Nieuwscentrum

mei 06, 2020

Rijnstate en Philips zetten extra stap in samenwerking om corona-patiënten die zorg nodig hebben te volgen

Rijnstate en Philips bouwen sinds 2018 gezamenlijk aan de kliniek van de toekomst. De volgende stap is een samenwerking met DrieGasthuizenGroep en Onze Huisartsen in de regio Arnhem om de zorg voor patiënten te verbeteren. Door een combinatie van metingen met draagbare sensoren en vragenlijsten kunnen corona-patiënten op afstand worden gevolgd. Met behulp van deze geïntegreerde oplossing van software en hardware kan Rijnstate beter samenwerken met deze zorgorganisaties in de regio.

Aanpak

Begin mei gaan Rijnstate en Philips in de regio Arnhem samenwerken om corona-patiënten die zorg nodig hebben na ontslag uit het ziekenhuis te volgen. ‘Rijnstate begint met de COVID-19 follow-up van Philips. Daarnaast gaat Rijnstate ook de mogelijkheden verkennen om draagbare sensoren te gebruiken om patiënten binnen en buiten het ziekenhuis te monitoren.

 

"Rijnstate ziet de mogelijkheid om samen met Onze Huisartsen en DrieGasthuizenGroep corona-patiënten op gecoördineerde wijze te volgen en een stap richting de toekomst te zetten,” zegt Wim van Harten, voorzitter van de Raad van Bestuur van Rijnstate. “Het streven is een integrale aanpak voor het volledige zorgpad met screening, vroegdiagnostiek, monitoring in en buiten het ziekenhuis en zelfmanagement-oplossingen. We breiden hiermee onze bestaande strategische samenwerking met Philips uit om de kliniek van de toekomst te realiseren. Deze aanpak kan in ons gehele zorgproces ingepast worden en gaat ons nu helpen bij de zorg voor corona-patiënten en het herstarten van zorg. Daar waar het buiten de kliniek gaat doen we dit met genoemde samenwerkingspartners."

Integrale oplossing

Rijnstate wil met de hulp van vragenlijsten en metingen van vitale functies door een draagbare sensor beoordelen welke corona-patiënten (extra) zorg nodig hebben. Deze patiënten bevinden zich buiten de muren van het ziekenhuis, bijvoorbeeld in de VVT-instelling Drie GasthuizenGroep of thuis. Door deze geïntegreerde oplossing krijgt de behandelend specialist binnen Rijnstate of de huisarts een completer beeld van de gezondheidssituatie van de patiënt. De sensor meet hartslag en ademhalingsfrequentie. Deze meetwaarden én de resultaten van de geautomatiseerde vervolg-vragenlijsten worden in een dashboard weergegeven. Op deze manier heeft Rijnstate overzicht van een eventuele trendwijziging in de gezondheidssituatie van de patiënt en kunnen zorgverleners daarnaar handelen.

 

De doelstelling van deze pilot is om de patiëntenstromen beter te managen. Hiermee wil Rijnstate het risico op verdere verspreiding van het coronavirus voorkomen en tegelijkertijd de niet-coronazorg opstarten. Essentiële onderdelen van dit programma worden wetenschappelijk geëvalueerd in samenwerking met Universiteit Twente.

We bouwen voort op onze succesvolle en bestaande strategische samenwerking om zowel het ziekenhuis als de regio klaar te maken voor de toekomst. Zowel Rijnstate als Philips zien op het moment de noodzaak om de digitalisering van de zorg te versnellen door de uitbraak van het coronavirus.

Henk Valk

CEO Philips Benelux

De juiste zorg op de juiste plek

“We gaan de komende tijd samen met Rijnstate en haar zorgpartners werken om de visie van het virtueel zorgcentrum te realiseren,” zegt Henk Valk, CEO Philips Benelux. “We bouwen voort op onze succesvolle en bestaande strategische samenwerking om zowel het ziekenhuis als de regio klaar te maken voor de toekomst. Zowel Rijnstate als Philips zien op het moment de noodzaak om de digitalisering van de zorg te versnellen door de uitbraak van het coronavirus. We focussen niet alleen op het helpen van corona-patiënten maar ook op het herstarten van de zorg voor andere patiëntengroepen. Het is van belang dat we ook in tijden van crisis de zorg voor alle patiënten die daar behoefte aan hebben kunnen doorzetten. Onze innovaties komen hierbij goed van pas. Daarbij vinden wij het wel van belang om samen met ziekenhuizen en het bredere zorgnetwerk zoals Onze Huisartsen, DrieGasthuizenGroep en andere VVT instellingen aan oplossingen te werken die hen helpen bij de patiëntenzorg, zorgverleners ontlasten en fijn zijn voor patiënten. Bovendien ondersteunt deze manier van werken bij een duurzaam zorgmodel.”

 

Voor meer informatie kunt u kijken op de website: www.philips.nl/questmanager of www.rijnstate.nl

 

Bekijk hier andere oplossingen die Philips kan bieden tijdens de COVID-19 crisis.

Over de COVID-19-screening en follow-up

Patiënten die last hebben van de symptomen van het coronavirus krijgen de online vragenlijst toegestuurd. De resultaten komen na het invullen terecht in een triagedashboard van de zorgverlener. Deze kan op basis hiervan besluiten of er vervolgacties nodig zijn, zoals een doorverwijzing naar het ziekenhuis of het blijven volgen van de patiënt door regelmatig een online vragenlijst te sturen om de gezondheid en situatie van de patiënt te monitoren. De vragenlijst ondersteunt de zorgverlener maar is uitdrukkelijk geen vervanging van de reguliere of spoedzorg.

Klik hier voor meer informatieKlik hier voor minder informatie

Over Philips Patient Reported Outcomes Management (Philips VitalHealth QuestManager)

QuestManager is een oplossing voor het uitvoeren van diagnose-, kwaliteits- en effectmetingen binnen de zorg. De patiënt kan thuis of op locatie via internet één of meerdere vragenlijst(en) invullen die zijn toegewezen door de zorgverlener. Dit geeft de zorgverlener direct informatie over o.a. de status, voortgang van een behandeling en zorgervaring van de patiënt. Indien de patiënt hiervoor toestemming verleend heeft, levert ook input op voor (wetenschappelijk) onderzoek, bijvoorbeeld op het gebied van kwaliteit.

Klik hier voor meer informatieKlik hier voor minder informatie

Over Koninklijke Philips N.V.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is een leider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 80.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2019 een omzet van 19,5 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum

Klik hier voor meer informatieKlik hier voor minder informatie

Onderwerpen

Contact

Pieter de Meer

Pieter de Meer
External Relations Lead Philips Benelux
Tel.: +31 6 25 26 90 65

You are about to visit a Philips global content page

Continue

Media assets

Deel op social media

  • https://www.philips.nl/a-w/about/news/archive/standard/about/news/press/2020/20200506-rijnstate-en-philips-zetten-extra-stap-in-samenwerking-om-corona-patienten-en-andere-patienten-die-zorg-nodig-hebben-te-screenen-en-te-volgen.html Link gekopieerd

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.