okt 22, 2021

Philips lanceert app om jonge kinderen voor te bereiden op MRI-onderzoeken

Philips heeft de lancering aangekondigd van een app om kinderen voor te bereiden op MRI-scans. Deze app en andere oplossingen van Philips helpen om een MRI-onderzoek voor kinderen en hun ouders minder stressvol te maken. Voorafgaand aan de procedure worden een app en een virtuele buddy ingezet om kinderen en hun ouders voor te bereiden op de scan. Daarnaast worden jonge kinderen begeleid tijdens de scan, waardoor de ervaring aanzienlijk wordt verbeterd. Deze nieuwe oplossingen vormen het nieuwste initiatief binnen de Ambient Experience-portfolio van Philips, die bestaat uit een breed scala aan oplossingen die speciaal zijn ontwikkeld om de ervaring van patiënten en personeel te verbeteren.

Virtuele buddy

Ter voorbereiding op de MRI-scan krijgen kinderen een mobiele app die hen een MRI-procedure laat zien. Ook laat de app het kind kennismaken met een virtuele 'buddy'. Samen met de buddy kan het kind het maken van MRI-scan nadoen, bijvoorbeeld het bedienen van de scanner waarbij de buddy hen helpt om stil te blijven liggen zodat de beelden goed lukken. Daarnaast maakt de app gebruik van augmented reality waarmee het kind thuis kan zien hoe een MRI-scanner eruitziet voordat het naar het ziekenhuis gaat. Veel ouders geven aan bereid te zijn om te helpen met de voorbereiding van hun kind, en door samen met hun kind te spelen, komen ze zelf ook meer te weten over de procedure.

App om kinderen voor te bereiden op een MRI-onderzoek

Oefenen met een kittenscanner op de afdeling radiologie

Eenmaal op de afdeling radiologie komt het kind dezelfde virtuele buddy weer tegen bij de onlangs verbeterde 'Kittenscanner' van Philips, een miniversie van de scanner waarin kinderen verschillende speelgoeddieren kunnen scannen. Hierdoor begrijpen ze beter wat ze kunnen verwachten tijdens hun eigen scan. Tijdens de MRI-scan worden de stem en beelden van de buddy afgespeeld op de Ambient Experience In-bore Connect-oplossing van Philips om het kind bij de procedure te begeleiden, bijvoorbeeld door aan te geven wanneer en hoe lang het de adem moet inhouden. De nieuwe oplossing stelt ouders gerust en zorgt dat het kind goed voorbereid is en een gevoel van controle heeft, waardoor goede beelden kunnen worden gemaakt die nodig zijn voor een correcte diagnose van de aandoening van het kind.

Philips Kittenscanner

Voor volwassenen kan een MRI-onderzoek al eng en stressvol zijn, voor jongere kinderen is dat helemaal het geval. Door factoren die stress veroorzaken weg te nemen, kunnen we jonge patiënten een prettigere ervaring bieden en worden er betere resultaten bereikt met een MRI-scan.

Henk Valk

CEO bij Philips Benelux

"Voor volwassenen kan een MRI-onderzoek al eng en stressvol zijn, voor jongere kinderen is dat helemaal het geval. Door factoren die stress veroorzaken weg te nemen, kunnen we jonge patiënten een prettigere ervaring bieden en worden er betere resultaten bereikt met een MRI-scan", zegt Henk Valk, CEO bij Philips Benelux. "Kinderen kunnen thuis de app gebruiken om in een vertrouwde omgeving, meer te leren over hun MRI-scan met behulp van virtuele buddy’s, zoals Ollie de Olifant. Dezelfde personages en stem komen ook in het ziekenhuis weer terug en kunnen het kind zelfs begeleiden tijdens de scan."

Verbeteren van kwaliteit van MRI-beelden

Het maken van MRI-beelden van kinderen kan een uitdaging zijn voor zowel de radioloog als het kind dat de scan ondergaat. De vreemde omgeving van een MRI-scanner kan eng zijn voor een jong kind en veel stress veroorzaken, waardoor het kind onrustig is en niet stil blijft liggen. Het is dan lastig om beelden van goede kwaliteit te maken. Vaak worden scans daarom uitgevoerd onder verdoving of algehele anesthesie, wat volgens de ouders nadelige gevolgen heeft, zoals prikkelbaarheid van het kind na de scan en zorgen over herhaaldelijk gebruik van anesthesie [1]. De keuze tussen verdoving of het moeten omgaan met een wakker maar angstig kind is een uitdaging voor het ziekenhuispersoneel en leidt tot een langere scantijd en hogere kosten. Met de nieuwe oplossing van Philips krijgen kinderen begeleiding rondom een MRI-scan, waardoor deze problemen kunnen verminderen.

Ambient Experience In-bore Connect-oplossing met Ollie de Olifant

Samenwerking met Disney

Deze aankondiging volgt op een vergelijkbaar kindgericht initiatief van Philips, in samenwerking met de Walt Disney Company EMEA, eerder dit jaar, waarbij het effect werd getest van op maat gemaakte animaties, waaronder speciaal ontwikkelde Disney-verhalen, binnen de Ambient Experience van Philips in ziekenhuisomgevingen. In een recent blogartikel is een overzicht van baanbrekende innovaties op het gebied van beeldvorming om de zorg voor jongere patiënten te verbeteren en de angst van jongere patiënten te verminderen.

[1] Walker, B., Conklin, H. M., Anghelescu, D. L., Hall, L. P., Reddick, W. E., Ogg, R., & Jacola, L. M. (2018). Parent perspectives and preferences for strategies regarding nonsedated MRI scans in a pediatric oncology population. Supportive Care in Cancer, 26(6), 1815-1824.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 78.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2020 een omzet van 17,3 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum

Pieter de Meer

PR & Communications Manager Health Systems Benelux

Meer informatie voor zorgverleners

Heeft u interesse in deze oplossing, neem dan contact op via ons contactformulier.