jul 15, 2020

Philips en Rijksmuseum brengen Nachtwacht naar verpleeghuizen

Levensgrote replica’s van de Nachtwacht zijn sinds deze zomer te bewonderen bij verpleeg-, verzorgings- en ziekenhuizen in heel Nederland. De actie is opgezet door het Rijksmuseum en founder Philips. Samen willen ze hiermee bewoners een hart onder de riem steken, die in deze tijd vaak niet de mogelijkheid hebben om de deur uit te gaan voor een cultureel uitje, zoals een bezoek aan een museum.

Vrijwilligers van Philips maken het project mede mogelijk door als museumgids te fungeren voor bewoners van de deelnemende verpleeg- en verzorgingshuizen; ze vertellen het verhaal achter het meesterwerk en beantwoorden vragen.

Nachtwacht on Tour

“We zijn erg blij dat we samen met het Rijksmuseum de Nachtwacht naar mensen toe kunnen brengen die getroffen zijn in deze pandemie”, aldus Nanda Huizing, Head of Brand, Communications & Digital Philips Benelux. “Met dit initiatief willen we, samen met onze medewerkers, de bewoners een lichtpuntje geven. Voor onze medewerkers is dit ook een mooie kans om ook op een andere manier iets voor deze mensen te betekenen.”

Nanda Huizing

Head of Brand, Communications & Digital

Hoogste resolutie

De levensgrote Nachtwacht is een afdruk van de hoogste resolutie foto die eerder dit jaar beschikbaar werd gesteld. Op elke locatie is het schilderij een week te zien, waarna het doorreist naar een volgende bestemming. Op de verjaardag van Rembrandt, 16 juli, is de eerste Nachtwacht geplaatst in het Dr. Sarphatihuis in Amsterdam.

Bij de Nachtwacht, die op een centrale plek in het verpleeg- of verzorgingshuis komt te staan, biedt het Rijksmuseum een begeleidend programma aan, zoals een ‘rondleiding’ en workshop, en voor elke bewoner een pakket met meer informatie over het kunstwerk en de kunstenaar. Uiteraard wordt rekening gehouden met de veiligheidsmaatregelen en staat de gezondheid van de bewoners voorop.

Aanmelden

Het project is een initiatief van het Elisabeth Art Foundation, Rijksmuseum Fonds en Philips, dat zich als jarenlange partner ‘founder’ mag noemen en ook nauw betrokken was bij de verbouwing en herinrichting van het museum. Aanmelden kan via nachtwacht@rijksmuseum.nl.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 81.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2019 een omzet van 19,5 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum

Tommie Dijstelbloem

Woordvoerder Philips Benelux