Nieuwscentrum

okt 14, 2019

Philips introduceert Spencer®, de volgende generatie medicijndispenser in Nederland

• De Spencer® maakt het mogelijk om medicijnen veilig aan te reiken, medicatie-incidenten door menselijke fouten beter te voorkomen en therapietrouw te ondersteunen.
  • In Nederland komen wekelijks meer dan duizend mensen in het ziekenhuis terecht door medicatie-fouten [1].
  • Door deze nieuwe oplossing, die vanaf medio november in Nederland beschikbaar is, kunnen kosten in de zorg worden bespaard.

Philips introduceert samen met Spencer Health Solutions de volgende generatie medicijndispenser in Nederland genaamd Spencer®. Deze medicijndispenser helpt patiënten om op een veilige en gemakkelijke manier hun medicijnen dagelijks thuis in te nemen.

“Met de Spencer zetten we een stap voorwaarts met het veilig aanreiken van medicijnen, het bevorderen van optimaal medicatiegebruik en realiseren van value based healthcare,” zegt Henk Valk, CEO Philips Benelux. “Door medicatie gebruik te verbeteren met een slimme oplossing kunnen we therapietrouw ondersteunen en kosten in de zorg besparen. Bovendien verbeteren we de levens van patiënten en zorgverleners met deze oplossing, omdat het aanreiken van medicijnen uit handen wordt genomen. Verpleegkundigen hebben daardoor meer tijd voor andere taken en de Spencer helpt patiënten door hen weer een gevoel van onafhankelijkheid te geven. We zijn daarom erg verheugd om de Spencer als eerste in Europa te kunnen aanbieden.”

Medicatie management is een tijdsintensieve taak voor medewerkers van de thuiszorg. Een gebruiksvriendelijke en slimme oplossing zoals de Spencer® kan zorgmedewerkers ontlasten met het aanreiken van medicijnen, hierdoor hebben ze meer tijd voor hun patiënten. Deze nieuwe oplossing heeft ook extra veiligheidscontroles bij het vullen van het apparaat en de uitgifte om ervoor te zorgen dat het juiste medicijn wordt ingenomen door de juiste patiënt. Daarnaast biedt de ingebouwde camera van Spencer® mogelijkheden om zorg op afstand te organiseren en kunnen familieleden het medicatiegebruik via een app volgen en actiever bij de zorg betrokken worden.

Door ons partnerschap met Philips kunnen we samen onze oplossing voor medicatie-aanreiking introduceren voor patiënten in Nederland.

Tom Rhoads

CEO van Spencer Health Solutions.

“Door ons partnerschap met Philips kunnen we samen onze oplossing voor medicatie-aanreiking introduceren voor patiënten in Nederland,” zegt Tom Rhoads, CEO van Spencer Health Solutions. “Deze uitbreiding komt voort uit onze samenwerking met Philips in de Verenigde Staten waarbij we patiënten en zorginstellingen hebben geholpen met het ondersteunen van therapietrouw. Onze digitale oplossing, die patiënten met zorgverleners verbindt, helpt de toediening van medicijnen en proactieve zorg, terwijl de kosten als gevolg van therapieontrouw worden teruggedrongen.”

De medicijndispenser wordt al gebruikt door patiënten in de VS en Canada die meerdere medicijnen per dag innemen. Een casestudy onder 160 gebruikers laat zien dat de therapietrouw voor patiënten die de oplossing gebruiken tot 95% is toegenomen [2]. Voor zorgverleners levert een medicijndispenser een besparing van 12,5 minuut per patiënt op blijkt uit eigen onderzoek [3]. Zorgverleners kunnen deze tijd besteden aan andere taken.

“In Nederland belanden wekelijks meer dan duizend mensen in het ziekenhuis als gevolg van medicatie fouten. Meer dan de helft daarvan, ongeveer 27,000, is te voorkomen blijkt uit onderzoek. We willen graag als partner met de thuiszorgsector optrekken om hier een verandering in te brengen,” zegt Henk Valk, CEO Philips Benelux.

Nictiz, het expertisecentrum eHealth, geeft aan dat door betere gegevensuitwisseling, inzage van de patiënt in eigen gegevens en patient empowerment de medicatie veiligheid bevorderd kan worden [1]. De Spencer® kan hier een bijdrage aan leveren doordat het patiënten de controle geeft over hun eigen medicijngebruik. De Spencer® is vanaf medio november beschikbaar in Nederland.

[1] Nictiz (2017) - https://www.nictiz.nl/programmas/medicatieveiligheid-en-patient/

[2] Spencer whitepaper (2019) – https://spencerhealthsolutions.com/wp-content/uploads/2019/06/Whitepaper-6-19-19-FINAL-Published.pdf

[3] Philips Medido Whitepaper – data on file

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 78.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2018 een omzet van 18,1 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum