Nieuwscentrum

apr 27, 2021

Het koninklijk gezin stapt in de toekomst van de gezondheidszorg tijdens Koningsdag in Eindhoven

Tijdens Koningsdag zijn koning Willem-Alexander en zijn gezin met behulp van Augmented Reality in de toekomst van de gezondheidszorg gestapt. Ze werden op de High Tech Campus in Eindhoven ontvangen door Teddy Heerbaart, een jong talent van Philips die namens het gezondheidstechnologiebedrijf een aantal spraakmakende innovaties in de gezondheidszorg liet zien.

Het koninklijk gezin maakte kennis met het concept van de Digitale Tweeling (Digital Twin), leerde hoe met behulp van 3D-beelden artsen steeds beter in het lichaam kunnen kijken en hoe via een klein sneetje in de lies een aandoening aan het hart behandeld kan worden. De Philips ‘experience’ werd afgesloten met een bijzondere hommage aan het zorgpersoneel.

“In Eindhoven werken we aan de toekomst van gezondheid en zorg. Ik vond het heel speciaal om het koninklijke gezin en alle kijkers te laten ervaren waar het ‘nieuwe’ Philips zich mee bezig houdt” aldus Teddy Heerbaart, Business Development Manager Circular Business bij Philips. “Het was een enorme eer om de koning en zijn gezin namens alle collega's bij Philips te mogen ontvangen in ons 130-jarig jubileumjaar.”

Digitale Tweeling

Het concept van de Digitale Tweeling werd gepresenteerd. De Digitale Tweeling is een virtuele kopie van een persoon, op basis van medische data, zoals hartslag en bloeddruk, familiegeschiedenis, röntgenscans of genetische informatie. Ieder persoon is uniek en heeft daarom persoonlijke zorg nodig. De digitale tweeling kan hierbij helpen omdat de arts vooraf behandelingen kan simuleren en de juiste voor de patiënt kan uitkiezen.

Tevens kan de arts ondersteund worden tijdens de behandeling, door inzichten te geven. De digitale tweeling-technologie helpt in de toekomst om de gezondheidszorg preciezer, persoonlijker en meer preventief te maken.

Minimaal invasief opereren

Als onderdeel van de experience, behandelde koning Willem-Alexander symbolisch een niet goed functionerend hart. Hierbij werd uitgelegd dat artsen tegenwoordig operaties uit kunnen voeren via een heel klein sneetje in de lies. Dat heet minimaal invasief opereren en hiermee is het bijvoorbeeld mogelijk om een hartklep te vervangen met behulp van een klein apparaatje dat via je lies wordt ingebracht.

Zorgverleners in de spotlights

De experience werd afgesloten met een bijzondere virtuele ontmoeting met zorgpersoneel uit de regio. “Innoveren in de zorg kan alleen met alle mensen in de zorg samen. Dat zijn ook de mensen die nu al een jaar alles geven in de strijd tegen corona. Zij verdienen op deze speciale dag een hart onder de riem van ons allemaal.” aldus Teddy Heerbaart van Philips.

Een afvaardiging van het personeel van het Catharina Ziekenhuis (Eindhoven), het Máxima Medisch Centrum (Veldhoven), St. Anna Ziekenhuis (Geldrop) en Elkerliek Ziekenhuis (Helmond) ontvingen van het Koninklijk gezin een virtueel dankgebaar in de vorm van een hart.

De hele livestream van Philips tijdens Koningsdag 2021 is terug te vinden op het Philips Nieuwscentrum.

Koninklijke Philips

Het Koninklijk Huis en het gezondheidstechnologiebedrijf hebben een hechte band die teruggaat tot 1916. In dat jaar heeft koningin Wilhelmina aan Philips het predicaat ‘Koninklijke’ toegekend. Door de jaren heeft de koninklijke familie gelogeerd in villa De Laak, radio-uitzendingen gemaakt vanuit het NatLab en een kijkje genomen in de nieuwste hybride operatiekamer van het bedrijf.

Ter gelegenheid van Koningsdag 2021 heeft het Philips Museum een bijzondere gevelexpositie gemaakt met exclusieve foto’s aan de buitenkant van de allereerste fabriek van Philips aan de Emmasingel in Eindhoven. De expositie bestaat uit videobeelden en exclusieve foto’s op A0-formaat en is voor iedereen te zien. Een voorproefje is ook online terug te vinden via de website van het Philips Museum.

Philips is in 1891 in Eindhoven begonnen en inmiddels in meer dan 100 landen wereldwijd actief. Op zaterdag 15 mei bestaat het gezondheidstechnologiebedrijf 130 jaar. Philips is opgericht door Frederik en Gerard Philips, vader en zoon. In 1895 kwam ook zoon/ broer Anton erbij. Samen bouwden de gebroeders Philips het bedrijf uit tot een wereldspeler.

Brainport Eindhoven

Het bezoek van het Koninklijk gezin aan Philips was onderdeel van Koningsdag 2021. Het thema van dit jaar is ‘KennisMaken’. Eindhoven is de stad van Technologie, Design en Kennis én de centrumstad van Brainport Eindhoven, zo wordt de regio genoemd van 21 gemeenten die nauw samenwerken met het bedrijfsleven en kennisinstellingen. Brainport Eindhoven is, samen met Amsterdam en Rotterdam, één van de drie pijlers (mainports) van de Nederlandse economie.

De livestream van Philips tijdens Koningsdag 2021 is nog terug te kijken: Stap samen met het koninklijk gezin en Philips in de toekomst van de zorg

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 77.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2020 een omzet van 17,3 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum

Klik hier voor meer informatieKlik hier voor minder informatie

Onderwerpen

Tommie Dijstelbloem

Woordvoerder Philips Benelux

You are about to visit a Philips global content page

Continue

Deel op social media

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.