren van de kwaliteit van de zorg in samenwerking tussen zorg en patiënt: “Organisaties zijn zich in toenemende mate bewust dat het belangrijk is om patiënten te betrekken bij ontwikkelingen. Dat merken wij ook in de toename van onze werkzaamheden, in allerlei vormen: co-creatie, validatie methodieken, actieonderzoek, en meer. Allemaal tekenen van een nieuwe fase in de digitalisering van de zorg.”

 

Alles wijst erop: we staan aan de vooravond van grote verandering. Concepten gestoeld op Value-based Healthcare met de patiënt ervaring voorop beginnen nu ook echt navolging te krijgen in de zorg.  De huidige tools maken het mogelijk om morgen al met deze metingen te starten, om zo op feiten gebaseerd de inzet van deze veranderingen uit te voeren. Als eerste stap kunnen we hiermee blijvend het patiëntgemak verbeteren. Een prima vertrekpunt in de reis naar betere zorg, powered by the patient.

 

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws, achtergrondverhalen, interviews en productinnovaties op het gebied van gezondheidszorg? Bezoek dan Medisch Perspectief

 

Wij geloven dat er altijd een manier is om het leven te verbeteren. Daarom ontwikkelen we zinvolle innovaties voor elke fase in je leven. Ontdek meer philips.nl/innovationandyou

Mark van Meggelen

Mark van Meggelen

Integration Leader VitalHealth Software bij Philips Population Health Management

 

Mark van Meggelen werkt aan het integreren van de VitalHealth business in de wereldwijde Philips organisatie.  In zijn vorige functie bij Philips was Mark verantwoordelijk voor het vermarkten van Connected Care en Healthcare Informatics in de Benelux. Mark heeft eerder gewerkt aan lange termijn partnerships en transformatie projecten met zorginstellingen in Nederland. Mark trad in 2007 bij Philips in dienst en werkte aan het opzetten van partnerships met in Europa gevestigde zorginstellingen.

 

Voordat Mark bij Philips werkzaam was, heeft hij gewerkt binnen verschillende commerciële functies in de telecommunicatie-industrie, zoals Nortel. Gedurende zijn carrière heeft hij veel kennis en ervaring opgebouwd in algemeen management, informatie en communicatietechnologie, het managen van wereldwijde accounts en innovatieve business modellen en samenwerkingsvormen binnen Europa. Mark heeft een Masterdiploma van de VU in Amsterdam, Nederland.

 

Volg Mark op LinkedIn

Gerelateerde artikelen

E-health gaat over meer dan gadgets met een app

E-health gaat over meer dan gadgets met een app

Begrijpt de gezondheidszorg de ‘on demand’-consument?

Begrijpt de gezondheidszorg de ‘on demand’-consument?