mrt 22, 2020

Philips verhoogt productie medische apparatuur als reactie op de COVID-19-pandemie

Philips kondigt aan dat het de productie van bepaalde producten en oplossingen voor kritieke zorg verhoogt om patiënten met het nieuwe coronavirus (COVID-19) te helpen diagnosticeren en behandelen.

De producten die het hardste nodig zijn, zijn monitoren voor de vitale functies van patiënten, draagbare ventilatoren en medische verbruiksartikelen voor niet-invasieve en invasieve beademing voor de behandeling van een breed spectrum aan aandoeningen van de luchtwegen. Andere producten en oplossingen van Philips die tegemoet komen aan de behoeften op het gebied van paraatheid, respons en herstel van COVID-19 omvatten:

• diagnostische beeldvormingssystemen (CT, mobiele diagnostische röntgensystemen en ultrasound) voor het diagnosticeren en beoordelen van aandoeningen van de luchtwegen;
  • oplossingen voor ziekenhuizen voor het centraal monitoren en managen van patiënten op de intensive care (Philips eICU-programma), en
  • oplossingen voor telezorg om zorgverleners en patiënten thuis met elkaar in contact te brengen.

Philips verhoogt bijvoorbeeld de productie van ziekenhuisventilatoren en is van plan om deze binnen acht weken te verdubbelen en in het derde kwartaal van 2020 een verviervoudiging te realiseren. Het gezondheidstechnologiebedrijf mobiliseert zijn wereldwijde leveranciersnetwerk om de ondersteuning en productie in deze buitengewone situatie te intensiveren. Philips produceert wereldwijd met eindassemblages in Noord-Amerika, Europa en Azië en, net zo belangrijk, Philips heeft een wereldwijd netwerk van gecertificeerde materiaal- en onderdelenleveranciers.

In overeenstemming met de recente oproep van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC) en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) doet Philips een beroep op regeringen om de toegang tot kritieke materialen en onderdelen te vergemakkelijken door geen beperkingen op te leggen, zoals exportcontroles en tarieven, om te helpen de logistiek te versnellen en om kritieke toeleveranciers vrij te stellen van lockdownmaatregelen.

Philips is van mening dat kritische medische apparatuur, zoals ziekenhuisventilatoren en patiëntmonitoren, wereldwijd beschikbaar moet worden gesteld, waarbij voorrang wordt gegeven aan de gemeenschappen en landen die deze apparatuur het meest nodig hebben. Hierbij wordt een eerlijke en ethische benadering gehanteerd om het aanbod toe te wijzen aan de acute vraag van patiënten op basis van gegevens zoals de COVID-19-risicoclassificatie van een land/regio.

In lijn met de missie van Philips om het leven van mensen te verbeteren, willen we zoveel mogelijk zorgverleners helpen om te gaan met het groeiende aantal COVID-19-patiënten.

Frans van Houten

CEO van Philips

"In lijn met de missie van Philips om het leven van mensen te verbeteren, willen we zoveel mogelijk zorgverleners helpen om te gaan met het groeiende aantal COVID-19-patiënten", aldus Frans van Houten, CEO van Philips. "Er is wereldwijd een ongekende vraag naar medische apparatuur om patiënten met COVID-19 te helpen diagnosticeren en behandelen. We werken 24 uur per dag aan een verdubbeling van de productie van ziekenhuisventilatoren in de komende acht weken en we streven naar een verviervoudiging in het derde kwartaal".

"We zijn actief bezig met de medische technologie-industrie, regeringen, de Wereldgezondheidsorganisatie en andere gezondheidsautoriteiten om de uitbreiding van de productie van materialen, componenten en eindproducten, alsmede de verzending ervan tussen landen te waarborgen. We doen een beroep op al deze partijen om ons te helpen bij onze inspanningen om levens te redden door de leveringen te versnellen. Wij geloven in een eerlijke verdeling van de schaarse medische apparatuur over degenen die deze het meest nodig hebben, terwijl we de komende maanden andere regio's gaan bevoorraden", vervolgt Frans van Houten.

De inspanningen van Philips om de productie te verhogen omvatten:

• Het aannemen van extra productiemedewerkers en het verschuiven van huidige medewerkers -om de toegenomen vraag onmiddellijk te ondersteunen;
  • Het toevoegen van productielijnen en het verhogen van het aantal ploegen naar 24/7-ploegendiensten;
  • Nauw samenwerken met leveranciers om de levering van materialen veilig te stellen om de toegenomen productie op onze productielocaties te ondersteunen;
  • Het benutten van de innovatiecapaciteit om producten uit een aangrenzend assortiment dusdanig aan te passen dat we aan de toegenomen vraag kunnen voldoen;
  • Het aangaan van contacten met externe fabrikanten.

De invloed van COVID-19 op de prestaties van Philips

Ondanks de COVID-19-pandemie kan Philips zijn wereldwijde bedrijfsactiviteiten voortzetten en zijn klanten blijven bedienen. De impact van de uitbraak op het openbare leven en de industrie in de meest getroffen regio's leidt echter tot een verminderde vraag naar consumentenproducten en heeft gevolgen voor de wereldwijde toeleveringsketens van Philips. Hoewel dit naar verwachting een negatief effect zal hebben op de financiële prestaties van Philips in de eerste helft van 2020, kan de onderneming de omvang en de duur van een dergelijk effect op dit moment niet kwantificeren, gezien de aanhoudende fluïditeit van de situatie. Philips blijft zijn bedrijfsvoering dagelijks monitoren en beoordelen en zal waar nodig een update geven.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 80.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2019 een omzet van 19,5 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum

Forward-looking statements

This release contains certain forward-looking statements with respect to the financial condition, results of operations and business of Philips and certain of the plans and objectives of Philips with respect to these items. Examples of forward-looking statements include statements made about the strategy, estimates of sales growth, future EBITA, future developments in Philips’ organic business and the completion of acquisitions and divestments. By their nature, these statements involve risk and uncertainty because they relate to future events and circumstances and there are many factors that could cause actual results and developments to differ materially from those expressed or implied by these statements.

Steve Klink

Philips Global Press Office