Amsterdam, The Netherlands - Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA), een wereldleider in gezondheidstechnologie en moeder- en kindzorg, nieuwe data vrijgegeven die het belang van de rol van de partner in het borstvoedingsproces aantoont. Hoewel uiteraard enkel de moeder borstvoeding kan geven, hebben moeders hierbij toch ondersteuning nodig van hun omgeving.
De onderzoeksresultaten van Philips Avent tonen aan dat bijna alle bevraagde moeders graag zouden willen dat hun partner meer betrokken is bij de zorg voor hun pasgeboren baby. 65% van de moeders wil dat hun partner hen helpt bij de voorbereiden van de fles, terwijl 63% ’s nachts ondersteuning wil bij het voeden van de baby. Gelukkig willen de meeste vaders (81%) wel helpen, toch zouden ze op sommige vlakken nog meer betrokken kunnen zijn. De meeste partners (82%) zijn betrokken bij het troosten en in het oog houden van de baby, maar minder dan de helft (46%) helpt bij het reinigen van de borstpomp en de flessen. Bovendien blijkt dat slechts 41% zelf informatie opzoekt over hoe ze hun baby het beste voeden. Dit betekent dat vele aspecten van de zorg voor een pasgeborene toch nog bij de moeder komen te liggen en dat er dus nog altijd behoefte is aan betere informatie voor de partners. Dit komt ook naar voor in de onderzoeksresultaten, waaruit blijkt dat 76% van de moeders vindt dat er meer informatie gegeven moet worden over hoe partners het borstvoedingsproces kunnen ondersteunen. Onderzoek toont ook aan dat de kans op het uitsluitend geven van borstvoeding tijdens de eerste 6 maanden aanzienlijk vergroot kan worden door de voordelen van borstvoeding toe te lichten aan de partner. Deze voordelen zijn dus zeker een onderwerp dat nieuwe ouders samen moeten bespreken en overwegen [2]. De positieve effecten die borstvoeding heeft op de gezondheid van zowel moeder als baby zijn algemeen erkend. Toch zien we dat, hoewel het aantal moeders dat met borstvoeding begint na de geboorte hoog blijft (60-95%), dit cijfer geleidelijk afneemt. Dit resulteert in lagere borstvoedingspercentages op een leeftijd van 6 maanden [3]. Doorlopende ondersteuning bieden voor moeders die borstvoeding geven is dan ook van cruciaal belang, vooral omdat vrouwen steeds meer onder tijdsdruk komen door de combinatie van werk en de zorg voor hun kind. Partners kunnen ook een actieve rol spelen in het borstvoedingsproces en gelukkig zeggen velen dat ze dit effectief zouden willen doen. Philips Avent wil nieuwe en aanstaande ouders stimuleren tot het geven van borstvoeding tijdens de World Breastfeeding Week, door het cruciale belang van de omgeving te benadrukken en partners aan te moedigen om een actievere rol in het proces op te nemen. Vrienden, familieleden en zorgverleners kunnen allemaal hun bijdrage leveren, maar zeker een betrokken en begripvolle partner bij het borstvoedingsproces heeft tal van bewezen voordelen. Studies tonen aan dat vrouwen die ondersteund worden door hun partner, meer geneigd zijn om voor borstvoeding te kiezen en dit ook langer geven [4]. Bovendien zorgt betrokkenheid bij het voedingsproces ook voor een betere band tussen de vader en het kind tijdens de post-partumperiode [5]. Dit zou meerdere voordelen hebben voor het kind, zoals het verminderen van cognitieve vertraging en het bevorderen van gewichtstoename bij premature baby’s [6].
De rol van de vader is de afgelopen decennia veranderd. Zo zijn mannen niet alleen vaker aanwezig bij de geboorte, maar nemen ook veel meer zorgtaken op zich.
Prof. Abou-Dakn
hoofdarts gynaecologie-afdeling St. Joseph-ziekenhuis
“De rol van de vader is de afgelopen decennia veranderd”, zegt Prof. Abou-Dakn, hoofdarts van de gynaecologie-afdeling in het St. Joseph-ziekenhuis in Berlijn en specialist op vlak van father-infant bonding. “Mannen zijn nu veel meer bereid om actief betrokken te zijn bij het opvoeden van de baby. Zo zijn mannen niet alleen vaker aanwezig bij de geboorte, maar nemen ook veel meer zorgtaken op zich. Dit omvat het ondersteunen van het borstvoedingsproces, wat geweldig is voor de band tussen vader en baby en dat bovendien langdurige voordelen heeft voor de baby.” Philips Avent begrijpt de uitdagingen van borstvoeding voor beide ouders en zet zich in voor het delen van kennis en het bieden van oplossingen die het proces voor alle betrokkenen kunnen ondersteunen. Op basis van 35 jaar nauwe samenwerking met verschillende specialisten en ouders, heeft Philips Avent een diep begrip ontwikkeld voor moeders, baby’s, gezonde voedingspatronen en fysiologie. Dankzij onderzoeken met ultrasone technologie, die baby’s en moeders die borstvoeding geven visualiseren en meten, heeft Philips Avent oplossingen kunnen ontwikkelen die de fysiologie van de borst en natuurlijke drinkreflexen van de baby nabootsen. Al deze kennis stelt Philips Avent in staat om oplossingen te co-creëren en expertise te delen met de bredere community van zorgverleners en ouders, om zo een bijdrage te leveren aan efficiënte manieren om ouders te informeren over borstvoeding. Door ouders te helpen om elke uitdaging met vertrouwen tegemoet te treden, hoopt Philips Avent meer langdurige borstvoeding te stimuleren. [1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4282396/ [2] Effectiveness of targeting fathers for breastfeeding promotion: systematic review and meta-analysis, 2018. [3] WHO, UNICEF, 2017, 2018 , CDC, 2018, Theurich et al. JPGN, 2019, Australian DH, 2019, China Department of Maternal and Child Health, 2017 [4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4282396/ [5] https://www.awhonn.org/news/349120/Fathers-Day-A-Fathers-Bond-with-His-Newborn-Is-Just-as-Important-as-a-Mothers-Bond.htm [6] Sarkadi A, Kristiansson R, Oberklaid F, Bremberg SActa Paediatr. 2008 Feb; 97(2):153-8.
Tenzij anders vermeld, zijn alle cijfers overgenomen uit het onderzoek van Philips Avent over de betrokkenheid van vaders bij de borstvoeding bij 3.500 Pregnancy + gebruikers wereldwijd, juni 2019.
Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 77.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2018 een omzet van 18,1 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum.